/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Udhæng på tag
Fra : profibus
Vist : 6426 gange
100 point
Dato : 09-03-04 00:04

Hej
Jeg skal have fjernet nogle skjulte tagrender, i den forbindelse er der nogen der mener at udhænget skal forlænges, det er jeg ikke helt enig i.
Hvor stort skal et udhæng være, er der en gylden regl?

Accepteret svar
Fra : mayday

Modtaget 110 point
Dato : 09-03-04 01:28

Tagrenden kan placeres helt inde ved facaden, hvilket den også blev tidligere, hvor der kun var en mindre gesims bag tagrenden.

Den eneste gyldne regel der er om udhæng, er, at det skal passe til husets arkitektur.

Skjulte tagrender er noget Fa.... og "typehus-arkitekter" har skabt, og har været årsag til megen råddenskab i tagkonstruktioner.

Frem med tagrenderne så man kan holde øje med dem, og til sidst - få opsat nogle rigtige zink-render - det fortjener et ordentlig hus, især når de nu bliver synlige.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 09-03-04 08:19

Hej vi har lige lavet en tilbygning med et udhæng på 70 cm det er dejligt da man så ikke får vandstænk ind på ruder og træværk og der er tørvejr omkring bygningen hvis man evt skal have belægning helt ind til mur
Mvh sune

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 09-03-04 08:23

Glemte lige at sige at bygningen er 5 kantet og taget knækker 6 gange så med hensyn til tagrender er det vist noget peberet i pris hvis det skulle laves i zink Jeg mener at vi gav omkring 4.000,-for plastic da der skulle en del specielle vinkelstykker til Mvh Sune
Ps. Tagrenderne sidder selvfølgelig frit så man kan kontrollerer dem og rense

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 09-03-04 08:28

mayday

man bruger ikke zink tagrender idag men forzinkede tagrender.

per

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 09-03-04 11:58

Du kan sagtens få zinktagrender idag - ingen problem idet. Det er klart at foretrække, fremfor forzinkede tagrender.

Der er som sådan ingen regler og normer for udhængets størrelse. Det er dog klart mest skånsomt for ydervæggen jo større dette er.

Umiddelbart hiver du udhængsbrædderne af. Tilpas spærene således at du kan slå et trykimprægneret brædde på enden af spæret. Smør spærenden med træbeskyttelse inden udhængsbræddet monteres. Antagelig passer det med et 1 x 6". Brug konsoljern til tagrenden. Dem kan du skrue direkte på udhænget.

Billig og knaldhamrende dygtig blikkenslager kunne være Egeskov VVS - Brian - 40 33 86 76. Han kan også hjælpe med råd og vejledning .

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 09-03-04 12:02
Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 09-03-04 12:15

selvfølgelig kan man få zinktagrender idag, hvis man vil betale for det, og som regel vente på dem, forzinkede kan du hente på trælasten, intet normalt nybyggeri bliver monteret med zink tagrender og nedløb, på grund af prisen.

per

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 09-03-04 12:38

Kender godt både indkøbs- og salgspris på zinktagrenderne. Det er rimeligt guldbelagt at være blikkenslager. Spørg Brian først inden du købe forzinkede tagrender Profibus. Hans priser er ok.

Fik selv zink på for ni år siden. Det var ikke væsentlig dyrere end plast. Til gengæld er de stadig som nye, dog lidt patinerede.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 09-03-04 12:39

Skal du flippe lidt med farverne, kan du også købe plastisolbelagte forzinkede tagrender (blandt andet Lindab).

Kommentar
Fra : mayday

Dato : 09-03-04 13:00

bibsamie:
Selvfølgelig bruger man zink-tagrender, oven i købet massevis, i alle tilfælde i Jylland, iøvrigt hedder det ikke forzinket - men galvaniseret når der er tale om ståltagrender "som man henter på trælasten".

3773:
Hentet fra Lindab: " Lindab har produceret LindabRainline ståltagrender gennem mere end 35 år og har derfor en bred erfaring og viden omkring ståltagrender. LindabRainline tagrender kan leveres i farver og i galvaniseret"

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 09-03-04 13:22

Jeg kender meget udmærket Lindab, Mayday

Kommentar
Fra : mayday

Dato : 09-03-04 14:08

Det er muligt, men du kalder deres tagrender for "forzinkede" og det er de ikke.

Lidt pedantisk måske - men der er vigtig at fastslå, at forzinkning og galvanisering er to forskellige begreber.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 09-03-04 14:14

Ok Mayday, er i princippet ligeglad, idet mine tagrender altid skal og vil blive lavet af zink. Kobber er blær og alt det andet, galvaniseret, plast mv ikke kommer på mit hus.

Basta slut finale herfra.

Profibus - spørg Brian.

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 09-03-04 14:18

jeg kan ikke se hvad du vil have på dit hus kommer spørgsmålet ved!! kan du

per

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 09-03-04 14:37

Hvad væver du nu rundt i Per? Hold dig nu bare til dine forzinkede tagrender som iflg Mayday er galvaniserede (dvs dyppet i et zinkbad).

Mayday har ret i:

Frem med tagrenderne så man kan holde øje med dem, og til sidst - få opsat nogle rigtige zink-render - det fortjener et ordentlig hus, især når de nu bliver synlige.

Det er dig der begynder at væve med hvad "man" bruger idag. Hvad kommer det dybest set os ved, hvad "man" bruger idag?

Mayday's råd er klart, tydeligt og forståeligt. Jeg kan klart bakke op om dette. Jeg gav udtryk for min personlige holdning til hvad jeg synes profibus bør gøre.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 09-03-04 14:38

Dryp dryp sagde nedløbsrøret til tagrenden

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 09-03-04 14:47

her kan du se det oprindelige spørgsmål, hvor spørges der om tagrender i det hele taget ??

Hej
Jeg skal have fjernet nogle skjulte tagrender, i den forbindelse er der nogen der mener at udhænget skal forlænges, det er jeg ikke helt enig i.
Hvor stort skal et udhæng være, er der en gylden regl?

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 09-03-04 14:48

Sunowich

godt nok sker her meget men hvad er grunden til at du tror at vendet løber eller drypper opad Sune ????

per

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 09-03-04 14:49

vendet = vandet

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 09-03-04 14:53

Du har klart ikke læst mine indlæg og set mine links Per. Når jeg læser ovenfra og ned, er den første der udelukkende beskæftiger sig med tagrender dig Per! Vi andre har i det mindste et par fif og forlag.

Hopper af her. Dette ryger ud i det rene ingenting. Glem mine indlæg

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 09-03-04 19:36

3773 er du ikke lidt selvoptaget ?? og et nedløbsrør kan skam saktens snakke til en tagrende Per Og profibus håber der er noget du kan bruge her

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 09-03-04 19:57

Sunowich

nååå ja du skrev jo heller ikke hvad det var der dryppede. fra sådan et stift rør.

per

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 09-03-04 19:59

Sunowich

ham der 3773 bliver nok ligeså mobset som JSM eller JMS gruppen eller hvad det nu var hen hed, de sidder garanteret med på sidelinien.

per

Kommentar
Fra : profibus

Dato : 10-03-04 00:39

Tak for jeres svar, jeg rykker de skjulte tagrender ned og så tager jeg stilling til om taget skal forlænges.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 10-03-04 08:52

Ok husk at lukke spørgsmålet så det ikke kommer med i den dårlige statestik
Hav en god dag Sune

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 13-03-04 00:10

Haloooo

Godkendelse af svar
Fra : profibus

Dato : 29-03-04 15:41

Tak for svaret mayday.

Kommentar
Fra : mayday

Dato : 29-03-04 23:26

Velbekomme profibus.