/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Teori omkring fusion
Fra : Hadduck
Vist : 1666 gange
220 point
Dato : 26-04-02 17:02

Hej

Vi er et par stykker som sidder og prøver at skrive en opgave omkring fusion/opkøb af virksomheder. Vi har et lille problem omkring teorien. Hvordan kan man beskrive de økonomiske effekter ved en fusion, herunder synergieffekter ? og hvor kan jeg finde materiale herom??

Håber på et godt svar!

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 26-04-02 21:52

"Hadduck" <Hadduck.news@kandu.dk> wrote in message
news:QWdy8.5606$HZ2.419728@news000.worldonline.dk...
> Hvordan kan man beskrive de økonomiske effekter ved en fusion, herunder
> synergieffekter ?

Det er vel et empirisk spørgsmål, der afhænger af, hvad der helt konkret
sker i det enkelte tilfælde. Det spørgsmål lader sig ikke besvare generelt.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 27-04-02 11:05

Hadduck skrev: (messageID: <news:QWdy8.5606$HZ2.419728
@news000.worldonline.dk>)

> Hej
>
> Vi er et par stykker som sidder og prøver at skrive en opgave omkring
> fusion/opkøb af virksomheder. Vi har et lille problem omkring teorien.
> Hvordan kan man beskrive de økonomiske effekter ved en fusion, herunder
> synergieffekter ? og hvor kan jeg finde materiale herom??
>
> Håber på et godt svar!
>

Som Christian nævner, så er det vanskeligt at give en generel teoretisk
model for jeres emne, men der er da lidt hjælp at hente. I bogen "Industrial
Economics - Economic Analysis and Public Policy" af Stephen Martin,
beskrives de økonomiske effekter af både horisontale fusioner og vertikal
integration.

Endvidere bør I se på årsagerne til fusioner: hvad er det, der "lokker /
tvinger" virksomheder til opkøb eller fusion? Her kan I tage udgangspunkt i
teorier og modeller indenfor markeds- og brancheanalyse samt se på
virkosomhedernes kompetencer.

Derudover mener jeg det er interessant at se på de organisatoriske
konsekvenser af fusioner, både rationaliseringsgevinster og de mere "bløde"
aspekter. Til dette formål kan værdikæden (Michael E. Porter) være et
nyttigt værktøj.

--
Kasper Damkjær

http://www.damkjaer.net/

Accepteret svar
Fra : Nyhedsbruger

Modtaget 220 point
Dato : 27-04-02 14:11

Brug eventuelt Konkurrence styrelsens konkurrenceredegørelse 200.
Jeg har iøvrigt skrevet et projekt på RUC 1.semester som jeg kan sende

"Kasper Damkjær" <usenet@damkjaer.net> wrote in message
news:Xns91FD7AB5B8A1usenetdamkjaernet@194.19.194.7...
> Hadduck skrev: (messageID: <news:QWdy8.5606$HZ2.419728
> @news000.worldonline.dk>)
>
> > Hej
> >
> > Vi er et par stykker som sidder og prøver at skrive en opgave omkring
> > fusion/opkøb af virksomheder. Vi har et lille problem omkring teorien.
> > Hvordan kan man beskrive de økonomiske effekter ved en fusion, herunder
> > synergieffekter ? og hvor kan jeg finde materiale herom??
> >
> > Håber på et godt svar!
> >
>
> Som Christian nævner, så er det vanskeligt at give en generel teoretisk
> model for jeres emne, men der er da lidt hjælp at hente. I bogen
"Industrial
> Economics - Economic Analysis and Public Policy" af Stephen Martin,
> beskrives de økonomiske effekter af både horisontale fusioner og vertikal
> integration.
>
> Endvidere bør I se på årsagerne til fusioner: hvad er det, der "lokker /
> tvinger" virksomheder til opkøb eller fusion? Her kan I tage udgangspunkt
i
> teorier og modeller indenfor markeds- og brancheanalyse samt se på
> virkosomhedernes kompetencer.
>
> Derudover mener jeg det er interessant at se på de organisatoriske
> konsekvenser af fusioner, både rationaliseringsgevinster og de mere
"bløde"
> aspekter. Til dette formål kan værdikæden (Michael E. Porter) være et
> nyttigt værktøj.
>
> --
> Kasper Damkjær
>
> http://www.damkjaer.net/

Godkendelse af svar
Fra : Hadduck

Dato : 28-04-02 13:59

Tak for svaret [2920]magnus alkil.
Vi er meget interesseret i at bruge den opgave du har skrevet på RUC som inspirationskilde hvis det er muligt.

Til din orientering skal opgaven bruges til et projekt på HD omkring fusion mellem to mellemstore revisionsvirksomheder. Derfor kunne det være godt at beskrive teorien omkring hvad der sker ved en fusion.

Håber ikke at det er for meget bøvl!

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 28-04-02 14:40

Kan I ikke sende mig en email jeg skal sende til - ikke det der Kandu.dk

magnus

"Hadduck" <Hadduck.news@kandu.dk> wrote in message
news:RqRy8.6085$kp3.441247@news010.worldonline.dk...
> Tak for svaret [2920]magnus alkil.
> Vi er meget interesseret i at bruge den opgave du har skrevet på RUC som
> inspirationskilde hvis det er muligt.
>
> Til din orientering skal opgaven bruges til et projekt på HD omkring
> fusion mellem to mellemstore revisionsvirksomheder. Derfor kunne det
> være godt at beskrive teorien omkring hvad der sker ved en fusion.
>
> Håber ikke at det er for meget bøvl!
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Kommentar
Fra : Hadduck

Dato : 28-04-02 20:20

"[2920]magnus alkil" skrev d. 28-04-02 14:40 dette indlæg :
> Kan I ikke sende mig en email jeg skal sende til - ikke det der Kandu.dk
>
> magnus
>
> "Hadduck" <Hadduck.news@kandu.dk> wrote in message
> news:RqRy8.6085$kp3.441247@news010.worldonline.dk...
> > Tak for svaret [2920]magnus alkil.
> > Vi er meget interesseret i at bruge den opgave du har skrevet på RUC som
> > inspirationskilde hvis det er muligt.
> >
> > Til din orientering skal opgaven bruges til et projekt på HD omkring
> > fusion mellem to mellemstore revisionsvirksomheder. Derfor kunne det
> > være godt at beskrive teorien omkring hvad der sker ved en fusion.
> >
> > Håber ikke at det er for meget bøvl!
> >
> > --
> > Leveret af:
> > http://www.kandu.dk/
> > "Vejen til en hurtig løsning"
> >
> Min emailadresser er:
> mvl@rir.dk og mvl@jakobsen.tdcadsl.dk

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 02-06-02 01:19

Hej,

jeg er i gang med den sidste del af min Cand merc og det første jeg tænker
på ifm fusion og teori er Transaktionsomkostningsteori. Men om den kan
bruges kommer selvfølgelig an på fusionens art.

Desuden vil jeg også kigge lidt på "Ressource based theory of the firm"
altså ressourceperspektiv baserede teorier. Den vigtigste forfatter på
fronten er Grant men der er en god gennemgang af teorien på:
http://www.amsreview.org/amsrev/theory/fahy10-99.html

Der er også hele problematiken omkring OL altså organisational learning
(beklager det engelske, det er sådan vi lærer det nu om dage...). Altså
spørgsmålet om vidensdeling / effektiv eller ineffektiv vidensdeling på
tværs af den nye virksomehd. Hvis der har været nogle procedurer for
vidensdeling (formelle eller uformelle) kan de overleve sammenlægningen. Får
man en mindst lige så effektiv vidensdeling / indlæring som man havde hver
for sig før fusionen?

http://www.brint.com/OrgLrng.htm prøv at se dette link

Tja det var umiddelbart hvad jeg kunne finde på stående fod.

Pøj Pøj

Har i spørgsmål så skriv tkauders@hotmail.com

Hvad er det for et studium?

MVH

Thomas

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 02-06-02 10:41

FB wrote:

> Hej,
>
> jeg er i gang med den sidste del af min Cand merc og det første jeg tænker
> på ifm fusion og teori er Transaktionsomkostningsteori. Men om den kan
> bruges kommer selvfølgelig an på fusionens art.

Tjek inkomplette kontrakter ud. Læs Oliver Harts "Firms, Contracts,
and Financial Structure" fra 1995. MEGET vigtige udvidelser af/begrundelser
for transaktionsomkostningsteorien.

--
Venlige hilsner Mikkel

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 05-06-02 10:11

Der ligger en cand.merc. hovedopgave fra 1985 om fusioner på
Handelshøjskolen i KBH's bibliotek på Solbjerg Plads. Den er skrevet af
Svend Jacobsen m.fl. og har titlen: "På baggrund af en redegørelse for
fusionsmotiver, fusion i strategisk sammenhæng, prisfastsættelsesmodeller og
finansielle variable skal teoriens anvendelse belyses ved et praktisk
eksempel."

Der står en del om fusioner, både de mere grundlæggende definitioner, men
også en del teori.

-AllanE