/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Regeringens forsvarspolitik
Fra : Rune454
Vist : 553 gange
100 point
Dato : 06-03-04 00:59

Ja nu har den været oppe i medierne i den seneste tid, ville høre andres meninger, og vel og mærke ikke holdninger fra politikere, som gerne vil genvælges.

Ja i kender sikkert den nye forsvarspolitik
For at sige det kort:

1. Værnepligten sættes ned til 3 måneder.
2. Større professionel hær til udenlandske opgaver.
3. 3 nye ubåde til en værdi af 3 mia kr.

1. Kan man uddanne en soldat på 3 måneder? det tvivler jeg stærkt på.

2. Den professionelle hær skal øges. Er det nødvendigt, for spiller DK virkelig så stor en rolle internationalt?

3. 3 Nye ubåde, værdi: 3 Mia kr. på trods af at udlandet har kritiseret DK, da der i forvejen er for mange ubåde generelt, og hvad kan DK bidrage med overhovedet med de 3 nye ubåde, er det spild af penge?

Kom med din holdning og start debatten :)

Accepteret svar
Fra : berpox

Modtaget 110 point
Dato : 06-03-04 01:44

1. Klippet fra http://www.forsvaret.fvr.dk/index.php?page=vpl&sub=tjeneste
Citat
Formålet med værnepligtstjenesten i Forsvaret er at uddanne dig til at kunne
deltage aktivt og effektivt i forsvaret af Danmark i tilfælde af krig.
Du skal uddannes til at kunne indgå og virke i en enhed og samtidig til alene
og sammen med din enhed effektivt at kunne løse de pålagte opgaver i en krigs-
situation. Værnepligtsuddannelsen er bygget op således, at du først gennemgår
en grunduddannelse, hvor du hovedsageligt lærer at bruge det håndvåben og den
udrustning, som du får udleveret, samt at vænne dig til de helt nye forhold,
som du nu lever under. Grunduddannelsen varer 3 måneder i Hæren og 1 måned i
Søværnet. Der indkaldes for tiden ikke værnepligtige til flyvevåbnet.
Efter grunduddannelsen gennemgår du en funktionsuddannelse, hvor
du bliver uddannet i netop den funktion, som du skal kunne udføre i den enhed,
som du tilhører.
Efter grunduddannelsen kan egnede værnepligtige udtages til en befalings-
mandsuddannelse.
En aftale om værnepligt i Forsvaret omfatter alene den tid, hvor du er
værnepligtig menig. En aftale fritager dig således ikke for eventuelt at blive
udtaget til sergentuddannelse. Bliver du sergent, er Forsvaret ikke længere
bundet af det ellers aftalte tjenestested.

- så nej, man kan nok ikke uddanne en soldat på tre måneder, men man kan give den "værnepligtige" en grunduddannelse, hvorefter den enkelt kan tage stilling til et eventuelt kontraktligt liv som professionel soldat.

2. Ja - det er øjensynligt nødvendigt med en øget vægt på fredsbevarende styrker rundt i verdens brændpunkter. Det er ikke længe siden der var ballade på Balkan - så det er jo ikke kun i fjerne samfund danskerne gør nytte. Og i virkeligheden er det helt ligegyldigt om det er Haiti, Cypern, Iraq eller Bosnien vi hjælper og støtter - vi har som borgere i denne verden en humanitær pligt til at begrænse blodsudgydelserne - og desværre kan dette ikke altid ske kun ved brug af ordets magt. Danmark spiller en stor rolle i international sammenhæng fordi vi er teknisk, sprogligt, socialt og demokratisk velfunderede.

3. Tja - nye ubåde - lige den investeringslyst kan jeg nu heller ikke se det fornuftige i. Der er mange andre lande i NATO med større militær økonomisk formåen der er bedre tjent med en ubådsflåde. De museumsgenstande DK har er vist temmelig ophugningsmodne. Vi bør undlade en fornyelse på dette punkt, og evt. bruge midlerne til en modernisering af det øvrige isenkram. Så ja, efter min mening er det spild af penge.

mvh Berpox.

Kommentar
Fra : EazyOne

Dato : 06-03-04 11:35

1. De må ha drukket p**!.. Man kan IMO ikke udd. folk på 3mdr.
2. Lyder meget fornuftigt..i det omfang der er nok interesserede.. hvilket pkt.1 IKKE hjælper med!.
3. De har igen drukket p**!.

Jeg syns seriøst at de skulle lytte til ham oberst "Lars-et-eller-andet" der selv rekommanderer at få nedlagt en del kaserner.
Så et interview med ham, og som han siger: Hæren får ikke et større budget, så hvorfor skal de ikke rationalisere på en effektiv måde, ligesom alle andre sektorer i samfundet. Så istedet for at betale på gamle mursten rundt om i landet, så lave nogen færre, men bedre uddannelses steder!..
(Gør manden til forsvarschef.. han har længe været en af de sejeste militærfolk, vi har haft i dette land..lige siden han ledede styrkerne på Balkan!) <-- min egen holdning!.

/EZ1

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 06-03-04 13:08

Det danske forsvar i mig ganske ligegyldigt.
Og det er ikke på kandu man fører en debat.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 06-03-04 13:10

- er mig ganske ligegyldigt - skulle der stå.

Kommentar
Fra : fridaflip

Dato : 06-03-04 13:14

Argh Teil - du er bare så skide negativ. Selvfølgelig er der plads til debat her på Kandu....Hvem fan... har bildt dig ind, at det ikke er tilladt

Frida...

Kommentar
Fra : fridaflip

Dato : 06-03-04 13:19

For at du ikke skal være i tvivl - så kig her!!!

http://www.kandu.dk/dk/tip/5144

Citat
Vi vil værne om tolerancen, fastholde friheden til at udtrykke sin holdninger, give mulighed for at stille gode og mindre gode spørgsmål, samt give mulighed at diskutere forskellige emner.

Frida...

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 06-03-04 13:19

citat:
Så er der den anden del af kandu.dk, det er spørgsmål / svar sektionen. Her kan du stille spørgsmål som andre brugere har mulighed for at svare på.

Hele konceptet bag kandu.dk er, at du får løst dine problemer hurtigst muligt.

Kommentar
Fra : fridaflip

Dato : 06-03-04 13:20

Håber du får en god weekend - trods dine sure opstød

Frida...

Godkendelse af svar
Fra : Rune454

Dato : 16-03-04 23:06

Tak for svaret berpox.