/ Forside/ Teknologi / Netværk / TCP/IP / Spørgsmål
10  Fijala 1204
netværk
Fra : cpiptp
Vist : 205 gange
50 point
Dato : 07-03-04 17:33

Har 2 pc en router adsl modem de 2 pc er sat i routeren hvordan kan jeg komme til at komunikere pc indbyrdes har før kørt uden router forbundet pc med krydset kabel ingen problemer brugte totalcomander til at flytte filer nu vil jeg gerne kunne bruge router

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 07-03-04 17:48

Prøv at sætte en IPX/SPX protokol på begge PC, navngiv arbejdsgruppen me dsamme navn på begge PC og aktiver deling og del de mapper der skal være synlige.
http://www.wintip.dk/win32/guides/net/index.htm

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 07-03-04 19:12

Det kunne jo osse være du skal bruge et straigt kabel fra routeren til begge PC'er. Hvilket styresystem bruger du?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 07-03-04 19:27

Tedd>> Det problem kender du vist

Ellebye har lige haft samme problem og fik det løst med IPX protokol, http://www.kandu.dk/dk/spg/34844
men selvfølgelig er det ikke ligegyldig hvordan du kobler.
Router med WAN port og flere LAN porte behøver kun almindeligt UTP kabel (ukrydset) og er der uplink port er det heller ikke nødvendigt da den svarer til WAN porten.
Jeg har nu indtryk af, at problemet alene er at kunne "se" den anden PC og det opnås som beskrevet med deling, samme arbejdsgruppe og særskilt protokol (IPX/SPX)
Bjarne

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 07-03-04 19:44

Jep det kender jeg Bjarne I mit tilfælde var det dog et krydset kabel jeg skulle bruge Undrer mig lidt at ellebye fik så store problemer med winXP's netværksdiskette dog, men glad over han fik løst problemet! Alt burde dog kunne køre over TCP. Det er jo en nyere standard en IPX og der er jo osse nogle sikkerhedsproblemer ved at bruge IPX har jeg hørt?

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 07-03-04 19:54

>tedd
Jeg blev også selv lidt sur på XP, det var først da jeg formaterede en diskette på ME-maskinen at det blev en fat32 formatering.
Det tog mig næsten hele lørdagen at prøve dit forslag, uden held, men da jeg prøvede >BjarneD forslag, ja, så var der hul prompte.
Og samtidig kan jeg læse begge veje, altså fra fat32 til ntfs uden problemer.

ellebye

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 07-03-04 19:56

Tedd>> Problemet er jo at TCP/IP bruges til Internet og netværksguiden har nogle mangler når man gerne vil både og. Hvis du derimod vil lave forbindelse til Internet gennem den ene computer er guiden fin, men nu er der jo router og så kan begge so bruge switch funktionen i routeren.
IPX/SPX åbner for adgang udefra, men det er jo netop ingen problem bag en router med firewall.
alternativet er at oprette et lokalt netværk (LAN) hvor man så anvender den serie af IP adresser som routeren råder over, men i ellebyes tilfælde var der en Windows ME der er født til DHCP (aut. søgning af IP).
IPX løsningen er ikke mere rigtig end andre, men der er let at bruge og cpiptp kan jo bruge sin Totalcommander til at finde og h¨åndtere filerne i netværket.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 07-03-04 19:59

Ja man bliver jo klogere herinde

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 07-03-04 20:03

Me too!

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 07-03-04 20:26

BjarneD nu har du fået en ny konkurrent i netværksløsninger.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 07-03-04 20:31

Ikke forstået - jeg ved ikke af at konkurrere?

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 07-03-04 20:34

En joke, nu er vi 3 der ved hvordan man bedst installerer netværk mellem flere pc gennem en router.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 07-03-04 20:46

Forhåbentligt flere og det er jo netop det der er godt ved dette forum, trods alt.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 07-03-04 21:21

Jeg ser det osse mere som samarbejdspartnere og at man kan udveksle erfaring Er absolut ikke expert i netværk! Snarere nybegynder!

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 07-03-04 21:38

Do her, men det ved I jo begge. Og helt rigtigt, man kommer længst ved samarbejde det lærer vi alle af.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 07-03-04 21:41

..og har det meget sjovere med det.
Undskyld til cpiptp for vores lille forhåbentlig lærerige hyggesnak

Kommentar
Fra : cpiptp

Dato : 08-03-04 08:24

Ja den er lærerig jeg køre med xp pro på dem begge men jeg kan forstå jeg skal instalere ipx/spx