/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Pinnacle-hovedbrud
Fra : eifeltaarn
Vist : 370 gange
50 point
Dato : 04-03-04 19:12

Hjælp til Pinnacle søges

Jeg har et Pinnacle PCTV Rave-kort i min PC. Det fungerer fint og jeg kan optage lange TV-udsendelser. Men der er to store problemer med hensyn til at bruge optagelserne til noget fornuftigt, dvs. brænde dem til og bruge dem fra CD eller DVD. Og der er overhovedet ingen hjælp at hente på Pinnacles hjemmesider!

Problem 1:
Pinnacle har åbenbart sit helt eget codec ("PIM1", har jeg fundet ud af det hedder). Det betyder, at optagelser kun kan afspilles på en anden PC, hvis Pinnacle-programmet bliver installeret og afspilning på DVD+TV er helt udelukket (codec ukendt!).
Hvordan konverterer man til et "fornuftigt" allround-codec?

Problem 2:
Filerne (AVI) er enorme: F.eks. fylder en spillefilm (som på Kazaa findes på 6-700 MB) 3,5 GB.
Hvordan "komprimerer" man dem?

Kommentar
Fra : micjo

Dato : 04-03-04 20:01

Hej Eiffel

Har også pinnacle kort og har problemer med at optage. Men formatet kan ændres i min software, under settings-capture-copression.
Der kan jeg lagre i mpeg1 format. Synes den medfølgende software er under al kritik. Så er der nogen der kender noget der er bedre,
så skriv venligst.

Mvh Micjo

Accepteret svar
Fra : ellebye

Modtaget 60 point
Dato : 04-03-04 20:30

Hej.

Jeg har brugt Pinnacle i snart 4-5 år. I har begge ret i, at det er et tungt program at arbejde med, samt at deres .avi filer, hvis man ikke konverterer dem til windows .avi format, kun er kompatibel med sig selv.
Jeg har fået mange timer med at gå med at klippe og klistre lægge effekt ind og lignende, som programmet er helt fanatastisk til.

Jeg medgiver at deres komprimeringsprogram til mpeg-format er elendigt, så det bruger jeg bestemt ikke.

Derfor er der den hage, at jeg max. kan have en film brændt på en dvd på omkring en time, men det har jeg for længst lært at leve med, jeg plejer at skrive noget som : slut 1. del. og begynder den næste med : start 2, del.

Jeg har eksperimteret med mange brænderprogrammer, og er kommet til den der bedst opfylder de krav kvalitetsmæssigt jeg selv stiller nemlig : MyDvd.

Fordelen ved dette brænderprogram er, at det konvertere, og brænder i et hug, så jeg ikke selv skal spekulere på at starte med at konvertere til mpeg2 format.

Og som sagt, jeg er rimelig kræsen, men dette er for mig det mest optimale.

Jeg skal lige sluttelig sige at jeg kun har filmet med analogt kamera, og analoge film, men principperne er fuldstændig de samme ved digital.

Skriv endelig hvis der er flere spørgsmål.

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : eifeltaarn

Dato : 05-03-04 02:24

Selv hvis det lykkes at konvertere til mpeg, er der jo stadig et spørgsmål omkring PIM1-codec. Det kan ikke bruges til andet end "optage"-PC´en. Hvis nogen interesse i udveksling af erfaringer omkring hvordan man kan på "dresseret" Pinnacle (som glade påstår, at det er verdens bedste) så hen ad vejen direkte: Henrik.olsen(-snabela-)newmail.dk
mvh
eifeltaarn

Godkendelse af svar
Fra : eifeltaarn

Dato : 05-03-04 02:27

Tak for svaret ellebye.