/ Forside/ Interesser / Rejser / Rejser & Udflugter / Spørgsmål
10  jakjoe 1830
DYKNING I TYRKIET :)
Fra : skatererling
Vist : 666 gange
200 point
Dato : 04-03-04 17:51

Hej med dig - Jeg er en meget glad dykker som har været i Ægpten sidste sommer, hvilket var en kanon oplevelse. Jeg er kun 16 år gammel og vil derfor gerne vide om det er muligt at dykke i Tyrkiet ( da mine forældre vil til Tyrkiet nu )
De snakker meget om et sted der hedder Icmler eller noget i den dur... Kan du hjælpe mig? Jeg vil frygtelig gerne vide om man kan dykke her ... Det ligger vist i nærheden af marmaris ..... Please!

Hilsen
Kasper!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 04-03-04 17:54

Har ikke været specifikt i Icmeler, men generelt kan jeg love dig at Middelhavet er lækker at dykke i. Ud for blandt andet Bodrum i den Tyrkiske Skærgård, ligger noget de kalder Akvariet - det er ekstremt eminent.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 04-03-04 17:57
Kommentar
Fra : 3773

Dato : 04-03-04 18:01

MARMARIS

Marmaris’ historie begyndte, da karianerne kom i år 3400 f.kr. Siden hen har Marmaris været under styre af Ægypten, Ionien, Lydien samt Persien. Det gamle Marmaris var et vigtigt stoppested på vejen fra Anatolien til Ægypten. Den eneste historiske seværdighed i byen er fæstningen, der blev bygget af Sultan Süleyman i år 1500. Men ellers er Marmaris omgivet af flere historiske steder.

Marmaris ligger ved bugten omgivet at bjerge fyldt med fyrretræer, lige dér hvor Ægæerhavet mødes med Middelhavet. Byen er samtidig en meget levende og afslappende ferieby med masser af moderne hoteller, restauranter, strande samt et livligt natteliv. Her kan man klare sig med det danske sprog, da Marmaris længe har været et af danskernes favorit rejsemål.

Vandet ved Marmaris er perfekt til badning, dykning og sejlads. Strandene er meget velegnede til for børn fordi de ligger så beskyttet. Byen har mange både lokale og internationale restauranter, og man kan nyde de tyrkiske specialiteter på en af restauranterne i havnen samtidig med at man kan se solnedgangen.

Strandboulevarden er en meget populær gågade, hvor man efter en aftentur lige kan smutte ind på en af de mange barer eller restauranter for at høre musik og se folklore-shows, eller man kan gå på diskotek og danse indtil solopgang. Bargaden i den gamle bydel skal absolut opleves.

Man kan tage på en to- eller tre dages tur til Efesos og Pamukkale. På turen kan man se Jomfru Maria’s Hus, Artemistemplet og det 2000 år gamle amfiteater.

Hurtigfærgen sejler til Rhodos på kun 45 minutter, med afgang om morgenen og hjemkomst om aftenen Dette giver god tid til at se den gamle by på Rhodos.

Dalyan Beach er en af de sjældne områder, hvor Caretta Caretta skildpadderne udklækkes. På bådturen til Dalyan kan man se skildpadderne svømme rundt, og man kan også klart se kongernes gravsteder på klipperne. Derudover kan man tage sig et dejligt forfriskende mudderbad i en lille kilde.

Marmaris er et godt sted at starte et krydstogt, enten til Ægæerhavet i vest eller Middelhavet i sydøst. Er man til mindre sejlture, tager man f.eks. en taxi båd til Icmeler, som er en lille by nær Marmaris, eller til de stille strande på Paradise Island. Man kan også tage på jeep safari til bjergene.

Man køber med fordel lædervarer af god kvalitet, kobber og messing, smykker, tæpper, tekstiler og broderier samt Marmaris berømte honning – cambali.

For yderligere information: www.marmarisinfo.com www.marmaris-online.com www.mymarmaris.com

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 04-03-04 18:03

Ok?

Kommentar
Fra : fridaflip

Dato : 04-03-04 18:06

Og det er ikke kun middelhavet der omkranser Tyrkiet...
Middelhavet mod syd, Ægæerhavet mod vest, Marmarahavet mod nordvest og Sortehavet mod nord....

Bare til orientering altså

Frida...

Kommentar
Fra : fridaflip

Dato : 04-03-04 18:08
Kommentar
Fra : 3773

Dato : 04-03-04 18:18

Citat mig sæl':

"Marmaris ligger ved bugten omgivet at bjerge fyldt med fyrretræer, lige dér hvor Ægæerhavet mødes med Middelhavet"

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 04-03-04 18:19

Ok du får ret.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 04-03-04 18:21

Opdaterede lige placeringen. Super OK sted at dykke.

Kommentar
Fra : fridaflip

Dato : 04-03-04 18:23

*LOL* Det var da ikke for at rette dig 3773.....Bare en oplysning.
Marmaris er et godt udgangspunkt for dykning. Se bare her
http://www.cew.dk/tyrkiet.htm

Frida...

Kommentar
Fra : fridaflip

Dato : 04-03-04 18:30

Men hvad hjælper det, hvis der skal holdes ferie i Ankara??

Frida...

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 04-03-04 18:30

Ved det, har "næsten" været der.

Find en "bådmægler" på/i nærheden af havnen. Tag på en heldagstur med en skonnert. Pas på med at det ikke er en af dem de overfylder med berusede englændere. Dette kan du gøre for under halv pris af rejseselskabet. Snorkel og dykkerfusser med (husk lige solfaktor meget høj-sololie). De der skonnert ture smutter rundt mellem alle de små øer, og der lægger man til her og der, så du kan få dyppet masken. Der er også mulighed for at dykke med flaske, hvis du lyster det, men husk lige et bevis, så de ikke terper dig igennem et helt kursus.

PS Husk at være en flink kandu'e og acceptere en kommentar, når du har fået noget brugbart.

PSPS: God tur (jeg er "næsten" ikke misundelig)

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 04-03-04 18:32

Ankara?!?? - nej nej, ned syd på. Det er jo også der han skal hen!

Kommentar
Fra : fridaflip

Dato : 04-03-04 18:34

Man får sgu næsten fornemmese af, at det ikke længere er tilladt at blande sig i spørgsmål her på kandu. Sig mig er det blevet sådan, at når først der er en der er på banen - så skal andre holde sig væk

Frida

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 04-03-04 18:35

I aquarium turde jeg ikke hoppe i, da det så lavvandet ud. Kravlede pænt ned af stigen -> under vandet -> kunne konstatere at der var mere end 4 meter fribord under skiv'et.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 04-03-04 18:38

Næh, hvor står det Frida? Godt du lige kunne sætte geografien på plads - altså det der med vandene. Det fik mig lige til at finde et kort, så jeg var sikker på den nøjagtige placering af Marmaris. Man flyver åvenbart til samme lufthavn som Bodrum. Spritny og pisse lækker.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 04-03-04 18:40

Hold op nogle fede billeder i dit link Frida!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 15-04-04 14:20

Fik du svar Erling?