/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
transfedtsyrer
Fra : karin42
Vist : 407 gange
50 point
Dato : 07-03-04 13:27

hvem har en god " recept " på lækre ting dvs. ting - mad - man med god samvittighed kan spise ! også engang imellem færdige retter ! vi er blevet lidt bange for alt det der efterhånden bliver puttet i diverse kager og andet færdigkøbt ! hvad skal børnefamilierne gøre - det er dyrt at leve økologisk - men en nødvendighed . mvh de økologiske

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 07-03-04 14:22

Karin-Jeg har desværre ingen recepter, der opfylder dine ønsker, du skal nok på biblioteket, og når nu du er der, så lån et hæfte om de forskellige e-numre. En stor del af alt det der efterhånden bliver puttet i maden er ganske uskyldige ting, natulige farvestoffer, som gulerodssaft, rødbedesaft og hvad ved jeg. Hvis jeg var ung og havde ansvaret ,for den opvoksende slægt, så ville jeg altså sætte mig ind i hvad de forskellige e-numre står for, så jeg kunne sige e-ditten eller e-datten, det skal mine børn altså ikke udsættes for, medens gullerodssaft og "spinatsyre" nok ikke skader dem. Det er et stort problem hvis man er bange for det man spiser.
Løsningen med at spise økologisk, er måske ikke så god som nogen tror. Hvor meget gør man ud af at teste den økologiske mad for, for eksempel tungmetaller, tungmetaller findes overalt i jorden. Hvad sker der når en plante ikke får gødningsstoffer nok? Vil en "sulten" plante "forgribe" sig på den ion der ligner det manglende gødningstof mest? Læs lidt om det ,og tænk på ,at der findes fanatikkere i begge lejre.
Nu er jeg 75år, det er forsent for mit vedkommende - så pas på jeres børn!
Mvh. Valde.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 07-03-04 14:22

Karin-Jeg har desværre ingen recepter, der opfylder dine ønsker, du skal nok på biblioteket, og når nu du er der, så lån et hæfte om de forskellige e-numre. En stor del af alt det der efterhånden bliver puttet i maden er ganske uskyldige ting, natulige farvestoffer, som gulerodssaft, rødbedesaft og hvad ved jeg. Hvis jeg var ung og havde ansvaret ,for den opvoksende slægt, så ville jeg altså sætte mig ind i hvad de forskellige e-numre står for, så jeg kunne sige e-ditten eller e-datten, det skal mine børn altså ikke udsættes for, medens gullerodssaft og "spinatsyre" nok ikke skader dem. Det er et stort problem hvis man er bange for det man spiser.
Løsningen med at spise økologisk, er måske ikke så god som nogen tror. Hvor meget gør man ud af at teste den økologiske mad for, for eksempel tungmetaller, tungmetaller findes overalt i jorden. Hvad sker der når en plante ikke får gødningsstoffer nok? Vil en "sulten" plante "forgribe" sig på den ion der ligner det manglende gødningstof mest? Læs lidt om det ,og tænk på ,at der findes fanatikkere i begge lejre.
Nu er jeg 75år, det er forsent for mit vedkommende - så pas på jeres børn!
Mvh. Valde.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 07-03-04 14:25

jeg ved ikke hvorfor min kommenta optræder dobbelt - - så god er den da heller ikke!! mvh. Valde.

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 60 point
Dato : 07-03-04 14:48

Åh, jo Valde, men du skulle jo gerne have en 10-20 gode år endnu. Men med en moden kone, så er du nok ikke ilde stedt. Så får du nok hovedsagelig hjemmelavet mad.
(du skal passe på ikke at holde "send"-knappen nede for længe eller komme til at trykke flere gange)

Karin, Hvis du godt vil have sunde "færdig"retter, så gå på biblioteket som Valde foreslår. Og så laver du dobbelte portioner eller tredobbelte portioner aftensmad og fryser ned i pakninger, der passer til din familie. -Meget middagsmad egner sig også til frokosten, f. eks frikadeller, som man jo kan tø enkeltvis til madpakken, -grill flere kyllinger af gangen og put i fryseren. så har du til nem og lækker frokost og aftensmad.
Lige præcis hvad du og din familie synes er lækkert -og hvad der er sundt for netop jer, det er sværere at sige uden at kende familien. Men en stor fryser og et besøg på biblioteket er nok den rigtige vej.
Og så husk: masser af frisk frugt og grønt hver dag, så kan det ikke gå helt galt.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 07-03-04 15:10

Tak til Birgitta, så ved jeg vist hvad der gik galt, jeg er lidt utålmodig, og da der ikke skete noget, trykkede jeg en gang til!
Mvh. Valde.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 07-03-04 16:44

Jaha, det har jeg osse prøvet, Valde..

Godkendelse af svar
Fra : karin42

Dato : 07-03-04 18:17

Tak for svaret Birgitta.
tak for det og til valde også ja helt så ung er jeg alså ikke - men vi går alligevel stadig meget op i hvad vi spiser det har man vel pligt til ikke ?
fortsat go' søndag hilsen karin.
)

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 08-03-04 14:42

Jeg takker for accepten af mit svar....
Hilsen Birgitta