/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
blødtvandsanlæg
Fra : smut
Vist : 3514 gange
100 point
Dato : 07-03-04 22:03

hvad hedder det "grus" man bruger i et blødtvandsanlæg?
det skal vist nok "lades op" med 30% saltsyre

Kommentar
Fra : Timberlake

Dato : 07-03-04 22:38

Hej!

Du kan søge på nettet under "Vandbehandling", men du skriver ikke helt klart, hvad dit problem er.

Hvis det er drikkevandet, du vil blødgøre, så er det en rigtigt dårlig ide, for mineralsaltene i vandet er sunde. AGAs vandbehandlingsside reklamerer ligefrem for et anlæg til at gøre blødt drikkevand hårdt! Der er flere sundhedsproblemer med blødgøringsanlæg, som derfor er forbudt i forbindelse med drikkevand.

Drejer det sig om at vaske i blødt vand, findes der tekniske løsninger, men de er sikkert for dyre i praksis. Guldager, Silhorko m.fl. sælger dem gerne.

"Sodavandsmetoden" kender jeg ikke, men ud fra navnet må den gå ud på at tilsætte vandet kuldioxid. Det gør aflejret kalk opløseligt, fordi der dannes calciumhydrogencarbonat, som er meget mere opløseligt end calciumcarbonat. Så jeg vil gætte på det er en metode til at fjerne gamle kalkaflejringer fra rør. Kalken fjernes ikke fra vandet, men opløses, så den kan skylles ud. Under alle omstændigheder lyder det som en engangsbehandling, der skal udføres af et ingeniørfirma, ikke som en løbende behandling.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 07-03-04 23:02

Fandt lige et tidligere spørgsmål på Kandu hvor der henvises til dette:
http://www.gam-jensen.dk/vejledninger/ph-saenker.asp
Det er ikke et direkte svar på dit spørgsmål, men måske noget af det du skal bruge da du har sat spørgsmålet under fisk.

Timberlake>> Hvad er der sket med dit sprog? Man kan jo læse hvad du skriver nu!

Kommentar
Fra : Timberlake

Dato : 07-03-04 23:36

BjarneD! Siden hvornår er du blevet så klog, før kom du altid med de dumme bemærkninger. Mon denne gang du er oprigtigt!!!

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 07-03-04 23:51

Timberlake>> I betragtning af at du først loggede ind d. 6/3 2004 er det forbavsende, at du kender mig så godt. Mon ikke dette spørgsmål fra dig forklarer alt: http://www.kandu.dk/dk/spg/34966

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 08-03-04 00:03

Hvis det er vanrensning, så bruger man forskellige sandkornstørrelser.
Og i blødgøringsanlæg bruges salt-pasteller, det bruges bl.a. til store opvaskemaskiner mm, og regenereres ved returskylning.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : ans

Dato : 08-03-04 01:06

> BjarneD
Her lærte Timberlake et andet sprog:

Blødt vand

Morten Jødal, joedal@FDF.dk, 29/07/02 12:00
Følg op eller skriv nyt indlæg
Hej!

Du kan søge på nettet under "Vandbehandling", men du skriver ikke helt klart, hvad dit problem er.

Hvis det er drikkevandet, du vil blødgøre, så er det en rigtigt dårlig ide, for mineralsaltene i vandet er sunde. AGAs vandbehandlingsside reklamerer ligefrem for et anlæg til at gøre blødt drikkevand hårdt! Der er flere sundhedsproblemer med blødgøringsanlæg, som derfor er forbudt i forbindelse med drikkevand.

Drejer det sig om at vaske i blødt vand, findes der tekniske løsninger, men de er sikkert for dyre i praksis. Guldager, Silhorko m.fl. sælger dem gerne.

"Sodavandsmetoden" kender jeg ikke, men ud fra navnet må den gå ud på at tilsætte vandet kuldioxid. Det gør aflejret kalk opløseligt, fordi der dannes calciumhydrogencarbonat, som er meget mere opløseligt end calciumcarbonat. Så jeg vil gætte på det er en metode til at fjerne gamle kalkaflejringer fra rør. Kalken fjernes ikke fra vandet, men opløses, så den kan skylles ud. Under alle omstændigheder lyder det som en engangsbehandling, der skal udføres af et ingeniørfirma, ikke som en løbende behandling.

Morten Jødal

fra denne side http://cph.ing.dk/konf/root/tekmil/html/1245.all.html

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 08-03-04 01:29

Det lyder som du spørger efter ionbytteranlæg, det regenereres med 30% saltsyre, disse anlæg bruges i laboratorier, så du kan da købe det, hvor der handles med laboratorieudstyr.
Mvh. Valde.

Kommentar
Fra : Timberlake

Dato : 08-03-04 10:31

Til BJARNE d! Manden er gak i hovedet! Tro at han er fejlfrit, mon ikke han også trænger til hjælp....

Kommentar
Fra : smut

Dato : 08-03-04 17:41

jeg tror nok jeg har fundet ud af det det hedder vist silikat
kan jeg få nogle gode råd om vandbehandling da jeg skal have discos i mit nye 660l akvarie

Kommentar
Fra : palleandersen

Dato : 08-03-04 18:16

Den bedste (og dyreste) måde at få blødt vand til discus (og andre regnskovsfisk) på er, at anskaffe et osmoseanlæg.
Det virker ved at ledningsvandet pumpes gennem et filter der tilbageholder alle saltene. Membranen i dette filter
skal skiftes ca. årligt afhængig af størrelsen.
http://www.akvarieudstyr.dk/database/produkter.asp?produkttype=Osmose&gruppe=fersk
http://www.avifauna.dk/katalog/indexkat.html (akvariekatalog del 14)
En anden måde er som tidligere nævnt et ionbytteranlæg.
Det består af et anion- og et kationfilter. Disse filtermaterialer kan regenereres og er således billigere i det lange løb.
Man kan også nøjes med et kationfilter, der som antydet fjerner alle kationerne. Vandet er herefter meget surt og skal
fortyndes med ledningsvand for at få en ph omkring 5.5-6 (til discus). I sagens natur er dette vand knap så blødt.
http://www.avifauna.dk/katalog/indexkat.html (akvariekatalog del 13)
Med venlig hilsen
Palle Andersen

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 08-03-04 19:44

Timberlake, hvem er det du kalder gak i hovedet, sæt navn på, eller moderer dit sprog. Valde.

Kommentar
Fra : smut

Dato : 08-03-04 21:10

det ville være rart hvis vi kunne "tale" ordentligt til hinanden herinde

Kommentar
Fra : smut

Dato : 08-03-04 21:15

>valde<
jep det er sådan et har du nogle erfaringer med ionbytteanlæg? og hvis du har kan du så ikke fortælle mig om dem?

Kommentar
Fra : Timberlake

Dato : 08-03-04 21:48

Til valde! moderer dit sprog???
Lad mig sige det sådan, de person der er respektløs, de skal ik tro de slippe godt fra det...
og valde! er der overhovedet nogen der har ringet dig op? Så luk biksen.
Iøvrigt var det Bjarne D, J hentyder til "gak i ...."

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 08-03-04 21:54

Timberlake>> Bare bliv ved, du bliver mega populær

Accepteret svar
Fra : valde.

Modtaget 100 point
Dato : 14-03-04 23:36

timberlake du er så smuk når du er vred! Hvad kan jeg dog have fornærmet dig med? Skal man virkelig ringes op før man må henvende sig til dig. Skulle du ikke selv udvise en lille smule respekt?

Smut, ja jeg har erfaring med ionbytteranlæg, men det er 25 år siden, og det er fra laboratoriebrug, og ikke fra fiskeopdræt. du kan sagtens finde de firmaer der handler med laboratorieudstyr på nettet, de gule sider, eller krak, eller spørg på et nærliggende laboratorie, måske apoteket eller materialisten.
Mvh. Valde.
ps undskyld jeg ikke svarede før, har ikke været inde på siden længe - tonen blev lidt ubehagelid!

Kommentar
Fra : smut

Dato : 15-03-04 16:35

>valde<
ja tonen blev lidt ubehagelig...der er ingen der siger man skal være enige men man kan vel godt "snakke" pænt til hinanden tak for svaret

Godkendelse af svar
Fra : smut

Dato : 15-03-04 16:36

Tak for svaret valde..

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 15-03-04 18:09

selv tak!
Håber du får glæde af det!