/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Pc problem
Fra : 30scooter
Vist : 440 gange
30 point
Dato : 06-03-04 14:55

Jeg får følgende meddelse når jeg tænder min pc.
Detecing HDD primary Master....None
Detecing HDD primary slave....None
Detecing HDD secondary Master....None
Detecing HDD secondary slave....None

Floppy disk(s) fail (40)

Hvad er der galt?
Nogle der vil hjælpe mig så jeg kan komme videre!!

Kommentar
Fra : granslam

Dato : 06-03-04 14:56

jeg læsete dette tip forleden håber du kan bruge det http://www.kandu.dk/dk/tip/6509
mvh
granslam

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-03-04 15:16

Det er nu nok ikke en beskadiget harddisk, men forhåbentlig bare BIOS opsætningen der er gået kuk i.
Prøv at åbne BIOS og tjek om den er sat til at finde HD og diskette drive.
Min første tanke var at motherboardet er gået sig en tur, men tjek BIOS, tjek kabler.

Kommentar
Fra : 30scooter

Dato : 06-03-04 16:04

Nu står der, da jeg rykkede et kabel

Detecing HDD primary Master....None
Detecing HDD primary slave....None
Detecing HDD secondary Master....None
Detecing HDD secondary slave....CDA86801IE

Hva så?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-03-04 16:13

Det ser ud som om den har fundet noget. Er der en forhistorie du har "glemt", at fortælle om.
Når den nægter at finde alt på IDE udgangene så er der gjort noget forkert eller fejl på bundkort.
Hvad med BIOS prøv at lave en CMOS reset ved at flytte jumperen ved siden af knapbatteriet.

Kommentar
Fra : 30scooter

Dato : 06-03-04 16:40

Ja det var en ven der lavede lidt rod i den. men hvad mener du med det her( Hvad med BIOS prøv at lave en CMOS reset ved at flytte jumperen ved siden af knapbatteriet)
Er det der hvor batteriet sidder. altså der der styrer tiden osv? er ikke så godt til det her...:)

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-03-04 16:51

Ja det er den jeg mener. Du kan godt nøjes med at tage batteriet ud i 15 min, eller mere. Bagefter skal du så ind og justere lidt hist og her, men den burde i hvert fald kunne starte hvis det er der problemet er opstået.
Jeg logger ud nu for at have et andet socialt liv end det man finder på Internettet
Der er måske en anden der kan hjælpe ellers er jeg klar igen i morgen.
Hilsen
Bjarne

Kommentar
Fra : 30scooter

Dato : 06-03-04 16:53

OKay, tak for din hjælp ind til videre. hi hi

Hilsen rtkprtkp

Kommentar
Fra : myg

Dato : 06-03-04 17:22

Hvis din "ven" har haft disk kablerne afmonterede, så check lige at den røde streg i den ene side af kablet går fra ben nr. 1 på harddisken og til ben 1 på motherboardet ! Diskettedrevet ligeså. Se også efter at alle ben er intakte.
Så i BIOS og (auto)detekt harddisk.

Kommentar
Fra : 30scooter

Dato : 06-03-04 18:15

Nu siger den det her :
DISK BOOT FAILURE INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER

Hvad skal jeg så gøre?

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 06-03-04 19:33

Det siger den som regel hvis der sidder en floppydisk i a drevet, eller hvis din harddisk ikke er formateret! Har du sat alle dine drev til AUTO inde i bios forøvrigt?

Kommentar
Fra : myg

Dato : 06-03-04 20:45

Det kan måske også være fordi der er byttet om på kablerne på motherboardet, hvis du har 2 harddiske i.
Prøv at bytte dem.

Kommentar
Fra : nielsjs

Dato : 06-03-04 23:12

den siger "DISK BOOT FAILURE INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER "fordi den ikke kan finde styresystemet.
Enten er der ikke noget på din harddisk, altså den der er sat på som master eller hvis den i bios er sat til at starte et aNDET STED!

Kommentar
Fra : thomas356

Dato : 07-03-04 09:13

Hvis du har flere harddiske i så prøv at tage den uden windows på ud

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 07-03-04 10:48

Bare tag både strømkabel og IDE kabel af. DEn HD der har Windows på skal værre forbundet til det stik hvor der står (IDE) 0.

Kommentar
Fra : 30scooter

Dato : 07-03-04 16:31

Hmm nu den:
Disk I/O-frjlskift disk, og tryk på en tast..

Hva sker der nu?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 07-03-04 16:39

Jeg tror at vi skal til at være meget seriøse her for din kammerat har vist lavet noget rigtigt l-o-r-t
Kan du ikke lige give os lidt fakta.
Styresystem?
Bundkort mærke / model

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 07-03-04 16:55

Hr I pillet ved jumperne på harddiske/cd drev?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 07-03-04 16:56

Hr=har

Kommentar
Fra : 30scooter

Dato : 07-03-04 17:05

BjarneD>>> mener du sådan en lille F.eks. en lille sort lille ting bagved hardisken?

Jeg har lige prøvet at skifte hardisk, en anden, så siger den ugyldig systems disk!!

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 07-03-04 17:10

Den vil sige ugyldig systemdisk fordi der ikke er et brugbart operativsystem på disken.
Jeg ville godt vide hvad det er du roder med jvf. mit spg. det er lettere at give de rigtige svar når man har en idé om hvad det er I roder med.
Jumperen sidder godt nok bagpå harddisken og der er sikkert et skema på harddisken der viser placeringsmuligheder.
Du skal have desat til Master.

Kommentar
Fra : 30scooter

Dato : 07-03-04 17:21

Ja det er klart.

Styresystem? windows
Bundkort mærke / model? hvor finder jeg mærket?

sætter den lige til master. hvis den ikk er det.. :)

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 07-03-04 17:23

Bundkortets navn står typisk på selve bundkortet, og jeg gættede på at du bruger Windows, men hvilket 95, 98, ME, XP, 2000?????

Kommentar
Fra : 30scooter

Dato : 07-03-04 17:24

Men hvordan får jeg lavet den her sætning::

Den vil sige ugyldig systemdisk fordi der ikke er et brugbart operativsystem på disken.

Hvad skal der til?

Kommentar
Fra : 30scooter

Dato : 07-03-04 17:25

Det er 95

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 07-03-04 17:28

Den harddisk du har sat på er den tom eller hvad er der på den?
Hvis harddisken er tom skal du installere et styresystem, men det er næsten håbløst at guide dig fordi du ikke rigtigt giver nogle oplysninger om hvad du har gjort og hvad det egentlig er du roder med.
Jeg har kun fundet ud af en ting og det er at du ikke aner hvad det er du har med at gøre og hvis jeg skal hjælpe dig må du give mig så mange informationer som muligt.

Kommentar
Fra : 30scooter

Dato : 07-03-04 17:31

OKay, ja er ikke så godt til indmaden i computeren..

Spørg hvad du vil vide. så skal jeg se om jeg kan svarer..
den er tom..

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 07-03-04 17:31

Har du en Win 95 boot diskette (evt. Win 98)?

Kommentar
Fra : 30scooter

Dato : 07-03-04 17:35

ja har både en win 95. og 98 se

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 07-03-04 17:37

Du skal kunne boote maskinen op med en diskette, men først skal du finde ud af om den kan finde harddisk, cd-rom drev og diskette drev. Det gør du ved at trykke Del under opstart (det står på skærmen og er det en Compaq skal du bruge en anden metode).
Når BIOS opsætningen er åben skal du kigge i standrd opsætning for at se om drevene er genkendt.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 07-03-04 17:38

Vil du have win 95 på?

Kommentar
Fra : 30scooter

Dato : 07-03-04 17:38

det er en Amitech, alts compúteren

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 07-03-04 17:41

Amitech er meget almindelig. OK
Vi skal lige have tjek på om alle drevener forbundet og klar.

Kommentar
Fra : 30scooter

Dato : 07-03-04 17:47

Disabled det står ved alle dem den kan. stå ved.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 07-03-04 17:52

Så må du se at få dem gjort abled. Hvis der er en indstilling der hedder auto skal du bruge den, og er der i hovedmenuen (BIOS) et punkt der hedder Autodetect harddisc skal du køre det og evt. trykke på Y for at godkende indstillinger. (det er svært når man ikke kan se det der arbejdes med)

Kommentar
Fra : 30scooter

Dato : 07-03-04 17:53

Ja det er klart..

Kommentar
Fra : 30scooter

Dato : 07-03-04 17:57

Så har jeg gjort det du sagde... Abled alle sammen..

og autodetect harddisc er også gjort

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 07-03-04 18:00

.hvad siger den så er drevene fundet? (du er nærig med dine beskrivelser skal jeg da trække det hele ud )

Kommentar
Fra : 30scooter

Dato : 07-03-04 18:04

Er ikke helt med, hvor henne er det at den kan finde drevene. ??

Er det i autodetect harddisc? det skal stå?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 07-03-04 18:08

Ja, du skal kunne se en angivelse af indholdet på harddisken og du skal kunne se disken angivet i opstarten.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 07-03-04 18:15

Når du har fået harddisk og diskettedrev til at virke kan du læse denne artikel.
http://www.wintip.dk/9x/artikler/win_install.htm

Kommentar
Fra : 30scooter

Dato : 07-03-04 18:15

Ja der står en masse med 133 mhz (eller hva det nu hedder)
Og så kommer der en system test

Og så det her:

Detecing HDD primary slave....None
Detecing HDD secondary Master....None( men inde i BIOS står der at den her kører)
Detecing HDD secondary slave....None

Kommentar
Fra : 30scooter

Dato : 07-03-04 18:17

Okay. jeg kan ikke skrive mere idag.. er her måske imorgen..

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 07-03-04 18:45

OK

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 07-03-04 21:56
Kommentar
Fra : tedd

Dato : 30-05-04 17:21

Har du fået svar på spørgsmålet? Så accepter venligst et svar