/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Hveder?
Fra : food_life
Vist : 650 gange
25 point
Dato : 25-04-02 15:17

Hvorfor spiser man hveder - hvem kan historien?

Accepteret svar
Fra : rcn

Modtaget 35 point
Dato : 25-04-02 15:23

Ved helligdagsreformen i 1770 blev store bededag central, fordi der nu var en hel bods- og bededag for alle. Inklusiv bagerne. Da dagen var arbejdsfri, kunne der ikke bages brød om morgenen. Derfor blev der bagt hvedetvebakker aftenen før. Så sent, at de stadig var varme, når de blev solgt - og friske, så de kunne holde sig til næste dag, hvor de kunne varmes op igen.

God fonøjelse

Rikke

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 25-04-02 17:09

> Hvorfor spiser man hveder - hvem kan historien?>

Skikken med at spise varme hveder Store Bededagsaften kan dokumenteres i
midten af 1800-tallet, men er sandsynligvis ældre. Baggrunden er, at selve
Store Bededag jo skulle være en arbejdsfri bede- og bodsdag. Derfor skulle
bagerne også have fri, og kunne altså ikke bage brød m.v. på selve dagen.
Derfor bagte de hvedetvebakker aftenen før, som folk kunne købe for at spise
(og evt. varme) dagen efter.

Hilsen
Karina