/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Sikringer?
Fra : jysch
Vist : 4645 gange
100 point
Dato : 06-03-04 12:50

Jeg prøver lige at stille en spørgsmål angående sikringer - og håber at der er en, som kan forklare mig hvilket af de råd jeg har fået, som er rigtigt.

Jeg har fået en brændesav, som kører på en face 10A ( tror det hedder sådan) - men den slår sikringerne - nu har jeg fået de råd at jeg enten:

1. kan sætte en 13A sikring i, men den skal tages ud når jeg ikke bruger saven.
2. køber en træge sikring.

Hvad er en træge sikring?
og hvilket af rådene er bedst?

Hilsen Jysch

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-03-04 12:59

En træg sikring er bedre, men muligvis ikke nok da den er lavet sådan, at den ikke springer ved kortvarige høje belastninger, men den springer ved længerevarende og beskytter dermed effektivt mod brand.
Du kan jo prøve at gange ampere med din strpømspænding så kan du se hvor mange watt sikringen kan trække.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 06-03-04 12:59

Prøv at sætte saven i et sted hvor andre ting ikke forbruger så saven pår al poweren selv ikke noget med større sikringer da det bare kan overstyre ledningsnettet Ang Træge sikringer lyder mystisk har jeg aldrig hørt før med mindre det er noget ala thermosikringer som slår til igen efter et stykke tid Mvh Sune

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-03-04 13:01

Nej Sune den er god nok med de træge.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 06-03-04 13:12

Jeg har aldrig hørt om 13 A sikringer.
Findes de så har jeg lært noget i dag.

Kommentar
Fra : jysch

Dato : 06-03-04 13:23

Jeg har sat en 13A og saven kunne godt køre - men spørgsmålet er om sikringen skal ud hver gang jeg er færdig med at bruge saven eller om den kan blive siddende - fik et sted at vide at det kunne den og et andet sted at den skulle ud - der skulle ikke være noget problem med træge sikringen, den kunne blive siddende hele tiden - men jeg ved ikke hvor jeg kan købe dem.

Jysch

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-03-04 13:25

Træge sikringer bruges i industrien så de skal nok købes hos en aut. el. installatør, som samtidig kan råde dig.

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 06-03-04 13:31

jysch

det kommer helt an på hvilke type sikring du har ?? hvis det er de moderne sikringer kan du få den i 13 aph og der sker intet ved at lade dem sidde, hvis det er den nye type kan du skifte skuffen til en 16 aph. men du risikere at mastesikringe går sig en tur.

jeg selv bruger bare en kraftig skruetrækker hvis jeg har et midlertidig stort forbrug ( ikke for at anbefale dette til dig under nogen omstændigheder)

per

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 06-03-04 13:33

Men man skal som regel ikke sætte større sikringer i end anbefalet da man bare kan komme til at lave problemer for sig selv med nedsmeltede ledninger eller lign problemer det er derfor der er forskellige størrelser for at det passer med ledningsdimentioner og så videre så mit råd er sæt ikke større sikringer i end det er meningen fra regulativer mm MVH Sune

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 06-03-04 13:35

Per det gør du vel ikke!!! er du rigtig rund mand tsk tsk Så ka du jo lige så godt proppe sølvpapir i hullet

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 06-03-04 13:37

Sunoswitch

ingen piver over at man sætter 13 aph sikringer i, det er derfor skuffen passer til 13 aph sikringer også.

per

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 06-03-04 13:39

Sunoswitch

det kan jeg bevise sort på hvidt, bøde i retten på 20.000.- foranlediget af elektrisitetsnævnet. fy føj man skal huske at fjerne skruetrækkeren igen.

per

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 06-03-04 13:40

Sunoswitch

Kriminalretten i Holbæk 2002

per

Kommentar
Fra : bv32

Dato : 06-03-04 14:38

Hvis du har et udeskur ville det typisk sidde på en separat gruppe og så kunne du sikre denne gruppe med 13A. Det er der ikke noget ulovligt i da almindelige 1,5 mm2 ledninger der bliver brugt til alm. lysgrupper godt kan tåle op til 15,9 A. Hvis sikringer smelter når du bruger din brændesav er det fordi der er for meget belastning på gruppen i forvejen. Selvom der er det er det hverken noget ulovligt eller farligt i at skifte 10A sikringen ud med 13A. Bevis for det er bl. andet at det er muligt. Pasringen for 10A kan også rumme en 13A sikring. Du skal ikke under nogen omstændigheder skifte sikringen ud med 16A da ledningerne ikke kan tåle den belastning i længere tid og du risikerer at de smelter og forårsager brænd. Så jeg mener ikke, at det er et problem at lade 13A sikringen sidde. Jeg er ikke meget for træge sikringer da jeg da heller vil have sikringerne til at smelte og dermed fortælle mig at ledningerne også har været for meget belastet end gå på kompromis med sikkerheden. Hvis du ikke har hørt om 13A sikringer så er det fordi de er forholdsvis nye i forhold til 10A og 16A som stort set altid har været der.

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 100 point
Dato : 06-03-04 14:46

Træge sikringer, bruges ikke i husinstallationer, men som mastsikringer og i elektronik.
Sikringer skal jo bl.a. beskytte de ledninger, der ligger efter sikringen, så deres isolering ikke smelter, og derfor er sikringstavlen jo lavet sådan at bundskruerne "spærrer" for størrer sikringer end ledningsnettet kan bære.
Man må derfor ikke fjerne bundskruer, eller sætte størrer i.
Men i forbindelse med ændringen i stærksstrømsregelementet, hvor bl.a. spændingen blev sat op fra 220V til 230V, blev der gjort nogle undtagelser i nye installationer, de gælder også for gl. installationer der kan opfylde nærmere betingelser.
http://www.elraadet.dk/view.asp?ID=230
Dette er især at ledningerne skal være af 1,5 ¤mm, og det har de jo været i en menneskealder, hvor de har været plastisoleret. Det man er bange for, er at de ledninger der blev brugt under krigen og før skal smelte.
Disse gamle ledninger, var af et mindre tværsnit, og var stofomspundne, og var sikret med 6Ampere, og fik lov til at forsikres med 10A, nu vil man ikke gå længere, og siger at de ikke må bruges med de nye 13A sikringer.
Så hvis din installation (i den gruppe vi snakker om) opfylder betingelserne, ja så må du gerne lade 13 A sikring blive siddende.
NB. Problemet med en sådan motor er, at den i et ganske kort øjeblik ved start, forbruger, 5-6 gang dens normalstrøm.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : penelope

Dato : 06-03-04 16:09

Hej
Her skal I høre en historie fra den virkelige verden: Vi købte et gammelt hus hvor der havde boet nogle fuskere og vi kunne godt se at ikke alt var lavet professionelt. Det var i 1969 og dengang var der var noget der hed tilstandsrapporter. Da vi havde boet i huset i 3 år opdagede vi ret tilfældigt, at en af sikringerne var omviklet med sølvpapir, fordi der var en fejl i systemet så den slog sikringerne. Det gav jo noget at tænke over, dels at det kunne have startet en ildebrand midt om natten hvor nogle kunne brænde inde, dels at det ville have været ret svært at overbevise myndighederne og forsikringsselskabet om vores uskyld, hvis det "bare" var huset som var brændt. Men heldigvis var der jo ikke sket noget.

Kommentar
Fra : Fromsej

Dato : 06-03-04 18:24

Do1 sikringer er træge i sig selv, DZ2 er lidt hurtigere, så det med træge sikringer i en gruppetavle er noget vrøvl.
Men som 06-03-04 14:46 siger, må du gerne sætte 13 A sikringer i en almindelig installation.

Godkendelse af svar
Fra : jysch

Dato : 06-03-04 18:44

Tak for svaret pallebhansen.