/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
En hund mere????
Fra : she79
Vist : 312 gange
20 point
Dato : 08-03-04 12:14

Hej.

Vi har to små hunde (dansk svensk gårdhunde). Vi har i længere tid godt kunne tænke os en lidt større hund (har tidligere haft schæfere) og har overvejet labrador. Nu er vi blevet tilbudt en labradorhvalp til billige penge. Men de to små hunde er tæver og hvalpen er en han. Vil det blive et problem?

Er der nogen som har erfaringer med at have tre hunde? Og have hunde af hvert køn?

Kommentar
Fra : itgrafen

Dato : 08-03-04 12:38

hej she79

om det vil give problemer med de tre hunde er et stort spørgsmål, det kommer helt an på hvordan du har dem til at gå når tæverne er i løbetid. Det er klart at hanhunden vil være interesseret i at pare tæverne når de er i løbetid, men kan du holde dem forsvarligt adskildt i den tid, så skulle der ikke være problemer. Vil det være svært for dig at holde dem adskildt under løbetid, så skal du måske overveje om hanhunden kan kastreres eller steriliseres (få sædstrengene skåret, mange mener at det er en blidere kastration) Eller endnu et løsningsforslag. Kig dig om efter endnu en tæve.
Det der sker mens tæverne er i løbetid er at de udsender dufte til hanhunden, som naturen nu en gang har bestemt at han skal reagere på - han vil så overdænge tæverne med kærlighed, spille fransk klovn og være mere eller mindre døv på begge ører imens det står på. - Ud over løbetiden kan jeg ellers ikke se nogle problemer.

Held og lykke med dine hunde.
Dorthe, Nica (tæve 7 år) og Chicko (lillebror 8 mrd.)

Kommentar
Fra : DCH

Dato : 08-03-04 13:16

Hej med dig

Vi har selv 3 hunde - 2 tæver og 1 han. Hanhunden er kastereret, men det er nu ikke fordi han ville parre men af andre årsager og det er altså ikke et problem. Som itgrafen skriver - hvis bare du kan holde dem adskilt i den periode, tja så er det problem ude af verden. Så det er ikke et spm. om erfaring men et spm og vad du vil inderst inde for du ved jo nok hvis der er noget man vil kan det også lade sig gøre.. Held og lykke'

MVH DCH, Mika og de 3 hunde..

Kommentar
Fra : annali

Dato : 10-03-04 19:54

Hej she79

Jeg har en schæferblanding, /ligner schæfer, gul pels)og jeg leder efter et godt nyt hjem til ham, da jeg pludselig en morgen vågnede med allergi.
Han er en meget venlig og social hund, der kan med alle hunde og specielt er han meget glad for børn.

Hvis I er interesseret, og I kan tilbyde ham et godt liv, må I få ham gratis..... det vigtigste for mig er, at han får det godt.
Han er kastreret, vaccineret, blodprøver og chipset.

Kommentar
Fra : vildskud

Dato : 12-03-04 09:56

Hej she79

Der er mange ting at tage i betragtning, når man har mere en en hund eller ønsker hund nummer to eller tre.
Race, køn og alder.
I hundeflokken er der jo et ledende par - alpha-parret. Flokken fungerer som en arbejdsplads - ikke som en hakkeorden, som mange tror. Det er ikke sådan at A bestemmer over B, som bestemmer over C etc. Der er tale om en rollefordeling. En er god til at passe på de små hvalpe - så får hun/han det job... En er god til at lede jagten, en er god til at tage sig af de gamle etc. Lederne bestemmer hvem der skal gøre hvad - men de lader andre om ansvaret.
Der kan være problemer hun/hun imellem og han/han imellem. Dette fordi, hvis der er nogen, der prøver at tage posten som alpha, så vil en han prøve kræfter med alpha-hannen og en tæve prøve kræfter med alpha-tæven. Derfor er der sjældent nogle problemer mellem han/tæve. Der er således nærmest to systemer i flokken; tævesystemet og hansystemet.
Og alt dette fortæller jeg jo fordi det har betydning når man vil have mere en én hund.
Har man to hunde, er det klart bedst, at have en han og en tæve - der vil ikke være indbyrdes "magt-kampe". Har man tre hanner eller tre hunner, er risikoen stor for, at der kan komme konflikter.
Alderen har noget at sige. Man siger, at har man en tæve på under tre år, bør man anskaffe sig en han. Og omvendt. Har man derimod en tæve på over fem år, kan man anskaffe sig enten han eller tæve. Og omvendt.
Racen har en del at sige. Nogle racer er mere agressive overfor eget køn end andre. Her kan nævnes alle kamphundene, en del terrier, de belgiske hyrdehunde m.fl.
Nu har du jo nogle meget tilforladelige racer, der ikke har det store problem med agressivitet. Og du har kig på en labrador. Det er et godt mix! Havde du to amstaff og havde kig på en tervuernen (meget usikker race), så var sagen en anden.
Nu ved jeg jo ikke hvor gamle dine hunde er. Personligt vil jeg ikke anbefale at man får "hunde-forøgelse" før nuværende hund/hunde er minimun et år. De skal have en chance for at være blevet voksne, inden de skal til at tage hensyn til en lille hvalp. Unghunde og hvalpe er generelt en dårlig kombination. Men uden at vide alderen på dine hunde, vil jeg UDEN TVIVL anbefale dig at få en han.
Det er ikke sikkert du ville løbe ind i problemer med tre tæver - men risikoen er der.
Held og lykke!
Vh. vildskud