/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Sønderjysk rugbrød
Fra : netper
Vist : 3017 gange
250 point
Dato : 09-03-04 00:14

Jeg søger en opskrift på sønderjysk rugbrød.

Jeg ved ikke så meget yderliger om opskriften, men den er muligvis uden kerner og med stort indhold af hvedemel.

Mvh
Per

Kommentar
Fra : refi

Dato : 09-03-04 00:37

Ingen opskrift men en start

Det sønderjyske rugbrød man idag kan købe i supermarkeder overalt i landet har kun formen tilfælles med det traditionelle sønderjyske rugbrød. Det kan man forvisse sig om, ved at købe bagerbagt rugbrød på sin ferie i Sønderjylland. Forskellen ligger i bagemetoden, hvor brødet "gistnes". Gistning vil sige, at brødene blev stukket ind i ovnen på et gennemvædet bræt mens der endnu var ild derinde. Derved blev der udviklet en kraftig varme, der på få øjeblikke dannede en skorpe på brødet. Det blev så atter taget ud og ovnen renset. Brødene blev igen stukket ind og bagt færdige. Med gistningen lukkede man dejens porer, og saften blev inde i brødet. Idag kan samme effekt opnås ved at lukke ovnens ventiler inde brødet sættes ind, og så åbne dem efter et par minutter.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 09-03-04 00:42

Denne kunne være det rigtige
Det hedder ikke rugbrød - men brød er det
http://www.maduniverset.dk/show_opskrift.phtml?uid=1186&tid=1

Kommentar
Fra : netper

Dato : 09-03-04 08:29

Kløbenbrød er en sønderjysk juleting, og jeg er ikke sikker på at jeg ville betegne det som rugbrød, så nej den opskrift kan jeg ikke lige bruge

Mvh
Per

Kommentar
Fra : dscoop80

Dato : 12-03-04 11:05

Det eneste jeg kunne finde er dette link:

http://www.centerbageren.dk/broed.htm

Prøv evt. at kontakte denne bager for opskrift...
bare en mulighed...

Mvh. Cooper

Accepteret svar
Fra : krakgt

Modtaget 250 point
Dato : 25-03-04 23:53

hej netper
her er din opskrift
http://www.credin.dk/upload/files/prod/OP_Soenderjysk_rugbroed.pdf
mvh
krakgt

Godkendelse af svar
Fra : netper

Dato : 26-03-04 00:03

Tak for svaret krakgt.

Ikke helt så udførlig opskrift som jeg gerne ville, men det er jo nok det tætteste jeg kommer på i denne omgang.

Mvh
Per

Kommentar
Fra : krakgt

Dato : 26-03-04 08:57

Hej netper

Du kan evt tale med en af bagerne hos Credin / Maltcentralen
mvh

krakgt