/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Gulv behandling
Fra : popper
Vist : 1376 gange
100 point
Dato : 04-03-04 10:04

En af vores bekendte har fået afslebet sin bøge parket gulve og da de bestemte sig for ikke at efterbehandle gulvene fik de afvide fra gulvafsliberen at de skulle sæbebehandle gulvene med sæbespåner der er nu gået godt 3 måneder og gulvene ser herrens ud sæben bliver liggende i overfladen og vil ikke trække ned i træet der er lige ledes fedt pletter på gulvet ude i køkkenet er der en her der ved hvad der skal til for at få gulvene pæne igen

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 04-03-04 10:06

Vask dem over med en ny omgang sæbe Mvh Sune

Kommentar
Fra : technic

Dato : 04-03-04 10:09

Det kunne da godt tyde på at gulvene er mættede med noget olie.
Havde det været nåletræ kunne man lude, men det duer ikke med bøg så hvad med at give gulvene en grundrensning der kan købes færdigt, og så afslutte med en behandling med gulvolie til sidst. På den måde skulle det jo kunn elade sig gøre at give gulvene et smukt og ensartet udseende.
T/

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 04-03-04 10:09

Det må jo være det overskydende sæbe i i kan se som for meget i overfladen :det er måske fordi gulvet ikke vil tage så meget imod da der åbenbart er godt lukket af i veddet så vask evt kun med rent vand Men i køkkenet er det vigtigt at det er mættet da der ellers hurtigt kan komme vedvarende fedt olie pletter Mvh Sune

Kommentar
Fra : tjantzen

Dato : 04-03-04 10:13

Eller med Probat (tror jeg det hedder)

Der er ikke så meget at gøre ved fedtpletterne andet end at vaske gulvet.
Med tiden (og vaskningerne) bliver de mindre tydelige.

Det er meget svært at holde ubehandlede gulve pæne. Med tiden mister de farve og kommer til at se grå og kedelige ud.
Der er defor ikke så meget andet at gøre end at mætte dem med sæbe/probat, som så kan tage noget af snavsen.

mvh
Thomas

Kommentar
Fra : Botgaard

Dato : 04-03-04 10:25

Der findes nogle vaskemidler, der er specielt beregnede til trægulve. Probat har en, der er ganske god. Prøv at vaske gulvene i rent vand og giv derefter køkkenet en omgang med noget godt kraftigt træsæbe for at få fedtet helt væk. Alternativt kan du give gulvet i køkkenet en gang grundrens. Det fjerner i hvert fald fedtet. Kan forøvrigt også bruges til at vaske lofter ned med, i stedet foir 3 dobbelt salmiakspiritus. God arbejdslyst.

Peter

Accepteret svar
Fra : stig54

Modtaget 100 point
Dato : 04-03-04 12:42

Det duer ikke med sæbebehandlede gulve i et køkken, de skal være oliebehandlede.
Jeg tror at gulvene før har været oliebehandlet, derfor tager de ikke mod sæben.
Bøg tager ikke så gerne imod sæbe, derimod olie er godt.
Prøv at vake gulvet ned med grundrens og derefter en oliebehandling, ellers hedder det omslibning, og oliebehandling.
Prøv triptrap.dk

Godkendelse af svar
Fra : popper

Dato : 05-03-04 10:09

Tak for svaret stig54.