/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Katte i løbetid.
Fra : hanneny
Vist : 604 gange
10 point
Dato : 06-03-04 23:17

Hvornår og hvor tit kommer en hunkat i løbetid?
Bløder den eller hvordan opdager man det???

Kommentar
Fra : stormfeldt

Dato : 06-03-04 23:41

En hunkat kan komme i løbetid i 5-9 mdr. alderen kan dog allerede ske når den er 4 mdr. Hunkatte kommer ikke i løbetid med bestemte mellemrum. Men du er ikke i tvivl når den er det. En hunkat reagerer så voldsomt at man fejagtigt kan tro at den er syg. Den miaver højlydt, gennemtrængende og længe. Vrider og vender sig med rumpen lige i vejret. Dette fortsætter hele perioden ud. Nogle hunkatte begynder også at strinte ligesom ukastererede hankatte.
Neutralisering er langt at foretrække hvis man ikke ønsker at avle på den, også for kattens skyld, da den bliver dybt frustreret.

Hilsen Stormfeldt

Accepteret svar
Fra : Jernladyen

Modtaget 20 point
Dato : 06-03-04 23:42

http://www.dyrlaegevagten.dk/frame.cfm/cms/id=857/sprog=1/grp=2/menu=2/

Hunkatten kommer sædvanligvis i løbetid første gang, når den er 5-9 måneder gammel. Om foråret indtræder kønsmodenheden tidligere end den øvrige del af året. Løbetiden gentager sig hyppigt fra forår til det tidlige efterår. I hver af disse aktive perioder kommer katten i løbetid flere gange med 2-3 ugers mellemrum, hvor hver løbetid kan vare fra 2-12 dage.

Under løbetiden ændrer hunkatten adfærd:

Den bliver urolig.
Den kommer med klagelyde eller en høj jamren, som tilkalder hankattene.
Den bliver mere kælen og ruller sig på gulvet.
Den holder halen til siden

Hilsen Jette

Godkendelse af svar
Fra : hanneny

Dato : 06-03-04 23:48

Tak for svaret Jernladyen.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 06-03-04 23:51

Selv tak, hanneny.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 06-03-04 23:55

Ja Stormfeldt har helt ret i at, neutralisering løser problemet en gang for alle. Men det er meget dyrt at få en hunkat neutraliseret, derfor skal du lige vide at der er en løsning mere, P-piller, det er ikke egentlige p-piller, men en pille der bevirker, at katten ikke kommer i løbetid, den skal have en sådan pille en gang om ugen livet igennem, den er ikke dyr, men dyrlægen skal skrive resept.
Mvh. Valde.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 06-03-04 23:59

Det var måske slet ikke det du ville vide , mvh Valde

Kommentar
Fra : hanneny

Dato : 07-03-04 00:01

Tak for alle de gode svar. Jeg ville gerne acceptere de andre svar også, men det kan jeg ikke lige finde ud af hvordan jeg gør.
Men ved I også hvornår det er bedst at lade sin kat prøve at få killinger. Den er 8 mdr. nu og jeg tror ikke hun har været i løbetid endnu. Jeg kunne godt tænke mig at hun skulle have killinger engang, måske til sommer. Da er hun et år, er det gammel nok??? Indtil da kunne jeg jo give hende p-piller, men så længe vi ikke har problemer med hende er det vel ikke nødvendigt, eller hvad? Hun er indekat, og det er af fri vilje. Vi har så hun kan komme ud, men hun går kun lige ud på terassen og højst 10 minutter, så hænger hun på døren og vil ind. Vi har en hund som hun følges med ud.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 08-03-04 00:52

Hej hanneny.
Hvis jeg var dig, ville jeg give katten p-piller indtil sommer. Hun er gammel nok til at få killinger til den tid. Men så er det en god idé at få hende steriliseret bagefter, da p-pillerne kan give kræft. Men det er for usikkert ikke at give hende nogle, når hun kan komme ud. Lige pludselig er der en MEGET sød hankat, der pludselig har fundet ud af, hvor den lille missepige bor, og at hun er i løbetid og - vupti - så står du med et kuld killinger et stykke tid senere.
Men forhør dig hos de forskellige dyrlæger, inden du får hende steriliseret. Der er MEGEt stor forskel på priserne hos de forskellige dyrlæger.
Hilsen Jette