/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Pre installation
Fra : mogas
Vist : 611 gange
200 point
Dato : 06-03-04 14:51

Hej håber der er hjælp og hente.
Kan man fjerne en Pre installation af WIN ME på en Amitech maskine den vil ikke installere win xp og jeg vil gerne have en ren xp installation?
Så hvis man kan så hvordan?
På forhånd tak.
Mogas

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 06-03-04 15:01

Ja man formaterer hele hardisken, og bruger en "ren" Windows XP CD.
Men så kommer problemet med at finde drivere til dit hardware, der understøttes af XP.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : granslam

Dato : 06-03-04 15:07

ja det kan godt lade sig gøre. Hvis du kan finde grafik driver og lydkort driver til din maskine som undestøttes af win xp inde på amitech`s hjemmeside www.amitech.dk dem SKAL du have inden du begynder at installerer xp og der er ikke meget hjælp og hente hos amitech `s support når din maskine er født med win me og du vil have hjælp til xp
men skriv endelig hvis der er nogen problermer
mvh granslam

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 06-03-04 15:16

Man skal også sikre sig at der er nok ram i, da Xp kræver noget mere for at køre ordentligt.
Så jeg vil bestemt ikke anbefale det til en maskine med kun 64MB ram.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : dk

Dato : 06-03-04 15:38

Eller også......

tag låget af pc'en
enten er der en mærkat hvor der står hvilket bundkort der benyttes, ellers står det på selve
bundkortet (f.eks "ms-6160")

hent div. drivere fra bunkort producentens hjemmeside.

så er det "bare" at installere XP og huske under installationen at fjene de(n) tidligere
partitioner.

Kommentar
Fra : mogas

Dato : 06-03-04 15:39

det er en xp 1600 maskine med 256 mb ram så det burde kunne køre og driverne har jeg fundet hos amitech.
jeg har kørt fdisk og delt min hd i 2 på 20gb og 16gb og formateret og fået den til og boote op med cdrom drev men den skriver: forkert systemdisk.
Er der ikke noget med at der er et eller andet med at man skal lave Bios om for at kunne installere en anden version af win
MVH. Mogas

Kommentar
Fra : granslam

Dato : 06-03-04 15:53

det eneste du skal lave om i bios en at boote på cd men hent en ny boot disk her http://www.bootdisk.com/ nogle gange virker det ikke med den skive man har
jeg går ud fra det er en orginal xp du har ik?

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 200 point
Dato : 06-03-04 19:10

Nu havde det været mange gange lettere, at du havde beholdt din installation, og så havde bedt XP`cdèn om en ren installation, der havde du også haft muligheden for at dele din harddisk, som du ville.
http://www.microsoft.com/WindowsXP/expertzone/columns/honeycutt/02october07.asp
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=%2fdirectory%2fworldwide%2fda%2fguides%2finstallguide_winxp%2fc01.asp
Normalt bruges denne metode, hvis bios er stillet til det:
1: Sæt din WindowsXP - CD i CD-Rom-drevet og tænd for din PC. Efter nogle sekunder så skriver den tryk på en tast.
For at starte windows installationen så trykker du enter og så kører det hele derfra.

2: Nu skal du trykke på I Agree/Godkende Licens' (F8)

3: Spring det første tilbud om repair i Consolemode over og fortsæt din installation (nyinstallation)

4: Nu kan du så vælge, hvilket drev/partition din nye installation skal ligge på, og her er det gerne dit C drev, med mindre du kører dualboot.

5: PS: husk at have din CD-Key klar, da denne skal bruges da det jo er en "nyinstallation" og under installationen skal du sætte
det hele op igen, og her tænkes på netværk og tastatur + div.

6: Hvis du har valgt L = Formatering, vil du nu se at, den går i gang med at formatere dit drev/partition og bagefter starter den op med at lave en helt ny installation, hvor alt det gamle på drevet/partitionen bliver slettet.

VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : mogas

Dato : 07-03-04 00:14

tak for hjælpen jeg er kommet videre
MVH. Mogas

Godkendelse af svar
Fra : mogas

Dato : 07-03-04 00:15

Tak for svaret pallebhansen.