/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / Andet multimedie / Spørgsmål
10  miritdk 2644
Kan ikke gemme videofil.
Fra : Dinah
Vist : 824 gange
205 point
Dato : 07-03-04 23:06

Jeg har et problem med min moviemaker. Når jeg har lagt en videofil ind på pc'en, kan jeg ikke gemme den i andre formater end DV avi (pal), som filen er gemt fra fra cameraet. Den kommer med meldingen

"Denne fil kan ikke gemmes på den angivne placering. Kontroller at de oprindelige kildefiler, der er brugt i filmen, stadig er tilgængelige, at den angivne lagerplads stadig er tilgængelig, og at der er tilstrækkelig ledig diskplads, og prøv derefter igen"

Kildefilen ligger stadig på skrivebordet, hvor jeg lagde den fra starten. Jeg har 30 GB plads, og lagerpladsen er dokumenter.

Jeg kan godt gemme en fil i DV avi (pal) formaten, men ikke andre formater.

Dette har kunnet lade sig gøre tidligere. Jeg skal bruge filen til at sende på e-mail, derfor er det vigtigt at den ikke er stor.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-03-04 23:09

Forsøger du at konvertere filen til et andet format?
Eller er det bare en mirrorfil.

Kommentar
Fra : Dinah

Dato : 07-03-04 23:18

Jeg prøver at lave filen fra "DV avi(pal)" til "video til bredbånd (512 kbps)"

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-03-04 23:27

Hvilket program bruger du?

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 07-03-04 23:28

Hvad er den angivne placering du prøver at gemme den under?

Kommentar
Fra : Dinah

Dato : 07-03-04 23:31

Undskyld, men har i læst mit indlæg?

Programmet er Movie maker

Placeringen er Dokumenter.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-03-04 23:35

Movie maker er et vidt begreb - er det Ulead?

Kommentar
Fra : Dinah

Dato : 07-03-04 23:37

Nå for søren. Nej, det er det der følger med XP. Windows movie maker...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-03-04 23:44

Ok
Du vælger filer-gem filmfil og til email

Kommentar
Fra : Dinah

Dato : 07-03-04 23:45

Jaja, det ved jeg, men så får jeg også fejlmeldingen....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-03-04 23:47

Så tager vi den forfra.
Hvordan har du fået filmen i Moviemaker?
Og kan du se den der.?

Kommentar
Fra : Dinah

Dato : 07-03-04 23:50

Gennem mit DV kamera. Jeg kan godt se filmen i moviemaker, og jeg kan også godt gemme et nyt klip, MEN KUN I DV AVI (PAL) format. Alle andre forsøg giver fejlmelingen som står i første indlæg.

Selve filen fra kameraet er gemt på skrivebordet.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-03-04 23:54

Hvor stor er din fil?

Kommentar
Fra : Dinah

Dato : 07-03-04 23:55

41,3 mb

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 07-03-04 23:58

Det kan du heller ikke.

Det du taler om er pinnacle .avi film, og de er kun kompertibel med sig selv.
Emnet har været oppe her, så kan du se at også andre har disse problemer.

Du er simpelthen nødsaget til at købe tillægsprogrammer fra pinnacle for at kunne konvertere til andre filmformater.
Dog forhindrer det dig ikke i at kunne brænde dine egne film, det kan gøre med Mydvd.

Du kan evt. prøve at besøge deres hjemmeside for at se hvad de udbyder. Men på een måde kan du godt kalde deres produkter monopol eller beskyttede.

Jeg vil dog samtidig sige, at jeg selv har brugt deres produkter i flere år, og er udmærket tilfreds med specielt deres kvalitet, og bruger adobe-premiere til at redigere film med.

Men som sagt, du kan ret beset ikke gøre noget pt. undtagen du investere i yderligere programmer herfra.

Dog ingen regel uden undtagelse, det er muligt for dig at konvertere til mpeg-format, men kvaliteten er bestemt ikke god, men det skal du gøre fra selve programmet du optager gennem.

http://www.kandu.dk/dk/spg/34766

Mvh
ellebye

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-03-04 23:58

Det burde ikke være noget problem.
Har du hele guiden til Moviemaker?

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 08-03-04 00:00

Du kan jo prøve at downloade moviemaker og installere den igen
http://www.microsoft.com/windowsxp/moviemaker/downloads/moviemaker2.asp

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 08-03-04 00:01

>refi

Nej det burde ikke være et problem men det er det faktisk, netop p.g.a. pinnacle potitik omkring kompabilitet.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-03-04 00:02

"ellebye"
Så tror da faen hun ikke kan få det til at lykkedes.
Men hun siger jo hun har gjort det før?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-03-04 00:05

"dinah"
Stadigvæk. Har du en guide til Moviemaker?

Kommentar
Fra : Dinah

Dato : 08-03-04 00:05

Jeg ved jeg har gjort det før. Det er det der er mærkeligt. Jeg vil prøve at køre indstallationsfilen til moviemaker igen.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 08-03-04 00:07

Jeg skriver også det er muligt fra det program hun optager med, der kan man gemme filmene i andre formater, men som sagt kvaliteten er bestemt ikke god, og jeg selv gør det ikke, men bruger adobe til redigering, gemmer filmene i pinnacle eget format, og slutter med at "brænde" filmene.

Kommentar
Fra : Dinah

Dato : 08-03-04 00:07

Det virkede desværre ikke. Problemet er der stadig.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-03-04 00:07

"dinah"
Her er en guide til Moviemaker.
Det er nok nemmere at læse det efterhånden som du kommer frem.
Vi kan nok ikke gøre så meget andet.

http://uv-mat.acu-vejle.dk/movie_maker/Movie_Maker.pdf

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 08-03-04 00:08

Øh snakker vi ikke om moviemaker? Hvor står der noget med pinnacle?

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 08-03-04 00:12

Dinah
Prøv at åbne filmen i det program du optager med, og se hvilke filmformater du kan gemme filmene i.
Hvis man har downloadet de rigtige codec kan jeg selv gemme mine film i følgende formater:

mpeg
divx
.avi (windows)
.avi (pinnacle eget format)

andre muligheder har du ikke.

ellebye

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-03-04 00:13

Ja "ellebye"
Må vi få en forklaring.
Det spørgsmål du henviser til omhandler TV-Kort.
Det har da ikke meget med dette at gøre.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-03-04 00:14

"ellebye"
Vi snakker forbi hinanden..........

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 08-03-04 00:15

>tedd
Hvis man heller ikke ved det så har du ret, men det er selve kortet DV der er et af pinnacle produkter, derfor.

Jeg selv har et DV500 optagekort fra pinnacle.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-03-04 00:17

DEt kræver da ikke TV-kort at bruge MovieMaker?

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 08-03-04 00:17

I øvrigt er DV IKKE et tv-kort.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-03-04 00:18

"dinah"
Er du med endnu.........

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-03-04 00:19

Nej men det er Pinaccle

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 08-03-04 00:28

>refi
Nu skal jeg prøve så godt jeg kan at beskrive det.

Dinah har et optagekort til sin video kamera. Gennem kortet gemmes optagelsen i det format optagekortet har og det er pinnacle. Du kan ikke bruge kortet til andet end at overføre dine film fra kameraet.

Da kortet er et pinnacle-produkt, gemmes filmene i pinnacle helt eget .avi format som er imkompertibelt i den henseende, at man ikke direkte kan genlagre filmene i andre formater.

Man skal således ind i selve programmet der følger med kortet og herefter vælge hvilket format man vil gemme sine film i. (Se hvad jeg tidligere har skrevet om formater).

Ingen andre medier kan konvertere filmene end pinnacle egne produkter, og desværre i et rimeligt dårlig kvalitet.

Spørg blot videre hvis alle ikke har forstået det.

ellebye

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 08-03-04 00:30

rettelse, jo man kan godt optage direkte fra tv, men det samme i pinnacle eget .avi format.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-03-04 00:34

Se det var en helt anden forklaring.
Men det fortæller stadig ikke hvordan hun tidligere har gjort det.
For det har hun jo angiveligt.
Så må hun jo have skiftet kamera i mellemtiden.
Summa sumarum - Det er kameraet der er skyld i det og ikke MovieMaker.
Beklager "dinah" hvis dette er tilfældet men under alle omstændigheder kan du have glæde af guiden selvom den jo så ikke kan løse dette problem.
Nå "ellebye" - du kunne nu også godt havde sagt fra start at du talte KAMERA - Så havde vi været fri for at angribe dig.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 08-03-04 00:36

Skal lige nævne at hvis man vil kaste sig ud i noget det jeg har gjort, har mit DV-kort kostet et stykke over 7.000 kr. så man skal være "bidt af en gal filmentusiast" for at kaste sig ud i sådan et projekt. Men for eget vedkommende har det været pengene værd.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 08-03-04 00:40

>refi
Ikke nødvendigvis, som jeg skrev er der mulighed når man gemmer optagelsen (første gang) at gøre det i .avi windows-format, og så kan man arbejde videre med filmen i MovieMaker. Men ikke før.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-03-04 00:44

Så har hun måske alligevel selv lavet en fejl i forhold til sidst.
Hun lyder nu til at have temmelig check på det.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 08-03-04 00:49

Hvad er det man siger: "Forvirret?, så vent blot til næste afsnit af soap".

Hvis nogen er blevet interesseret må I meget gerne kontakte mig på den mailadresse jeg har lagt under min profil.

Men spørg blot løs, lige nu vil jeg sige og vente til i morgen, eller rettere sagt senere i dag.

MVH
Ellebye

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 08-03-04 00:51

En sidste bemærkning, ja hun har nok gemt filmen i et andet format.

ellebye

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 215 point
Dato : 08-03-04 00:55

Sov gadt alle

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-03-04 00:55

a=o

Kommentar
Fra : Dinah

Dato : 08-03-04 08:04

Når jeg skriver DV, så mener jeg Digital videocamera (sony TRV33E). Jeg overfører via firewire cabel. Jeg bruger Windows moviemaker til overførslen.

JEG HAR GJORT DET FØR, jeg bruger altid den her fremgangsmåde. Jeg gemmer det i DVavi(pal), og så klipper jeg de klip ud jeg skal bruge(og redigerer), og derefter gemmer dem i den størrelse jeg skal bruge dem. Det plejer at virke, men nu kan det ikke lade sig gøre mere. Det kan heller ikke lade sig gøre med de gamle filer, som jeg tidligere har brugt.

Jeg gemmer altid den rå film i Dv formatet, da jeg så kan føre det tilbage til cameraet i samme kvalitet som det lå i fra begyndelsen.

Jeg må gå den sure vej, og ligge det klip ind jeg skal bruge, i en mindre format Jeg håbede bare at nogen måske kunne ha fortalt mig hva der var galt, for et eller andet er der galt!

Kommentar
Fra : Dinah

Dato : 08-03-04 08:16

ØV ØV ØV.... Jeg kunne godt ligge det ind (fra cameraet) i det der hedder "video til bredbånd (512kbps), men da jeg ville klippe klippet til, fik jeg igen samme melding, selv om jeg ville gemme det i den format det allerede var i...

Som jeg ser det, så må det være mit program der har et problem, og tror et eller andet forkert. Jeg er fuldt fortroligt med windows moviemaker, og har brugt det en del, men det her kan jeg ikke gemmenskue.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 08-03-04 10:04

Ja, Dinah, der kan man se hvad det kan føre til når man misforstår hinanden.

Men jeg kan da råde dig, hvis du fortsat ønsker at filme meget og lyster at klippe/klistre i egne film, og selvfølgelig hvis tegnebogen har råd, at du anskaffer et capture-kort. De fåes fra ca. 1500 og opefter.

ellebye

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-03-04 12:21

Ja - hvad der så går galt er ikke nemt at sige.
Hvis du gør alt det rigtige kan vi nok ikke gøre så meget mere med hensyn til MovieMaker.
Guiden kan du forhåbentlig have lidt glæde af - og så må vi jo håbe problemet løser sig på den ene eller anden måde.

Kommentar
Fra : dscoop80

Dato : 09-03-04 08:53

Hej Dinah...

Det tyder på du mangler codec's til at konvertere til andre formater!
prøv at hent divx på:

http://download.divx.com/divx/DivXPro511Adware.exe

Mvh. Cooper

Kommentar
Fra : Dinah

Dato : 22-03-04 12:32

Jeg har selv fået løst problemet. Problemet var at min QASF.DLL fil var for gammel. Den skulle opdateres fra version 6.x til 9.x. QASF.DLL filen ligger i System32 mappen i windows.

Godkendelse af svar
Fra : Dinah

Dato : 22-03-04 12:35

Tak for svaret refi. vDu får point'ne, du gjorde trods alt en indsats for at hjælpe mig.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 22-03-04 12:36

Og vi kalder os superbrugere?

Godt man stadig kan lære noget.
Held og lykke med optagelserne.

ellebye

Kommentar
Fra : Dinah

Dato : 22-03-04 12:40

Hehe, ja. Det var nu også temmeligt indviklet at finde ud af. Man kan ihvertfal ikke kalde det logisk. Men jeg er glad for at jeg nu igen kan bruge min moviemaker. Og foresten, tak for indsatsen til dig også ellebye

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-03-04 12:44

Selv tak.

Mange gange er opgaverne slet ikke så svære når bare man ved hvordan - men det er jo lige med at vide det.

Der er vist ikke noget så drillesygt i øjeblikket som filmformater og apparater der ikke kan finde ud af det sammen.