/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
"Oversættelse" af journal
Fra : MSS
Vist : 4588 gange
200 point
Dato : 08-03-04 09:05

Hej

Jeg søger en hjemmeside med "oversættelse" af nogle ord fra læge-verdenen -dvs. en forklaring, som "almindelige" mennesker kan forstå.

Eller måske er een blandt jer læsere, der har mulighed for at give en forklaring ?

Det er ord som:

Krepitation
Stridorøs
og 5-10 andre af samme art

mvh
MSS

Kommentar
Fra : scandinavia

Dato : 08-03-04 09:09

Hej

Skal det være en hjemmeside?

Jeg ved at man kan få en slags ordbog men det er en rigtig bog.
Men den kan anbefales, for der står fagspecifik forklaring, men så almindelige mennesker kan forstå det.

Kommentar
Fra : MSS

Dato : 08-03-04 09:12

Hej Scandinavia

Nej, det behøver ikke være en hjemmeside........ kender du bogens titel ??

Men som sagt, er der en blandt læserne, der lige vil oversætte ordene, så vil det være perfekt...

mvh
MSS

Kommentar
Fra : scandinavia

Dato : 08-03-04 09:23

Hej igen

Jeg kan ikke lige huske den på stående for, men jeg har den hjemme, så jeg kan tjekke den for dig?

Hvis du skriver ordene her, så kan jeg give dig dem i morgen?

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 08-03-04 09:40

krepitation = "knirken"
stridor = pibende lyd

Begge synes at have at gøre med lyde i forbindelse med vejrtrækning!

begge fundet v.h.a.
http://europa.eu.int/eurodicautom/Controller

Kommentar
Fra : MSS

Dato : 08-03-04 09:49

Hej Scandinavia

Det vil være guld værd - det vil jeg være virkelig glad for.

Jeg lister lige ordene op her:

Krepitation
Stridorøs
Kroupal
Rhonchi
Kataralsk
Katharrhalier

Det var vist det vigtigste for nu....

mvh
MSS

Kommentar
Fra : scandinavia

Dato : 08-03-04 09:58

Hej

skriver dem til dig her, senest i morgen

Mvh

S

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 210 point
Dato : 08-03-04 10:08

Hej MMS

Jeg har i mange år haft en bog, der hedder:"Medicinske Fagudtryk for Sygeplejersker og Volontører". Det er en "lommedgave".
Krepitation = knitren 1. skurren af brudender mod hinanden, tegn på fraktur (brud)
2. de fineste rallelyde i lungerne

Stridor = pibende el. hvæsende åndedræt ved forsnævring i de øvre luftveje

mvh ans

Kommentar
Fra : ans

Dato : 08-03-04 10:25

Hej igen!

Ronchi= snorkende eller pibende lyde i luftrørsgrenene, opstår ved at slimhinde eller slim sætter sig svingninger ved
luftens passage.
Kataralsk= angreben af betændelse med fydende ekssudat (betændelsesvæske).

Catharrhalier= forkølelse, lettere betændelse i næsens, svælgets og luftrørets slimhinder.

Croup(al) = strubehoste, difteri i strubehovedet.

Difteri = akut infektionssygdom.

mvh ans

Kommentar
Fra : MSS

Dato : 08-03-04 10:35

Hej Ans

Det var da glimrende - lige hvad jeg manglede...... ud over titlen på bogen, har du så også forfatteren, evt. ISN-nr. ??

mvh
MSS

Kommentar
Fra : ans

Dato : 08-03-04 10:43

Hej MMS

Jeg har købt bogen for mange år siden. Den er skrevet af W. Daubenmerkel (overlæge, dr. med.) udgivet af Dansk Sygeplejeråd på Nyt Nordisk Forlag Arnold Busk. Jeg har søgt på Google, der er flere nye udgaver, udgivet af andre forlag. Min er en lille (billigbogsudgave), men meget anvendelig. ISBN 87 17 01264 3, men den er meget gammel.
Der er sikkert kommet flere udtryk til. Du kan evt. købe den antikvarisk.

mvh ans

Kommentar
Fra : ans

Dato : 08-03-04 10:55

Her er den i billig udgaven, men er p.t. udsolgt http://www.e-boghandel.dk/shop/item.asp?id=73609&wishuserguid=&reff=Kelkoo

mvh ans

Kommentar
Fra : MSS

Dato : 08-03-04 11:07

Hej Ans

Ja, de skriver også, at den nu fåes i anden udgave, jeg har bare ikke haft held til at finde ud af mere.....

mvh
MSS

Kommentar
Fra : ans

Dato : 08-03-04 12:17

MSS

Du kan evt. ringe til den nærmeste boghandel. Hvis de ikke har den, kan de bestille den hjem.
Jeg har brugt min bog meget.

mvh ans

Kommentar
Fra : MSS

Dato : 09-03-04 15:26

Hej Scandinavia

Som du kan se, har jeg fået oversættelserne fra "anden side", men alligevel tak fordi du ville hjælpe !!

mvh
MSS

Godkendelse af svar
Fra : MSS

Dato : 10-03-04 09:42

Tak for svaret ans. Jeg har bestilt bogen hos min boghandler.

mvh
MSS

Kommentar
Fra : ans

Dato : 10-03-04 10:06

MSS
Selv tak! Håber at du får glæde af bogen.

mvh ans