/ Forside/ Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Spørgsmål
10  transor 1030
regler for redningsvest
Fra : noname85
Vist : 1616 gange
20 point
Dato : 07-03-04 17:34

Hej jeg går på andet år på HTX og er sammen med en klasse kammerat ved at lave et projekt hvor vi skal sy en redningsvest (spørg ikke hvorfor...) Men vi er løbet ind i et problem... vi kan ikke finde nogen regler for udformningen af en sådan vest så jeg ville lige høre om i vidste hvor man kunne finde sådanne regler... helst skrevet så "dødelige" mennesker kan forstå det

på forhånd tak

mvh Allan

Kommentar
Fra : henrikdj

Dato : 07-03-04 17:54

Hej,
Prøv at kontakte søfartsstyrelsen - de må da vide hvor sådanne regler findes.
http://www.sofartsstyrelsen.dk

mvh
Henrik

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 07-03-04 17:55

En redningsvest skal være CE mærket. Selve udformningen skal bare være sikker og praktisk, men der er regler for hvor længe den skal kunne holde en person af den godkendte vægt flydende. I må arbejde for sagen søg efter veste og brug jeres sunde fornuft.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 07-03-04 18:00

Det er godtnok ikke regler - men der er lidt om hvilke krav en vest skal overholde
http://www.trygsejlads.dk/Default.asp?ID=46

Der henvises til EN normer - dem kan du desværre ikke finde på nettet, men de kan købes hos Dansk Standard. De koster ca. 300 kr. stykket.... ( www.ds.dk )

At vestene skal være CE mærket betyder "blot" at den der fremstiller vesten skal kunne bevise at den overholder kravene i den relevante EN norm.

mvh Berpox

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 07-03-04 18:03

..en CE mærkning skal endvidere indeholde en sikkerhedsbeskrivelse på et af hovedsprogene.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 07-03-04 18:16

Okay - så lad os da lige tage et link med ang. CE mærkning nu vi er nået derud :
http://www.eurocenter.info/default.asp?docmode=1&cat_guid={82284DDF-AE8B-11D5-922A-005004F6BF9F}

mvh Berpox

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 07-03-04 18:24

>BjarneD - man kan ikke umiddelbart sige, at man kan nøjes med en sikkerhedsbeskrivelse på et af hovedsprogene.: En sikkerhedsbeskrivelse er en del af brugsvejledningen - og for så væsentlig et produkt som rednings- og svømmeveste, tror jeg ikke man kan nøjes med et af hovedsprogene.

http://www.eurocenter.info/default.asp?docmode=4&doc_guid={B3681AF5-BBC7-11D5-922B-005004F6BF9F}

mvh Berpox

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 07-03-04 18:54

Berpox>> Nej man kan ikke nøjes med, men det er et minimum og da du kan handle frit over hele EU er det bestemmelsen om hovedsprog der er den væsentligste, at du så på varer i danske butikker skal have en dansk brugsanvisning er jo en helt anden historie.
Omkring veste så har jeg en 6-7 stykker hængende og vente på sæsonen og imellem dem er der en så kaldt svømmevest, som rent faktisk er lovlig, men der er ingen krave og den er derfor farlig at bruge. Jeg har også en selvoppustelig, som er behagelig at hav e på og til den hører der en lang remse af sikkerhedsforanstaltninger fordi der er en co2 cylinder indsyet. De ældste veste er D mærket og de nyeste er CE mærket og der foruden er der et varefakta mærke hvor der angives hvad vesten kan bruges til. Alt i alt skal de HTX studerende nok sætte sig ind i mange ting hvis deres projekt skal bruges til noget og hvis man serverer løsningen for dem vil de ikke lære noget og det vil da være synd.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 07-03-04 19:07

BjarneD> Jeps - det med "minimumsbestemmelsen" kædet sammen med handel i hele EU, det kan jeg kun tilslutte mig. Og selvfølgelig er svømmeveste da lovlige - de følger blot en EN norm netop for dem.

HTx'erne skal nok få kam til deres hår når/hvis de begynder at pløje sig gennem de relevante normer. Nu er de blot hjulpet lidt på vej

mvh Berpox

Kommentar
Fra : noname85

Dato : 07-03-04 19:10

ja og tak for det... Som sagt er det jo også et sted på nettet hvor man kan se normerne/direktiverne jeg søger og ikke en komplet løsning ;)

Accepteret svar
Fra : berpox

Modtaget 20 point
Dato : 07-03-04 19:19

noname85> Jeg kommer nok til at gentage mig selv, men du kan ikke se normerne/direktiverne på nettet medmindre du køber dem hos dansk standard.

www.ds.dk - når du/I nu er studerende kan det jo være at de kan erhverves til en anden pris. Man kan jo altid ringe....

http://www.trygsejlads.dk/Default.asp?ID=46 her kan du jo se hvilke EN normer der henvises til...

Bedre kan det nok ikke gøres

mvh Berpox

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 07-03-04 19:20

Jeg tror godt nok, at I skal arbejde den anden vej for det er uhyre sjældent at man laver regler for design. Den lille serie af veste jeg har er vidt forskellige (2 ens) og der er kun en fællesnævner, de kan alle betegnes som veste da de er ærmeløse.
Et par små tip. Vesten skal være i stand til at sørge for at personen bliver vendt i vandet (trods bevidstløshed) så ansigtet vender opad.
Bæreevnen skal være stor nok til at en bevidstløs person holdes flydende, og der er et krav som jeg ikke husker om hvor længe opdriftslegemet skal fungere under vand alt efter de omstændigheder hvorunder vesten bliver deklareret. Eks. til havs, i kystnært farvand (fjord og strand) og så personens vægt.
Vesten må ikke kunne glide op over hovedet og skal derfor være (flydevest) forsynet med stropper som kan anbringes under skridtet eller tilsvarende sikring. (lærdom i forbindelse medspeedbådskørekort).
På med vanten venner!

Godkendelse af svar
Fra : noname85

Dato : 19-03-04 17:12

Tak for svaret berpox.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 24-03-04 18:24

Velbekomme - og så håber jeg det lykkes for Jer at fremstille en sødygtig redningsvest

mvh Berpox

Kommentar
Fra : samarit1

Dato : 31-05-06 21:46

henvend jer til søsportens sikkerhedsråd og bed om brochyren " værd at vide om redningsog svømmeveste" den er gratis og der står en hel del af det i skal vide på dansk

Kommentar
Fra : samarit1

Dato : 31-05-06 21:48

jeg glemte web adressen før den er www.soesport.dk godd luck

samarit1