/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Bredbånd / Spørgsmål
10  Nordsted1 805
Fælles netværk i boligforening!
Fra : LILLIU
Vist : 1636 gange
100 point
Dato : 05-03-04 01:18

Hejsa

Vi er en boligforening på 200 husstande der skal have lagt fælles internet ind. (København NV)
Vi vil meget gerne høre andres erfaringer med Deres udbyder. (f.eks. Dansk Bredbånd, kabelnettet.dk, FASCom osv.)
Vi vil gerne høre både gode og dårlige erfaringer og evt. anbefalinger hvis i kender et godt selskab
- Det må gerne være et selskab der ikke har krav om et bestem antal lejlighedder der skal tilsluttes...
- Det må også gerne være et selskab der tilbyder kabeltv og iptelefoni.

Håber i vil hjælpe

-LILLIU

Kommentar
Fra : haastrup

Dato : 05-03-04 06:33

Jeg kan absolut ikke anbefale stofanet. De var engang gode og stabile og hurtige, men det er de ikke mere. Derudover kan de slet ikke hamle op med de nyere selskaber.

jeg håber at www.nianet.snart bliver en realitet i mere af Danmark. Det ser fanme ud som noget der rykker.

Desværre har jeg ikke erfaringer med andre end stofanet (og igen, HOLD JER VÆK FRA DEM!!) så jeg håber andre kan hjælpe dig. Held og lykke med jagten

Kommentar
Fra : wilsonweb

Dato : 05-03-04 07:27

Her i Jylland (hovedlandet) bruger flere/mange mindre byer Dansk Kabel TV til at levere bredbånd i sammenarbejde med den lokal antenneforening. Så hvis I i dag har fællesantenne kan det jo være en hurtig og god løsning. Se evt. www.dk-tv.dk.

Kommentar
Fra : CiberAmigo

Dato : 05-03-04 09:40

hej LILLIU

først og fremmest alle selskaber sætter krav om et bestemt antal tilslutninger, men hvis beboerne stemmer et projekt igennem vil i automatisk opnå de antal tilslutninger selskaberne forlanger.

Hvad vil i med IP-telefoni?
alle udbyder konvertere IP-signalet til analogt inden de sender det ud af huset. Det er kun internt i det respektive teleselskab man kan snakke IP.

Med hensyn til erfaring, med de teleselskaber du nævner, Dansk Bredbånd og Nianet(NVE) køre udelukkende IP. med andre ord skal de investere i tv-udstyr til jer, det betyder højere abonnementsydelser.

Kabelnettet.dk der kan du prøve at gå ind på google og søge på dem, det er ikke videre positivt det du vil finde.

Vi er selv i gang her ude på Østerbro, i en ejendom med 300 lejemål. dem der har fået lov at give tilbud, er Fascom, Delcom, og Telelet, samt en installatør(RL-Connect) så vi kunne se om priserne holdt.

P.T har vi sorteret Telelet fra fordi de ikke har givet tilbud i overensstemmelse med de krav vi har stillet.
Så løbet kommer til at køre mellem de 3 sidste, hvis vores afstemning bliver positiv. og det er også vores indtryk at de 3 vi har tilbage, er dem der er bedst på markedet.

MVH CiberAmigo

Kommentar
Fra : simon100

Dato : 05-03-04 09:46

Hej

I vores boligforening har vi webspeed via TDC kabel TV. Priserne er en lille tand dyrere end andre tror jeg nok men indtil videre har der ikke været meget at klage over - var meget få indkøringsproblemer.

MVH Simon100

Kommentar
Fra : Bulldog

Dato : 05-03-04 09:49

Hej LILLIU

Jeg har ikke hørt noget grimt om Dansk Bredbånd og de skulle køre 10Mb i både up- og download og det er jo en dejlig hastighed at køre med.
De tilbyder også TV og IP-telefoni.
Jeg kan varmt anbefale dig at tage kontakt med en mand der hedder Peter Sperling fra et firma der hedder Eibye & Holmsgaard, de kan rådgive dig omkring de forskellige ting der er idag. Du kan sige du har talt med El-Jan.
De kan rådgive dig kvit og frit, indtil en vis grænse selvfølgelig, og skulle der komme et project ud af det er det også noget de kan hjælpe med.
Jeg skal lige sige, jeg har ikke noget med firmaet at gøre, men de har været involveret i et project i den ejendom hvor jeg bor og vi var meget tilfredse med deres håndtering at sagen.

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 05-03-04 10:45

Hej med jer ....

*suk* Dansk Bredbånd - vil jeg ikke anbefale - vi bor i Præstø hvor de sammen med SEAS har kørt et projekt her i sommer, og det har bestemt været en skuffelse - en stor en af slagsen endda, voldsomt overskredne tidsfrister, dårlig kundepolitik osv osv.
Jeg vil af simple grunde ikke kaste mig ud i at tilsvine dem mere end højest nødvendigt, men kan da nævne at mange i byen KUN venter på de 6 måneder skal gå (det er den periode kontrakten løber ) hvor de så igen kan blive kunder hos TDC eller andre udbydere. (Ja hvem skulle have troet det!!!!)

Skal man kommentere deres stabilitet sådan rent leveringsmæssigt - er det heller ikke for godt, vi har f.eks været uden Internet OG telefon i 18 timer.

Løftet om fast ip-adresse fik man i starten det kan de stadig ikke levere, men det kommer vist snart mod et beløb på 100 kr. om måneden.

Dansk Bredbånd i Præstø er ingen succes.... desværre.

Karina

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 05-03-04 12:47

Nordit kan anbefales.
http://www.nordit.dk/

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 05-03-04 12:55

Derfor tror jeg Nordit er noget for jer.
Citat:
Nordit har skabt et koncept, der gør det muligt for mindre antenneforeninger at kunne tilbyde medlemmerne Internet via antennenettet på attraktive vilkår.

Kommentar
Fra : basil28

Dato : 05-03-04 14:51

hej..

kan se i holder til i NV og ved at http://www.telelet.dk har leveret i jeres område med stor succes..

de kan levere bredbånd, telefoni, og tv....

mvh
Basil

Kommentar
Fra : LILLIU

Dato : 05-03-04 21:05

Hej igen

Tak for alle svarene indtil NU...

1. Til CiberAmigo...

Ip-Telefoni, ja selvfølgelig skal man ud på det eksisterende telefonnet og der betaler men så minutpris.
Fordelen ved at benytte IP-telefoni kunne værer at man ikke skal have telefonnet + telefoncentral i ejendommen, hermed ingen installationsomkostninger til dette, samt at driften sørger udbyderen for. + man har intet abonnement (hvis man tilslutter sig internetdelen).

Dansk Bredbånd kræver ikke en vis % del af boligerne der SKAL lave Internetaftale med dem man betaler KUN for at få lavet selve kablingen i ejendommen..
Ps: er IKKE blevet oplyst om andet fra DB's side...
2. Til Bulldog...

Vi har faktisk haft Eibye & Holmsgaard som rådgivere førhen og var meget tilfredse med dem, vil overveje at henvende os dertil igen..
Ps: min kæreste kender en af deres ansatte...

Generelt er det nok Internet & Telefoni der bliver hoved emnet da vi har TDC-Kabel-TV i ejendommen og skal så have et ekstra kablet TV-Net i bygningerne da vi ikke bere kan smide TDC ud

Svar til alle jer der nævner Internet over Antennenettet kan jeg kun sige at dette ikke er muligt i vores sag.

Kommentar
Fra : helleslogin

Dato : 06-03-04 00:06

Hej.

Jeg er ingeniørstuderende (datalinien) og kan ikke få tingene til at rime i forhold til lærebøgerne: Nogen af de firmaer, for eksempel Dansk Bredbånd, tilbyder
10Mbit forbindelser for ca. 300 kroner om måneden.

Hvis man nu er 200 lejligheder, der hver skal have 10Mbit, giver det samlet 200 x 10Mbit ligmed 2Gigabit. Jeg har lige fået at vide, at en 155Mbit fiber ud til
Internettet koster mellem 1 og halvanden million pr. måned + MOMS. Det giver så 1/12 af de lovede 10 Mbit til hver, altså 0,8Mbit, ikke sandt? Hver beboer skal så mindst betale
5000 kroner + MOMS ligmed 6000 kroner pr. måned pr. lejlighed bare for fiberen. Eller kan sælgerne tappe fra de storer selskabers fibre ganske gratis?
Er det så ærligt at påstå, at man får 10Mbit hver? De 10 Mbit får man jo kun til til hubben eller switchen i huset - ikke til Internet. Eller er jeg helt gal på den?

Hvis alle skal kunne se streamet TV på en gang over nettet, skal der mindst 200 x 2Mbit ligmed 400Mbit til eller i bedste fald med lav opløsning 200 x 1Mbit ligned 200Mbit til,
hvis signalet skal komme udefra, så det rimer vel heller ikke?

Men jeg er også kun en dum blondine, men jeg har altså svært ved at se, hvordan alle i en boligforening på 200 kan få 10Mbit til 300 kroner om måneden..
Lad nu være at belære mig om switche og delt båndbredde. Så dum er jeg heller ikke (andet års studerende).

Helle

Kommentar
Fra : LILLIU

Dato : 06-03-04 02:53

Hej hellelogin

Vi er godt klar over at der ikke bliver garanteret 10 Mbit til hver enkelt lejlighed.

Det ikke steamet TV man får gennem Dansk bredbånd - det er alm. kablet tv-net. (er slet ikke støt på nogle tilbud hvor at det er steamet TV der følger med)
(desuden fylder steamet TV ikke nødvendigvis så meget som du nævner - (TDC satser f.eks. på en løsning, der kræver 128 Kbit/s til lyd og 850 Kbit/s til billedet ud til kunderne. Og hvis du f.eks. laver et forsøg selv med at se en DVD film over et netværk... så fylder det ikke mere end 800-900 Kbit.)
__________________________________________

Jeg sidder i et internet udvalg med nogle rigtige IT-Nørder. Så vi har ikke nogle problemer med at gennemskue fordele/ulemper og sandheder/løgne ved de f.eks. udbyderes tilbud...

Min efterlysning går mere efter erfaringer fra folk som HAR fået lagt fælles net ind - Hvis at der er et selskab folk har mange dårlige erfaringer med, så er det nok ikke dem vi skal vælge og omvendt hvis der er et selskab som mange roser... så er det et vi skal kigge nærmere på.
Eftersom at vi ikke selv kan høste nogle erfaringer før at det hele er lagt ind - så er det her bare en mulighed for at høste andres inden vi udvælger de forslag der skal til afstemning.

Mvh. LILLIU

Kommentar
Fra : helleslogin

Dato : 06-03-04 09:56

Hej Lilliu.

Jeg har kigget rundt på forskellige newsgroups og chatrooms omkring emnet. Det eneste man synes at være enige om er at være uenige: Der er alt fra gode erfaringer,
grænsende til tilbedelse til dårlige erfaringer, grænsende til total nedsabling og perfide analyser af personerne bagved udbyderen (prøv blot at søge på kabelnettet.dk og se en gang
uvedkommende personfnidder og heksejagt) omkring det samme net i samme område og den samme brugerkreds. Det kan man ikke bruge til noget og man
får en fornemmelse af, at nogle indlægs skribenter går andre ærinder end blot og bar oplysning.

Du har nok ret i, at det eneste, der tæller, er egne erfaringer - og dem får man først når det er for sent = når nettet er installeret.

I min ejendom vurderer de skriftkloge ud fra parametre der svarer til, at en bil, hvor der står 280 km på speedometret må være meget hurtig, selvom der kun ligger en 500 kubik
totakter i den. Det problem kan alle forstå med biler, men ikke med bredbånd. Ufatteligt.

I mellemtiden må man så tænke sig om og vurdere, hvad man egentlig vil. Indtil da vil jeg hutle mig igennem med min 256/128 TDC smalbånd, som forøvrigt har virket fortrinligt fra
første dag - da den altså endelig kom. Den er da lidt hurtigere end mit gamle 56K modem, selvom det ikke er alverden. De samme skiftkloge kan ikke blive enige: De snakkede om det da jeg flyttede ind
og de snakker om det endnu.

Investeringen er ret så stor i et privat net. For mit eget vedkommende har jeg besluttet mig til ikke at melde mig til det fælles net, men tegne et af de nye
abonnementer (har allerede gjort det og får det 1. juni) på individuel basis til 398 kroner om måneden med gratis fastnet telefoni. Det kan jeg tage med mig om to år, når jeg
forhåbentlig er færdig med at læse og flytter fra mit frimærke.

Beboernettet kan jeg muliggvis få refunderet ved flytning, muligvis ikke. Det afhænger jo af, om den næste lejer vil overtage det. Sådan er det her med
de tilbud jeg har set, men der er sikkert forskel rundt omkring.

Hwelle

Kommentar
Fra : CiberAmigo

Dato : 06-03-04 18:30

Hej LILLIU

>Fordelen ved at benytte IP-telefoni kunne værer at man ikke skal have telefonnet + telefoncentral i ejendommen, >hermed ingen installationsomkostninger til dette, samt at driften sørger udbyderen for. + man har intet abonnement
>(hvis man tilslutter sig internetdelen).

Nej, man skal ikke have telefonnet + telefoncentral i ejendommen, det har du ret i, men lejlighederne skal udstyres med en Residential Gateway, som i SKAL leje hos DBNet, hvilket stavnsbinder jer til et selskab.

Dit første spørgsmål, gik på erfaring om selskaber, vi har jo som tidligere skrvet kun to selskaber tilbage, Fascom, og Delcom. Personligt kan jeg bedst lide Fascom, da de er det selskab der har mest styr på tv-hovedstationer.

Vi har i vores ejendom valgt IP-løsningen fra, da de slutpriser, på abonnenement, bliver væsentlige højere i forhold til en traditionel løsning.

MVH CiberAmigo

P.S! Pas på at jeres nørder ikke snakker jer til at købe for meget, eller overdemitioneret.

Kommentar
Fra : helleslogin

Dato : 06-03-04 18:43

Hi CiberAmigo og alle andre "brede bønder."

Stavnsbinder man sig ikke under alle omstændigheder til eet selskab - eller har jeg totalt misforstået alt?

Jeres løsning med Fascom ser da ud til at være forældet inden I kommer i gang, men det ved I nok bedst selv.
Det gode ved at have taget en beslutning er, at man ser mere objektivt på alle de mulighder, man ikke valgte...

Hilsen

Helle

Kommentar
Fra : LILLIU

Dato : 06-03-04 18:44

Du har nok ret i det første...

Investeringen bliver betalt via en huslejestigning i denne andelsforening (f.eks. koster det ca. 1,2 mill. hos Dansk Bredbånd at få lagt internet og Kabel tv ind her - det vil betyde en huslejestigning på ca. 50 kr. til alle... og så er det op til folk selv om de vil benytte sig af det.

Jeg betaler lige nu:
545,- internet
120,- teleabn.
255,- tv
50,- leje af selectorboks
970,- I alt... (Det dyreste selskab pr. måned er Dansk Bredbånd, her vil jeg skulle betale 464,- for internet,teleabn.tv - og hvis vi vælger f.eks. kabelnettet.dk så bliver det super billigt, men det er tilgengæld og en meget langsommere forbindelse og der er en hel del rundt omkring der ikke har noget godt at sige om dem.)

Så selv om vi stiger 50 kr. i husleje - så kan jeg spare rigtig mange penge hvis at jeg vælger at tilslutte mig det kommende net

Mvh. LILLIU

Kommentar
Fra : helleslogin

Dato : 06-03-04 18:53

Hej Lilliu.

Hvad sker der, hvis man flytter? Hvis nu efterfølgeren ikke vil med på det net -
skal han så betale alligevel eller skal de andre beboere betale hans andel for ham?

Skal man indgå en kontrakt på en andens vegne? Det var det, der fik mig til at
vælge min egen personlige forbindelse, som jeg selv styrer og til væsentlig lavere
samlet pris end jeg har set andre steder. Og det er mig der bestemmer, ikke en boligforening.

Jeg kommenterede forresten aldrig din forrige sætning 'Så vi har ikke nogle problemer med at gennemskue
fordele/ulemper og sandheder/løgne ved de f.eks. udbyderes tilbud...':

Hvis de lyver for jer, hvorfor vil I så handle med dem?

Hilsen
HelleW

Kommentar
Fra : CiberAmigo

Dato : 06-03-04 19:31

Hej helleslogin.

Eftersom du ikke kender den hardware, vi skal købe, kan du jo kun være temelig subjektiv, når du skriver at vores løsning er forældet.

Men du er jo også kun 2 års studerende.

MVH CiberAmigo

Kommentar
Fra : CiberAmigo

Dato : 06-03-04 19:48

Med hensyn til stavnsbinding, vil jeg mene at vi står mere frit, med en traditionel løsning, da både Fascom, Delcom og telelet, kan adimistrere den type netværk vi planlægger.

Desuden er det den mest anvendte type netværk, så alle med en faguddannelse inden for netværk, eller telekommunikation, vil kunne betjene vores netværk.

Sidst men ikke mindst vil vi også selv kunne gå ud, og købe, telelinie, fiberoptiskforbindelse, og tv-kort, hos backboneleverandørerne.
Det kræver dog at vi selv står for opkrævningen hos slutbrugeren, hvilket vi har fravalgt. Men muligheden forlægger da, for os.

De samme ting gælder ikke for en ren IP-baseret løsning, da DBNet, og NVE(Nianet), bruger proprietær-standarder, så men ikke kan skifte uden at skulle ud i en større investering.

mvh CiberAmigo

Kommentar
Fra : helleslogin

Dato : 06-03-04 19:55

Hi CiberAmigo.

Det er nemlig rigtigt - kun en dum blondine på andet år. Jeg har været blondine hele mit liv, men altså _studerende_ på...

Jeg kiggede blot af nysgerrighed på Fascoms hjemmesider og man må sige, at de går prøvede veje. Intet galt i det.
Der er jo plads til alle, og I ved sikkert hvad I gør. Det skal jeg jo heller ikke blande mig i, og Fscom er sikkert et pænt firma.
Jeg skal skrive speciale i dette her eller noget, der ligner meget, om et halvt års tid, så derfor min nyfigenhed.

Du skrev ikke noget om alt det interessante omkring omkostningerne og hvad der sker, hvis man flytter? Ved du det?

Jeg ved ikke med dig, men økonomi spiller da en væsentlig rolle i mine overvejelser, men sådan har vi det forskelligt.

Nu går der næsten 30 tomme flasker på 20 Prince. Verden er ond, og viceværten er heller ikke rar. Bredbånd er stærkt
vanedannende og alle ADSL modemer burde udstyres med en advarsels-seddel: "Telestyrelsen advarer om, at brug af bredbånd
kan holde ungdommen væk fra sportslivets mange fristelser." Kan man ønske sig 1 ekstra megabit til jul eller mors dag som
supplement til SU?

Hilsen

HelleW
(Nys selvudnævnt CyberAmiga...)

Kommentar
Fra : helleslogin

Dato : 06-03-04 20:03

Hej igen igen CiberAmigo

Det lyder som om I er autonome på området, og det er nok en god ting selv at have styr på tingene. Det ville jeg også gøre
i jeres sted - uden at vide alverden om hvad I laver, skal man altid bevare kontrollen selv.

Nu må jeg pakke min laptop sammen for idag og huive stikket ud, for der er vigtigere ting på programmet end
bredbånd sådan en lørdag.
Fordi man pr definition er nørd behøver man jo ikke være afholdsdame. Vi pudser operativsystemet, tager en reboot
og napster Metroen til København City. Hvis Metros computere altså virker i dag.

Hilsen

HelleW

Kommentar
Fra : LILLIU

Dato : 06-03-04 23:14

Hej hellelogin

>> Hvad sker der, hvis man flytter? Hvis nu efterfølgeren ikke vil med på det net -
skal han så betale alligevel eller skal de andre beboere betale hans andel for ham?
Svar:
Da investeringen bliver finanseret over huslejen (de der 50 kr. jeg nævner i et af de andre indlæg) er det ikke noget problem... den nye beboer betaler jo den samme husleje som os andre - Den nye beboer vælger så selv hvilket internet og teleselskab han/hun ønsker. Altså man kan frit vælge mellem alle de faste udbydere (TDC, cypercity, tiscali osv..) eller han/hun kan vælge at blive kunde hos det selskab andelsfoeningen har valgt til at lægge kablerne ind.
Det er også frivilligt om man vil beholde TDC kabel Tv som vi har nu eller om man vil skifte til det andet selskab.
Hvis den nye beboer hverken ønsker TV, internet eller telefon så er det heller ikke noget problem får så lader personen bare være med at blive kunde nogen af stederne.
Og så er der sikkert nogle der siger at det er snyd at dem der slet ikke vil benytte nogle af delene også skal stige 50 kr. i husleje... men andelskronen her i ejendommen er lige steget en MEGET stor bid og ejendommens værdi bliver jo også yderligt forbedret hvis vi får et nyt netværk derfor går det op i den sidste ende.

>> Jeg kommenterede forresten aldrig din forrige sætning 'Så vi har ikke nogle problemer med at gennemskue
fordele/ulemper og sandheder/løgne ved de f.eks. udbyderes tilbud...':
Hvis de lyver for jer, hvorfor vil I så handle med dem?

Svar:
Jeg har da ikke skrevet nogle steder at vi vil handle med dem der lyver i deres oplæg... De selskaber der direkte lyver med f.eks. hvilken hastighed de kan love - dem springer vi nok over da man så heller ikke kan stole på resten af matrialet.

Hvad angår FASCom, er jeg den eneste der synes at deres priser er fuldstændige sindsyge.... De skal have 187.013,- kr. (inkl. moms) pr. opgang bare får at sætte kabelbakker op på hovedtrappen!!!!!! Det bliver 4.416.330,- kr. får vores 24 opgange... Dette er uden det reelle tilbud på 1.506.069,- for kabling mm. af fællesnet. Enhver der er uddannet elektriker ved at det er en sygelig stor overpris der vil noget.
Jeg ved godt at FASCom's tilbud er individuelle fra forening til forening... men det tilbud de har givet os er meget mystisk

Mvh. LILLIU

Kommentar
Fra : helleslogin

Dato : 07-03-04 01:01

Hej Lilliu.

Tak for svaret m.h.t. flyttebetragtningerne. Der er nok for meget millimeter demokrat i mig til at acceptere sådan noget,
men nu har jeg altså heller ikke en andelslejlighed, der tjener penge til mig, medens jeg sover i den. Det må være rart.
Huspriserne er sindssyge, hvis du vil bo nærmere København end 25 kilometer, har jeg fundet ud af, når jeg drømmer
ovr boligsektionen i søndagsavisen.

Jeg har ingen anelse om hvad kabling og kabelbakker (hvad er det?) koster, men det lyder som rigtig mange penge.
De der bakker er måske lavet af sølv eller dekorerede af Picasso?

Jeg har selv købt noget netværks kabel, og det kostede vist 2 kroner meteren eller deromkring,
så det kan vel ikke være det, der løber op i de priser - medmindre I har nogle sindssygt store opgange...

6 millioner? Var det ikke billigere at bygge et nyt hus? Det lyder helt vildt.

Jeg freelancer lidt hos et advokatfirma, der bor i et palads i Københavns centrum.
Engang imellem tænker jeg på, når jeg kommer ind i marmor hallen, 'hvem mon betaler for alt det her?'

I dit tilfælde med Fascom tror jeg, at du har fundet svaret...

Nu ved jeg ikke, hvor du bor, men hvis det er Valby, Brønshøj, Frederiksberg, Vestrebro eller Nørrebro
kan I få det samme, som jeg har bestilt på www.orza.dk. Det er noget billigere, skulle jeg hilse og sige, og så skal du ikke
vente på, at en milliard mennesker skal blive enige.
De var enormt kvikke og kunne svare fornuftigt på alt med det samme. Jeg glæder mig til at køre i overhalingsbanen og pladre
gratis med min familie i Jylland. Så vidt jeg kan se er det vel det samme, som TDC siger de vil komme ud med en gang næste år.

Hilsen

HelleW

Kommentar
Fra : CiberAmigo

Dato : 07-03-04 23:21

Hej LILLIU

Som jeg har forklaret tidligere, har vi seriøst overvejet Fascom. De tilbud vi har fået fra Delcom, Telelet og Fascom, ligger inden for en margen der er på ca. +/- 10%. Men meget afhænger jo også om:
1. Hvordan ser der ud hvor der skal kables
2. Hvor man ønsker slutstikket i lejlighederne.

Grunden til vi har lagt os hen mod Fascom er, at de er dem der har mest forstand på tv-hovedstationer. Desuden er det dem der kan give os en god kvalitet og garantier, både på kabler og hardware, samt oppetider.

Jeres pris ligger dog noget højere pr. hustand, end vores, som er 10.000,- pr. hustand (inkl. rådgivningshonorar), men det kan måske skyldes lokale forhold.

Vores ejendom er en udlejningsejendom, så vi har kun en paragraf, fra lejeloven, der hedder: 18b. Hvilket betyder at vi SKAL betale anlægget over 10 år eller bliver det en varig hulslejeforhøjelse.
Paragraffen betyder, at vi skal have en huslejeforhøjelse på knap 110,- kr. md.

Jeg havde, til vores fremlægning, lavet et priseksempel, hvorfor vi skal have etableret af fe.ks Fascom.

Til det priseksempel, har jeg brugt de priser de har hos www.oasenet.dk, da de har DBNet som udbuder.
Samtidig har jeg regnet med en tilslutningsprocent på 80%, på de forskellige ydelser.

Hver lejlighed, som køber en ydelse, vil så, i gennemsnit spare 229,- kr. md. ved at vi får et selskab som Fascom, i forhold til Dbnet.

Det giver en samlet månedlig besparelse, for beboerne på 54.960,- kr. (hvad er sparet, er somsagt tjent).
Så set over 7 år, har vi via besparelsen, tjent den højere anlægsudgift hjem.
Da vi skal afskrive over 10 år, kan jeg sige, at vi som forbrugere, samlet har sparet 6.6 mill. i tjenesteydelser.

MVH CiberAmigo

Kommentar
Fra : ChristianeV

Dato : 14-04-04 13:05

Der bør ikke herske tvivl om at Dansk Bredbånd leverer en fremtidssikret 10 Mbit forbindelse ved både up og download -til hver eneste husstand. Til sammenligning kører de hurtigste ADSL-forbindelser i dag med en maksimumkapacitet på 2 Mbit ved download. Som noget sjældent på markedet garanterer vi hastigheden på 10 mbit/s, og at den aldrig vil blive delt med andre. Du får 10 Mbit helt for dig selv og kan ikke få mindre! Dansk Bredbånd leverer både internet, gratis Ip-telefoniabonnement og kabeltv. Virksomheden specialiserer sig i netværk til boligforeninger i byen, og i lokal projekter til hele byer i provinsen. Alt er baseret på optiske fibre som kan transportere næsten ubegrænsede datamængder.
Hvis du vil vide mere er du velkommen til at se på hjemmesiden. www.dbnet.dk
Vi vil også altid meget gerne komme ud til en uformel snak i f.eks. en boligforening.
Mvh
Christiane Vejlø PR ansvarlig Dansk Bredbånd

Kommentar
Fra : Viking_DK

Dato : 04-05-04 16:08

Jeg vil da gerne bidrage med mine erfaringer med DB, tidligere Bredbaandsbolaget. Fra december 2001 til juni 2003 havde jeg som en af de første en opkobling gennem DB. I perioden var der vel 2 kortere nedbrud og et længere (over 3-4 timer). På alle andre tidspunkter havde jeg mine 10 m/bit i både up- og download.
DB´s kundeservice har jeg ikke meget til overs for. Men kan da ikke udelukke, at den er blevet forbedret siden. Den faglige kompetance hos medarbejderne var nærmest ikke eksistrende, ligesom lovede tillægsprodukter konstant blev udskudt. Men på det tekniske og hastigheds området var jeg en særdeles tilfreds kunde

M.v.h.

Christian

Kommentar
Fra : basil28

Dato : 04-05-04 16:29

Hej lige en lille sidebemærkning...

i vores beboerforening undersøgte vi muligheden for at få fælles telefoni og internet (gennem telelet).. men for nylig fik jeg en besked tilbage om at lejeloven pr 1. januar 2004 var ændret så hvis bare en beboer ikke ønskede at deltage måtte vi ikke gå videre med projektet som jo så er dødsdømt på forhånd... er der nogen der kan forklare mig den nye regel ?? eller er det forstået forkert af vores forening... ??

Kommentar
Fra : CiberAmigo

Dato : 04-05-04 17:28

Hej basil28

Det er jo et andet spørgsmål så det skal du stille separat og give point.
Ellers er der vel ingen der gider at svare, hvis man ikke får noget ud af det.

MVH CiberAmigo

Kommentar
Fra : basil28

Dato : 04-05-04 18:50

det er taget til efterretning http://www.kandu.dk/dk/spg/40042

Kommentar
Fra : Tillebeck

Dato : 09-05-04 19:54

Ang. netværk og fremtidssikring...
Fremtidssikring af ens netværk handler ikke om at købe en stor og dyr forbindelse til kr. 295, som den Dansk Bredbånd tilbyder. Fremtidssikring har kun noget med det fysiske netværk at gøre. Et nyt netværk understøtter typisk hastigheder op til 1000Mbit (1Gbit) mellem de enkelte lejligheder og ned til krydsfeltet, men selve forbindelsen til omverdenen behøver ikke være på mere end fx. 4Mbit til 40 lejligheder, hvilket giver en pris på ca. 50,- kroner per lejlighed. Når behovet senere stiger, kan man løbende opgradere sin forbindelse ud til omverdenen uden at skulle ændre på boligforeningens netværkskabler. I hvert tilfælde ikke før man når over de 1000Mbit (om mange mange år).

Kunne det have interesse, så...
Jeg arbejder selv for Novomatrix.dk. Vi etablerer netværk i boligforeninger i og omkring København. Vi har indtil nu kun haft tilfredse kunder og leverer pæne løsninger, så opgange og lejligheder er ligeså flotte når vi går, som da vi kom. For internet og IP-telefoni leverer vi løsninger, som typisk koster 2800,- per lejlighed for selve kablingen (internet og IP-telefoni) og ca. kr. 50,- per lejlighed per måned i abonnement for både IP-telefoni og frit forbrug af internet. Vi hjælper med valg af udbyder (ISP), så når vi forlader en bygning er alle lejligheder forbundet til internettet.

Se mere på http://novomatrix.dk eller send en mail til Anders Tillebeck på at@novomatrix.dk.

Prisestimat: For 200 lejligheder vil etableringen og oprettelse af en samlet internetforbindelse være cirka kr. 560.000,- og efterfølgende kr. 50 for både frit internet og abonnement for IP-telefoni. Kabel-tv vil naturligvis udløse en merpris.

Kommentar
Fra : ChristianeV

Dato : 10-05-04 09:40

Det man skal holde øje med er up og download tider og sikre sig at der ikke er tale om delte tider. Vær også sikker på at netværket kan opgraderes, så ejendommen ikke skal investere efter få år igen. Og sørg også for at have en leverandør der kan hjælpe på alle fronter.
kh
Christiane