/ Forside/ Teknologi / Internet / E-Mail / Spørgsmål
10  bentjuul 3460
Egen SMTP server
Fra : bentjuul
Vist : 800 gange
300 point
Dato : 05-03-04 11:12

Er der nogle der har erfaring med at bruge sin egen computer som smtp-server ?
Hvad skal jeg være opmærksom på ? Eventuel forklaring til opsætning af program, til downloadning, da mit sprogøre ikke er for godt.

Problemet er at vi har fået lagt bredbånd ind i ejendommen, hvor denne tjeneste ikke er med og vi vil være spærret hos andre internetudbydere for denne tjeneste. Endnu har jeg ingen problemer da jeg måneden ud har min adsl-opkobling, men herefter skal jeg have løst problemet med udgående post.

//bentjuul

Kommentar
Fra : dk

Dato : 05-03-04 11:50

Hejsa

Skal det være Windows eller Linux baseret ??

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 05-03-04 11:53

Ja det burde jeg have skrevet, Windows XP og outlook express

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 05-03-04 13:15

Du skal nok have lavet en Exchange server og så bruge MS Outlook eller hvad med at sætte en Linux maskine op som mailserver.
Nu skal man aldrig sige aldrig, men jeg kan ikke forestille mig hvordan du skal kunne gøre det uden at købe dig noget software til formålet, og kunne vi så ikke få at vide hvad det er for et foretagende der leger udbyder uden at levere det der normalt hører til.
Bjarne

Kommentar
Fra : dk

Dato : 05-03-04 13:21

Oki

Aleerførst så tror jeg ikke du skal være nervøs for for ikke at kunne sende mail (smpt port 25)
f.eks har TDCligeledes spærret/lukket for port 25

Det der menes er, at du kan ikke sendes mail fra din nuværende smtp-server
og du skal ændre dette til deres servere.

Det firma som har lagt bredbånd ind har også en pop3/smtp server stående til jeres rådighed
hvordan skulle I ellers kunne sende/modtage mail ??
det vil være dårlig service fra dem hvis alle som er tilsluttet ikke kan bruge deres mail mere.

det du skal gøre, når det nye bredbånd kører, og du vil bruge din nuværende mail adr. er:
ændre din smtp server til den som firmaet anviser

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 05-03-04 14:25

dk > Det er lige præcis det der er problemet, at smtp server er fravalgt af dem der har lavet vores fælles løsning (fuldkommen uforståligt), for at billiggøre det og pop3 har jeg selv via mine domæner, så det er ikke problemet. Vi kan i den fælles bredbåndsløsning ikke bruge andre udbydereres smtp-server de har lagt spærringer ind så det kun er egne kunder der kan bruge tjenesten. Prøv selv at send en mail med en anden udbyders smtp-server. Så bliver du afvist. Jeg har forsøgt mig med flere i formiddags.

BjarneD > du har ret, der skal bruges software når man vil bruge egen PC som smtp-server, jeg har downloadet noget som skal afprøves og i Outlook express under smtp-server skrives så localhost.
Men det var inden jeg begav mig ud i forsøgene hermed, at jeg godt ville vide hvad jeg skal passe på, eventult forklaringer på opsætning mv., som jeg skriver indledningsvis.
Jeg håber at det jeg har forklaret yderligere er forståligt, ellers spørg igen.

//bentjuul

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 05-03-04 14:31

BjarneD
Vores udbyder hedder J.O Installationer, men det er vores beboerforening der har fravalgt mail-tjenesterne, det er problemet. Jeg har talt med firmaet i dag og det var dem der gav mig ideen til at bruge egen computer som smtp-server.
I øvrigt en langt hurtigere opkobling end min nuværende selvom de begge er på 512.

//bentjuul

Kommentar
Fra : dk

Dato : 05-03-04 14:53

grunden til din mail bliver afvist kan være fordi du endnu ikke er koblet op
mod deres servere....
for mig lyder det som en meget dårlig vejledning fra bredbånds firmaet, at foreslå I fravælger
mail ind/ud og hvilke konsekvenser det medfører for samtlige brugere..........

hoster du selv dine domæner ??

der er et par stykker at vælge imellem her
http://www.download.dk/index.asp?Kat=servertools&SubKat=postservere

hvor jeg mener denne her er den bedste
http://www.download.dk/index.asp?Kat=servertools&subkat=postservere&prog=416

så er der også den mulighed for at du sætter din egen web/mail server op
kræver dog du har fast ip adresse.
denne her er absolut at anbefale
http://e-smith.org/downloads/ (http://contribs.org/modules/news/)
den er linux baseret og er kun en web/mail/gateaway/domain-server (domain controller)

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 05-03-04 15:47

Jeg tror såmænd ikke det er dårlig vejledning, men måske lidt svaghed fra dem der har stået for indkøbet, for at billiggøre det. Men det skal jeg såmænd ikke beklage mig over, for jeg kunne måske selv have været lidt mere aktiv inden aftalerne blev indgået.

Ja, jeg har mine domæner hosted hos www.dothost.dk og de overvejer pt at indføre smtpserver service. Iøvrigt et meget stabilt sted.

Jeg har downloadet "Advanced SMPT server" i formiddags, men kigger lige på det andet link. Men har du nogen erfaringer med disse programmer ? Er det rigtigt som der bliver skrevet at sikkerheden er større ? Er der nogen fælder ?

Til dit sidste spørgsmål: vi har dynamiske IP adr.

//bentjuul

Accepteret svar
Fra : dk

Modtaget 300 point
Dato : 05-03-04 17:39

jeg kører selv med SME server 6.0 final både som web/mail/gateway og domain controller
(den kan også styre DHCP, firewall. proxy-server mv.)

jeg hoster mine egne 2 www domains og for 2 andre også incl. mail
det kører bare derudaf. serveren har ikke været gået ned endnu, den er kun blevet genstartet når der
er kommet ny software på.
det er vel og mærke kun en pc på 566mhz med 64mb ram

sikkerheden er betydeligt højre når vi snakker linux/unix.
og så er bl.a SME gratis

vælger du bare en mail løsning er MDaemon klart at anbefale, fordi det netop har antispam og virus program

http://www.altn.com/products/default.asp?product%5Fid=MDaemon

jeg kender ikke "Advanced SMPT server"

www.dothost.dk skriver ellers på deres hj.side de har mail løsninger.........

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 05-03-04 19:15

Jeg har været inde og læse om SME server her
http://www.pcworld.dk/default.asp?Mode=2&ArticleID=3500&SegmentID=12956
en spændende ide, som jeg godt kunne finde på at "lege" videre med når jeg har mine udgående mail helt på plads lige i starten her.

Jeg har nu prøvet "Advanced SMPT server" og det virker meget enkelt og fungerer, men jeg prøvede at sende en mail til en adresse på yahoo, og her kunne jeg konstatere at min mail blev opfattet som spam og modtageren blev advaret, inden han hentede mailen. Jeg har prøvet at sende til flere andre uden problemer.

Så nu prøver jeg det program du har anbefalet, og ser hvordan dette opfører sig når jeg sender mail.
Jeg har endnu engang skrevet til DotHost.dk og har kopieret, det de har skrevet om smtp på deres side, til dem, men første gang jeg spurgte kunne det ikke lade sig gøre endnu.

Hvis du ikke har mere at tilføje "dk" så lukker jeg snart spørgsmålet for nu er jeg jo kommet i gang.

//bentjuul

Kommentar
Fra : dk

Dato : 05-03-04 19:58

oki

jeg kan bare tilføje til dit link at der er sket meget med e-smith (SME) siden denne artikel er
skrevet.

held og lykke

Godkendelse af svar
Fra : bentjuul

Dato : 05-03-04 22:03

Tak for svaret dk. Du har har givet mig nogle gode ideer og jeg vender tilbage, hvis jeg bliver i tvivl om noget.

//bentjuul