/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Pejs i gule mursten ønskes hvid
Fra : fa.dk
Vist : 4986 gange
100 point
Dato : 05-03-04 17:24

Jeg har en pejs i gule mursten. Der er senere indsat en pejseindsats. Jeg er træt af de gule mursten og vil gerne have malet den hvid.
Der må være to måder:
- Enten at male den. Hvilken maling vil egne sig? Er grundrens et tilstrækkeligt afvaskningsmiddel - også de steder, hvor der er sod fra dengang, den blev brugt som pejs?
- Egentlig ville jeg helst have den til at "falde sammen med væggene", der er tapetseret med savsmuldspapir. Altså så man ikke kan se stenene. Jeg formoder, at jeg skal pudse den? I så fald med hvad og i hvilket blandingsforhold?
Forneden, hvor pejseindsatsen står, er der muret en klods ud, hvor jeg har brænde liggende. Noget puds vil vel forholdsvis let blive slået af af brændet, så det er vel bedst kun at male denne overflade?
Er der ikke noget, der hedder at filse? Men der kan man ane stenene? Måske gør det ikke så meget. Hvad bruger man til dette?
Håber på nogle gode råd.
Hilsen Frank

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 110 point
Dato : 05-03-04 17:32

Du kunne jo vandskure så stenene kun lige bliver dækket og du bestemmer selv hvor fint/groft det skal være. Det er mere holdbart.
Af maling vil jeg anbefale Sadolin Stærk Murmaling, der er lidt dyr, men som har en fantastisk vedhæftning og den tillader murværket at ånde samtidig med at det er nemt at rengøre.
Vandskuringsmørtel kan med fordel købes færdigblandet til så lille en opgave.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 05-03-04 18:18

Hvad med en tynd hvid skalmur udenpå?

Kommentar
Fra : IPM

Dato : 05-03-04 18:54

Jeg vil anbefale dig at bruge en strukturmaling fra Sadolin den indeholder en masse små fiber og groft sand samt et klæber der vedhæfter på næsten alt.Og så kan du selv lave den struktur i massen som du syntes om
Du må ikke købe andre en den da du ikke opnår så godt resultater.
Har selv anvendt det i mange år

Hilsen
IPM

Kommentar
Fra : Blocha

Dato : 05-03-04 20:02

Mht. afrensning så brug grundrensen ellers findes der rengøringsmidler specielt til facader/mur-husk bare lige at tjekke om det kan bruges indendørs. De steder hvor der har været sodet vil det være en god idé at bruge en spærregrunder, da det kan slå igennem. En facademaling/murmaling er rigtig nok diffusionsåben/åndbar, du skal bare være opmærksom på, at de oftest indeholder anti-mugmidler, som ikke anbefales til indendørs brug. Alternativt er en indendørs plastmaling i lav glansgrad (mat, glans 2-6) brugbar, men den er til gengæld også meget følsom og ikke vaskbar som en med højere glans! Der må man vælge!

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 05-03-04 21:46

Jeg ville filse det over med skalcem som er et cementbaseret produkt som bla fås i færdig hvid og den er åndbar det hele i en proces. Du skal dog lige rengører sten i feks grundrens mvh Sune

Godkendelse af svar
Fra : fa.dk

Dato : 05-03-04 22:17

Jeg takker for alle svarene. Jeg sad faktisk i den situation, at jeg kunne bruge alle svarene og ikke anede, hvilket jeg skulle acceptere som svar.
Jeg valgte umiddelbart det vandskurede, men det kan være det ender med en af de andre muligheder som f.eks. strukturmaling, filse med skalcem...Rådet med spærregrunder på det sodede var også godt.
Hilsen Frank

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 05-03-04 22:21

Det kunne jo være du skulle mixe forslag.
Held og lykke med det.
Bjarne