/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
skeet-trap
Fra : tom34
Vist : 6441 gange
200 point
Dato : 08-03-04 20:24

Hej
Hvem ved hvad skeet eller trap står for, jeg kan se rundt om på forskelige wep sider når jeg er inde for at kikke på haglgevær står der skeet eller trap men hvad betyder det???????
H Tom

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 08-03-04 20:43

Skeet skydning eller trap skydning, kan også kaldes lerdue skydning, hjælper det?

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 08-03-04 20:50

Hej tom34
Håber jeg kan hjælpe dig.
Du får lige dette link så kan du selv læse og det sparer mig for en masse skriveri.
http://www.herning-jagtcenter.dk/flugtskydning.html

Knæk og bræk
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : tom34

Dato : 08-03-04 21:43

hvis der enten står skeet-trap" kan haglgeværet så bruges til altmenlig jagt, jeg spørger fordi jeg kan snart ikke finde ud af hvad er hvad og hvorfor, vi for så meget at vide under jagttegns kursus og på flugtskynings banen at halve er nok.
Mvh Tom

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 08-03-04 21:57

->tom34
Ja- det kan det faktisk godt.
Den store forskel ligger i de patroner man anvender (mindre hagl til flugtskydning)
men der ligger også lidt forskel i boringen, hvilket dog mest er en tros- og smagsag.
Nogle vil gerne have lidt mere spredning i haglsværmen til flugtskydning, men som sagt er det meget forskelligt.
Generelt kan ~~~~ geværer bruges til både flugtskydning og til jagt.
Nu er du vel ikke igang med at tage jagttegn, for at skyde flugtskydning, så konsentrer dig i første omgang om at få et gevær til en rimelig pris, når du senere får mere erfaring, kan du jo ~~~id bytte røret ud med et andet.

Mvh
dabj

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 08-03-04 22:01

Elendige kandu
der skulle stå a l l e og a l t i d

Kommentar
Fra : tom34

Dato : 08-03-04 22:21

til dabj,
(Nu er du vel ikke igang med at tage jagttegn, for at skyde flugtskydning), nej slet ikke dabj jeg brander helt vild for at komme på jagt. men jeg har købt en Beretta gold E 682 12 / 76 med 5 chokes og hvad der nu tilhører, det var fordi at tilbudet som jeg fik var ikke til at så for,
H Tom34

Kommentar
Fra : tom34

Dato : 08-03-04 22:24

Berettaen står i butikken til teget er i hus (så er det på plads)
Tom34

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 09-03-04 15:00

->tom34
Berettaen er kanon til flugtskydning
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : tom34

Dato : 09-03-04 15:11

Hej dabj
vil den også gå an til jagt
M Tom34

Accepteret svar
Fra : webgun

Modtaget 200 point
Dato : 09-03-04 19:33

1. skeet og/eller trap er begge lerdueskydning.der er tale om forskellige disipliner indenfor lerdueskydning.forskellen ligger i, hvor henholdvis lerduekasterne og standpladserne er placeret, samt antallet af duer i serierne,kastevinkel,enkelt eller dueble osv osv.trap er også en olympisk sport.
du kan sagtens gå på jagt med en rigtig skeetgun.det er dog de færeste som gør det, hvilket udelukkene skyldes vægten.tænk på at skeetgeværet vejer næsten det dobbelte af et alm jagtgevær.

2. dbaj.
forskellen på et alm. gevær og et trapgevær har intet med haglstørrelsen at gøre.det er derimod vægten på geværene der er den primære forskel.et alm. jagtgevær vejer ca. 5 kg. et skeet/trap gevær vejer typisk 8-9 kg.den tungere vægt på de rigtige trapgeværer er for bedre at få et naturligt eftersving.rigtige trapgeværer har altid fuld boring på begge løb.ingen rigtige trapgeværer har chokes!!
at boringen er en smagssag på lerduebanen er rigtigt.at boringen er en tro-smag er fuldstændig forkert!!.jeg behøver vel næppe at forklare hvorfor der som regel er forskellig boring på løbene på alm jagtgeværer?
haglstørrelsen på flugtskydningspatroner er 7½.denne størrelse sælges på alle flugtskydningsbaner som standard.
at nogen bruger en mindre boring på skydebanen har jeg dog aldrig hørt om???det omvente er derimod det man skal gøre.
man tager på skydebanen for sportens skyld eller for at blive en bedre skytte i jagtøjemed.og hvis man skal have en mindre boring for at ramme den lille lerdue, hvad så når man på jagt skal afgive skud til en større fugl??
med din omvente teknik vil det jo kræve et oversavet gevær for bare at ramme en ladeport!!!?1

Godkendelse af svar
Fra : tom34

Dato : 09-03-04 21:29

Tak for svaret webgun.
sikke en fart du skyder wepgun, det var noget jeg kunne bruge til noget det svar.
beklager dabj ( kom igen )
H Tom34 .-).-)-).-)

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 09-03-04 23:12

->webgun
Jeg kommenterer sædvanligvis ikke andres indlæg, men denne gang må jeg gøre en undtagelse.

1. Jeg har aldrig sagt at forskellen på geværer har noget med haglstørrelsen at gøre.

2. Jeg har aldrig sagt at nogen bruger mindre boring på skydebanen, skønt nogle gør det.

Som et koriosium kan måske lige nævnes at en lerdue kræver 1 hagl for at få en træffer, dette gælder ikke for en edderfugl på åbent hav i en gyngende jolle, men her virker fuld trangboring.
Der hvor jeg skyder flugtskydning kan fuldt trangborede bøsser nemt tælles.
Pudsigt nok kan jagtgeværet også bruges til trap og sågar til skeet.
Verden er forunderlig.
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : webgun

Dato : 16-03-04 19:43

tom34.
ingen årsåg...bare spørg løs, og jeg vil svare efter beste evne!!!

dbaj.
vi har vist skrevet lidt forbi hinanden...beklager!!