/ Forside/ Teknologi / Hardware / Skærme / Spørgsmål
10  peet49 1562
Rød skærm
Fra : lasse179
Vist : 350 gange
19 point
Dato : 05-03-04 16:51

Hej min 17" sampo crt-skærm har et rødt skær som om en af farvekanonerne ikke længere virker. Til at begynde med flimrede skærmen bare lidt og blev rød i kortere tid og et velplaceret slag på siden af skærmen kunne kurere den røde farve. Det er dog blevet værre og være og nu er skærmen stort set rødlig hele tide. Den kan dog ind i mellem få de korrekte farver igen men det forsvinder typisk igen. Jeg har haft skærmen sat til forskellige camputere og resultatet er det samme. Mit spørgsmål er hvordan kan man lave skærmen igen og om det er skærmen eller ledningen den er gal med?

Kommentar
Fra : krakgt

Dato : 05-03-04 16:56

Hej - som jeg ser det er det en af "punkterne" i din skærm som ikke virker efter hensigten, det er en fejl som optræder i de fleste skærme og som producenter betragter som et OK, når det er kun er nogle få "spots"

Kommentar
Fra : nilsen

Dato : 05-03-04 17:10

gd
Jeg tror ditt bilderør er ved at tage farvel.
mvh
Nilsen

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 05-03-04 17:17

Det kan godt være ledningen til grafikkortet da mangel af en af forbindelserne netop kan give nogle farveeffekter, men fejlen kan lige så vel ligge i dårlige forbindelser inde i selve slærmen.
Den der med "spot" er nok snarere pixelfejl på LCD/TFT fladskærme hvor et antal transistorer er ude af drift.
På crt skærmen er der jo en "kanon" eller rettere et stort rør hvor farverne fremkaldes ved hjælp af et kontrolleret elektronbombardement.
Crt skærme er efterhånden nede i en pris hvor det dårligt kan betale sig at reparere en skærm uden garanti.
Bjarne

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 05-03-04 17:18

Undskyld trykfejlene, men mon ikke meningen forstås

Kommentar
Fra : krakgt

Dato : 05-03-04 17:25

Hej Bjarne - du har ret i at det formentlig er "kanonen" som er ved at stå af, og jeg giver dig ret i, at prisene på CRT skærme er i bund, skærmene bliver næsten smidt en i nakken hos grossisterne

Kommentar
Fra : lasse179

Dato : 05-03-04 17:50

Så de er ikke nogen af jer som ved mere end jeg selv gjorde. Ærgerligt nok

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 05-03-04 17:51

Sådan er livet, ingen nemme løsninger
Bjarne

Accepteret svar
Fra : ellebye

Modtaget 19 point
Dato : 05-03-04 20:33

Inden du smider den ud, skulle du lige prøve een ting.
Tag kabinettet af skærmen og rens alle ledninger og hvad der ellers er snavs på.
Der kan let ske en "kortslutning" eller den statiske elektrisitet kan skabe de problemer du omtaler.

Hvis det virker er det godt. Hvis det ikke virker er der ingen skade sket.

Du aner ikke hvor meget støv der kan samle sig indeni en skærm.
Brug en lille blød børste og støvsug støvet væk, og tør af bagefter med en let fugtig klud, og vent med at tilslutte skærmen indtil der ikke er mere fugt.

mvh
ellebye

PS! Det virker i 9 ud af 10 tilfælde.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 05-03-04 20:53

...hvis du ellers kan skille det ad uden at knækkke en masse plastictappe. Hvis du ender der inde så husk lige at der i en skærms komponenter kan være "lagerspændinger", som giver nogle modbydelige rap.

Kommentar
Fra : lasse179

Dato : 06-03-04 15:05

TAk ellebye det var nok bare at puste alt støvet væk så nu fejler skærmen ikke noget overhovedet. Lækkert tak skal du have.

Godkendelse af svar
Fra : lasse179

Dato : 06-03-04 15:06

Tak for svaret ellebye.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 06-03-04 18:01

Det var da godt. Jeg kan sige dig at jeg selv har haft problemerne nogle gange og det mest simple som støv kan ødelægge billedet er noget de færreste tænker på.