/ Forside/ Teknologi / Internet / Hjemme sider / Spørgsmål
10  refi 3578
Hvad benyttes mest - 1024x768 eller....?~
Fra : Fnollerpige
Vist : 585 gange
251 point
Dato : 05-03-04 13:41

Jeg er ved at lave en side, det er i og for sig osse iorden, men nu er det imidlertid sådan at jeg skal vælge mellem 800x600 eller 1024x768....siden er indtil videre lavet i 800x600, men den ligner "r.. og nøgler" i 1024x768.
Nogen der har meninger, links omhandlende mest benyttede opløsning??

Grafikken er lavet til 800x600 og placeret i tabeller......

- eller tip til hvordan man kan imødekomme dette problem.

Karina

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 05-03-04 13:44

Jeg bruger altid 800*600 og mener selv det er bedst da jeg efterhånden skal bruge briller til alt læseligt Mvh Sune

Kommentar
Fra : refi

Dato : 05-03-04 13:46

Helt sikkert 1024 - Det gør ganske vist at alle med 800 opløsning skal scrolle til siden.
Men hvis du laver siden i 800 fylder den kun 2/3 af skærmen på de fleste komputere.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 05-03-04 13:51

Jeg prøvede lige kandu siden her med 1024 så skal jeg da ha luppen frem sammen med brillerne

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 05-03-04 13:51

>>refi

Tja, det er jeg jo egentlig godt klar over (jeg bruger selv 800x600) og det er lidt svært at slippe den vane, det er jo klart derfor jeg synes/foretrækker den størrelse både at kigge på og arbejde i.....

- men som sagt - nogen der kender til en udersøgelse eller så noget hvor det realistisk fremgår hvilke af de to opløsninger er de mest benyttede....

Karina

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 05-03-04 13:54

>>suno *GG
ja jeg kan heller ikke vænne mig til det..... men min kæreste kører med den opløsning, og han siger det er fint - jeg kan ikke se en fjøjtende fis (og SÅ gammel er jeg heller ikke endnu!!)

Jeg har lavet sider til 1024x768 men der har jeg en tendens til så at lave det større og så kommer det til, at ligne en side for svagtseende når man så ser den i 800x600...

hmmmm....

Karina

Kommentar
Fra : refi

Dato : 05-03-04 13:54

Ikke lige på stående fod.
Men argumentet må være at skærmene generelt bliver større og større.
Hvis du tager en 21" skærm og laver en 800 opløsning bliver det enormt stort.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 05-03-04 13:55

Jeg bruger 1024x768.
En 800x600 side gider jeg ikke, når der skal scrolles til siden.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 05-03-04 13:58

Den der med brillerne dur ikke - det er forfængelighed.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 05-03-04 14:02

Her er en undersøgelse
http://www.html.dk/artikler/00025/

Kommentar
Fra : refi

Dato : 05-03-04 14:02

Så ikke lige i farten at den er 3 år gammel - så nok ikke holdbar.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 05-03-04 14:02

Så ikke lige i farten at den er 3 år gammel - så nok ikke holdbar.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 05-03-04 14:02

Hvis du laver det til 1024x768 og har i tankerne at siden også gerne skulle kunne ses i 800x600 så kan du nok ike gøre det bedre.
Tabellerne kunne jo sættes i procent i stedet for pixels og så ellers undervej prøve at minimere din skærmvisning, trække det til en 2/3 str. så får du en fornemmelse af hvad der sker og kan så lave nogle pæne kompromisser. Jeg bruger tekststørrelse 10 fordi jeg selv, Sune og andre med gammelmandssyn jo bare kan øge teksttørrelsen når det kniber (Ctrl + musescroll).
Bjarne

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 05-03-04 14:10

Ja det er sgutte nemt - nu har jeg ændret det lidt - så den kan ses i begge opløsninger, utroligt så hurtigt ens øjne vænner sig til 1024x768 - det primære må nu være at den kan ses i begge opløsninger, at jeg så personligt foretrækker den ene frem for den anden er jo så en helt anden sag.....

- det jeg bare gerne vil undgå, naturligvis er at meningen går tabt, og at den i den ene opløsning bliver til det rene rod....

Lader den lige stå åben lidt endnu, måske nogen ligger inde med en mere "up to date" undersøgelse a la den refi kom med....

Karina

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 261 point
Dato : 05-03-04 14:32

Jeg tror denne er lidt nyere
http://www.toustrup.dk/br-venlig.htm

Godkendelse af svar
Fra : Fnollerpige

Dato : 05-03-04 14:53

   Ja, men der står ikke rigtig noget om skærmopløsning (efter en hurtig gennemgang) dog kan jeg godt lide at forfatteren/designeren beskriver hvorledes det er enerverende at man har døde links, tung grafik på sin side - når man nu tager i betragtning at en af linkene på hans side netop er stendødt *G - måske man lige skal feje for egen dør....

DOG er der et udemærket link til echoecho hvor jeg får de svar jeg søger
- en up to date stat viser at:
47% bruger 800x600
40% bruger 1024x768
resten bruger øvrige opløsninger.
http://www.echoecho.com/

Så refi - du kom pænt tæt på, pointene er dine.
Tak for hjælpen....

Karina

Kommentar
Fra : refi

Dato : 05-03-04 14:55

Selv tak.
Der er en masse andre gode råd på siden også.

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 05-03-04 14:57

Ja, men ser lige stat'en er opdateret sidste gang i mar. 2003 .... øv osse, det kan jo se pænt anderledes ud nu.

God weekend

Karina

Kommentar
Fra : Interkriller

Dato : 05-03-04 15:02

Meget overrasket over så mange bruger 800x600. Jeg kan næsten ikke holde ud at se på noget med den opløsning.
Jeg bruger selv 1600*1200 og laver kun 1024*768 kompatible sider. Alle skærme kan klare den opløsning, og vil da også mene at det er den klart mest udbredte, men måske er jeg bare forudindtaget.

Kommentar
Fra : ajohansen

Dato : 05-03-04 18:06

hej
Her kan du hente et lille program (som er gratis) det bruges til at vise din <HTML> i diverse opløsninger. En god rettesnor om hvordan det du er i gang med ser ud.

http://www.axistek.com/browserresolutions/

//anne

Kommentar
Fra : ajohansen

Dato : 06-03-04 05:13

husk at der er efterhånden også mange, som sidder ved en bærbar, der jo har noget mindre skærm

//anne

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 06-03-04 15:41

Hej ajohansen - ja det har du ret i - det med den bærbare - uden at lyde krakilsk mener jeg dog så at de ikke er den primære målgruppe, dog skal de naturligvis have et så godt udbytte af det som alle andre.... det kan vi godt blive enige om
- så det er da klart noget man OSSE skal have for øje sammen med en masse andre ting - når man "går" på Nettet....

God weekend

Karina