/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
DOS-programmer under div. OS'er
Fra : jyk
Vist : 733 gange
20 point
Dato : 25-04-02 21:56

Min fætter har købt en ny pc som bl.a skal kunne køre nogle dos-baserede regnskabs- og lønprogrammer!

I Zeitech har de sagt, at Win98 og Win2K er glimrende OS'er til dette formål, hvorimod Win ME og Win XP skulle sutte for vilt til dette.

Er det virkelig rigtigt?

Så vidt jeg ved, så skulle Win XP kunne køre Win98-mode, mens Win2K overhovedet ikke vil kendes ved dos-baseret programmer, og Win ME skal man jo holde sig langt fra generelt.

Hvad er jeres erfaringer mht. til dette?

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 25-04-02 21:36

"jyk" <jyk.news@kandu.dk> skrev....

> Så vidt jeg ved, så skulle Win XP kunne køre Win98-mode,

Og DOS mode og Win95 mode og NT4 mode og W2K mode

> mens
> Win2K overhovedet ikke vil kendes ved dos-baseret programmer,

W2K kan også køre ovennævnte modes.

> Hvad er jeres erfaringer mht. til dette?

DOS programmer kører bedst under DOS. Kun 2 af ovennævnte
styresystemer har en rigtig DOS(ikke emulering) indbygget: Win98 og
ME. I ME har MS gjort alt hvad de kunne for at sløre at systemet
stadig bygger på DOS, hvilket besværliggører afvikling af DOS
programmer. Win98 er derfor min anbefaling. Her kan man nemlig
alternativt afvikle programmerne i en rigtig DOS.

Men lur mig om ikke mange DOS programmer fint kan afvikles i både W2K
og XP.

--
Kent Oldhøj - Dansk Overclocking FAQ:
http://oldhoj.dk/overclockingfaq.htm

Accepteret svar
Fra : zonker

Modtaget 20 point
Dato : 25-04-02 23:37

Jeg ville nu bruge den smule ekstra penge på windows XP.

Den afvikler Dos-programmer uden problemer og kører faktisk mest stabilt af de nævnte
OS.

Det er måske et stort OS til de programmer, men så kan maskinen jo også bruges til
andet og man skal ikke senere ud at bruge penge på nyt OS, når og hvis maskinen
skal anvendes til andet og mere end LØN og regnskab.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 25-04-02 22:11

Kent Oldhøj skrev:

> Men lur mig om ikke mange DOS programmer fint kan afvikles i
> både W2K og XP.

Helt enig. Personligt er min erfaring, at mine DOS-programmer aldrig har
kørt bedre, end de gør i Windows XP. For tiden spiller jeg det gode gamle
Lemmings under Windows XP. Det kører perfekt. Det lykkedes mig aldrig at få
det til at virke under Windows 98.

--
Mvh. Peter
"Rumours of my assimilation have been greatly exagerrated."

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 25-04-02 22:53

"Peter Bjerre Rosa" <peter@filmsvar.dk> wrote in
news:aa9rd8$1bl$1@sunsite.dk:

> Helt enig. Personligt er min erfaring, at mine DOS-programmer
> aldrig har kørt bedre, end de gør i Windows XP. For tiden spiller
> jeg det gode gamle Lemmings under Windows XP. Det kører perfekt.
> Det lykkedes mig aldrig at få det til at virke under Windows 98.
>

Oh, se det lyder jo godt. Vil det sige at jeg godt kan forsøge at
installere Colonization på min spritnye pc, med Win XP pro eller er det
dømt til at mislykkes?
Maskinen er ikke sat op endnu, men bliver det lørdag og selvom
Colonization er oldnordisk er det stadig det bedste spil nogensinde
efter min mening

Kate

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 26-04-02 01:09

Hej Jyk!

Jeg synes ikke du skal acceptere svaret fra Zonker - det er noget p.... han siger!

Accepter derimod svaret fra Kent Oldhøj - han ved hvad han taler om!

Jeg selv bruger dagligt 2 Pc'ere den ene med Windows 98 SE og den anden med Windows ME - begge kører upåklageligt med gamle DOS-programmer - nogle af dem er ovenikøbet fra ca. 1985!

Jeg er derimod meget betænkelig ved at skifte til Windows XP - hvilket jeg først vil gøre når mine Windows-versioner ikke kan køre og supporteres mere.

Jeg synes jeg læser og hører om for mange der har problemer med Windows XP!

Ja- det var min mening!

Mvh
Bjarne H

Kommentar
Fra : 7

Dato : 26-04-02 07:23

Hej

Helt enig med Bjarne H.

vh
hus8

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 26-04-02 09:13

AK ja..........

Bjarne H er pissesur fordi, han ikke kan få sin ret og alligevel giver han mig ret....

citat fra et af indlæggene :

Kent Oldhøj skrev:

> Men lur mig om ikke mange DOS programmer fint kan afvikles i
> både W2K og XP.

Og det jeg anbefaler er windows XP...

Og hvis man læser diverse fagtidskrifter som f.eks. Alt om Data, Computerworld m.m.
vil man se, at folk som arbejder proffesionelt med anmeldelse af Operativsystemer,
har rost dette til skyerne. Og det er ikke uden grund, at det får gode karakterer med
på vejen.

Der har været en smule børnesygdomme i windows XP, men disse er ved at være løst
da, man efterhånden har fundet de mest graverende fejl.

Men dette var jo også tilfældet ved windows 98, 98Se og ikke mindst windows ME,
som aldrig burde være kommet på gaden.

LAd mig give et eksempel, under overskriften " XP sælger bedre end 95 og ME",
kan man på følgende link se hvad jeg mener :

http://www.pcworld.dk/default.asp?Mode=2&ArticleID=2924

SÅ det er ikke uden grund jeg har argumenterne iorden. Og Bjarne H. fordi du
har været heldig og dit maskineri, aldrig er gået ned er mere held end forstand.

En seriøs IT-administrator eller system-administrator ville ALDRIG sætte maskiner op
med windows ME.

ME var og bliver en halvfærdig løsning, som aldrig burde være kommet på gaden....

Og jeg forstår godt, at hvis man har brugt penge på et OS vil man gøre alt for ikke
at indrømme, at man har kæbt det forkerte software og dermed smidt sine penge.
Hvem vil uden grund fremstå som en klovn... ?? Igen såvidt jeg tror.

Kommentar
Fra : jyk

Dato : 26-04-02 13:54

Mange tak for oplysningerne

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 26-04-02 14:56

Hej Zonker!

Jeg har ikke udtalt at Windows ME - ikke går ned ind i mellem - tvætimod!

Når Windows ME går den skyldes det ofte, at man installere (til tider unødvendige) opdateringer og nye programmer, som ikke er ordentligt testet i Windows ME.

Men så er der jo en rigtig god funktion "Systemgendannelse" og mit råd til jer alle tag lige og opret et gendannelsespunkt før i installerer nye opdateringer og programmer.

Se på denne enkle måde har man en PC der kører upåklageligt!

Vedrørende salgstal og Windows XP - tja det er der jo en meget fornuftig forklaring på.
Fordi hvis du i dag skal have en ny PC, så er der lagt Windows XP på den. DERFOR er dette med til at gøre salgstallene høje.

Når jeg næste gang køber en ny PC - så får Windows XP da en chanche; men hvorfor skifte til et andet system når man er tilfreds med det man har?

Mvh
Bjarne H

Kommentar
Fra : Clausen

Dato : 27-04-02 06:14

Hvis du mener at køre i ren DOS-tilstand, altså uden at Windows er kørt op, så kan man op til Win98 genstarte computeren i DOS. Ved Millenium skal man sætte en startdiskette i og hvis man ikke har sådan en, kan man også bruge Recovery-disken og vælge DOS i startmenuen.
XP og 2000 har jeg ingen erfaringer med.

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 27-04-02 12:34

Bjarne tak for de saglige ord... Vel hørt

Kommentar
Fra : rollick

Dato : 28-04-02 00:29

Jeg bruger dagligt Windows XP, og jeg har store problemer med at afvikle enkelte gamle DOS-programmer - herunder Concorde 4!
Problemet består primært i, at jeg ikke kan skrive store bogstaver i programmet, samt, at alle F-taster i kombination med CTRL, ALT eller SHIFT ikke virker.
Samme problem gør sig gældende i Windows 2000, men ikke i så høj grad.
Så kom ikke og sig, at Windows XP og 2000 er bedre end Win 9x til at afvikle DOS-programmer.