/ Forside/ Interesser / Fritid / Motorcykler / Spørgsmål
10  3773 1345
neon/dioder
Fra : _Anders
Vist : 535 gange
42 point
Dato : 07-03-04 19:07

jeg kunne godt tænke mig at få noget fed gejl på som F.eks neon eller dioder på min knallert men problemet er jeg ved ikke hvordan !!!!! så hvis du ved hvordan man kan gøre så svar... tak

ps. jeg har en puch Monza

Kommentar
Fra : Mordex

Dato : 07-03-04 19:10

Jeg mener det skal stå i brugsanvisningen.

Mordex.

Kommentar
Fra : _Anders

Dato : 07-03-04 19:10

hmm ja men problemet er at jeg næsten lige har købt den og gerne vil gejle den lidt op

Kommentar
Fra : _Anders

Dato : 07-03-04 19:11

altså jeg har købt den brugt

Kommentar
Fra : Mordex

Dato : 07-03-04 19:13

Det burde stå i en brugsanvisning som følger med når du køber neon/dioder.

Morex.

Kommentar
Fra : _Anders

Dato : 07-03-04 19:14

nååååååå men tror du godt at jeg kan købe det til en knallert som jo trods alt ligner en lille mortorcykel

Kommentar
Fra : Mordex

Dato : 07-03-04 19:15

Tænder du knallerten med en nøgle?
Er der et batteri?
Så kan du godt.

Mordex.

Kommentar
Fra : _Anders

Dato : 07-03-04 19:16

nope det er kickstarter på.... er der så ingen mulligheder

Kommentar
Fra : Mordex

Dato : 07-03-04 19:22

Er der et sted du kan montere et batteri?
For så kan du bare købe et batteri og monter det, og dertil de neon/dioder du vil. Så kan du montere en knap mellem dioderne og batteriet, så kan du tænde og slukke som du vil.

Mordex.

Kommentar
Fra : _Anders

Dato : 07-03-04 19:25

ehmm fair nok men der er ikke et sted jeg kan montere batteriet.... ikke så vidt jeg ved. Men er der noget som ser rimlig fed ud som man kan gøre uden batteri

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 07-03-04 19:27

Hold da k*** en Puch Monza - he he - sådan en havde jeg for 20 år siden, købt brugt Det er da ren nostalgi. Min Monza havde oprindeligt et 6V batteri i venstre side, men den skulle også startes med kickstarter. Jeg fjernede batteriet og satte en ensretterkreds,en effektmodstand samt et potentiometer ind, og så hev jeg ellers noget brugbar spænding ud af det der kunne drive en walkman - når bare man holdt et vist omdrejningstal

Jeg vil gætte på at det samme kan lade sig gøre for at drive noget neon/diodelys.

mvh Berpox

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 07-03-04 19:29

- PS batteriet blev fjernet fordi det var dødt...

Kommentar
Fra : _Anders

Dato : 07-03-04 19:29

sejt nok men hvordan er det du siger jeg skal gøre:-\ .. kender du måske en Hjemmeside hvor man kan se hvordan eller kan du forklare det???

Accepteret svar
Fra : berpox

Modtaget 42 point
Dato : 07-03-04 21:39

Nja....kender du til elektronik?

1) Der skal laves en brokoblet dobbelt ensretter med 4 dioder.
2) Dernæst indsættes en ladekondensator til spændingudjævning af pulserne efter ensretteren.
3) Så en effektmodstand til at brage de overskydende ampere af som varme (overskydende i forhold til det du har behov for) - det er ikke sikkert det er nødvendigt.
4) Til sidst et trimmepotentiometer til at finjustere....

Lån evt. nogle bøger på biblioteket - "Anvendt Elektronik" var min foretrukne bog dengang når man skulle lave et eller andet fusk

- og så skal du ellers bruge et godt multimeter så du kan måle VAC, VDC, A, Ohm, F osv...

mvh Berpox

Godkendelse af svar
Fra : _Anders

Dato : 08-03-04 14:50

Tak for svaret berpox.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 08-03-04 18:39

Velbekomme - håber det lykkes for dig