/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Mund Herpes og smittefare?
Fra : M8M
Vist : 2514 gange
261 point
Dato : 03-03-04 23:57

Jeg deler værelse med en pige på min skole der har herpes på læberne.

Hvordan smitter det og hvornår?

Er det kun når man kan se det?

Hvis jeg nu kyssede hende uden at man kan se det, ville det så smitte?

Og hvad hvis nu man gost kan se det, og man f.eks giver hende oral tilfredsstillelse?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 04-03-04 00:01

Er du sikker på det er HERPES og ikke "bare" forkølelsessår.

Kommentar
Fra : M8M

Dato : 04-03-04 00:04

Er det ikke det samme?
hun kalder det selv herpes.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 04-03-04 00:08

Neeej - Det er langtfra det samme.
Hvis det kun er almindelig forkølelsessår kan du være ganske rolig. Du behøver selvfølgelig ikke at "suge" på det men det forsvinder af sig selv igen.
Smører hun med noget (medicinalt eller læbepomade o.lign.)

Accepteret svar
Fra : webcam

Modtaget 271 point
Dato : 04-03-04 00:18

Herpes er en virussygdom, som ikke kan helbredes. Men man kan behandle symptomerne. Herpes viser sig som blærer, der bliver til sår, som heler op efter et stykke tid - man kan ikke sige præcist, hvor lang tid. Man bliver smittet ved slimhindekontakt med en smittebærer (en anden person med herpes). Der findes desværre ikke nogen behandling, der kan få herpes til helt at gå væk. Men der findes både creme og tabletter, som kan tage det enkelte herpesudbrud i opløbet, hvis man behandler, så snart man mærker det mindste symptom. Det er meget forskelligt, hvor plaget man er, når man har herpes - det kommer bl.a. an på, hvor udbruddet sidder. Hvis man har meget hyppige udbrud, kan man tale med sin læge om at få en speciel forebyggende behandling, som består af tabletter alene. Smittefaren er størst i op til 14 dage efter starten af et udbrud. Kondom anbefales, hvis man har mistanke om et herpesudbrud på kønsdelene. Man kan smitte sig selv til anden hud, f.eks. fingre og øjne. Man smitter andre ved kys, samleje og oralsex. Herpes rammer mange mennesker. Hudsymptomerne er kløe, svie og smerter. Symptomerne bliver ofte karakteristiske for den enkelte person og vedkommende lærer at genkende dem. Nogle får dog udbrudene helt uden varsel. Ubehandlede sår kan inficeres yderligere (med bakterier), så det fører til betændelser, hvilket kan være alvorligt. Det gælder selvfølgelig både mænd og kvinder. Det er en god idé, at tale med sin partner om det. Så undgås fordomme og misforståelser. Man kan sagtens have et normalt sexliv med herpes - man skal bare tage sine forholdsregler.
En fyr med forkølelsessår (herpes) ved munden kan godt overføre smitten ved at slikke en pige, hvis han på det tidspunkt har haft symptomer på herpes (sår eller blærer). Herpes kan godt smitte uden udbrud, men det er sjældent, at det sker.

Godkendelse af svar
Fra : M8M

Dato : 04-03-04 00:19

Tak for svaret webcam.

Kommentar
Fra : M8M

Dato : 04-03-04 00:20

Jeg ved ikke helt om hun smører sig med noget. Men det vil jeg da lige finde ud af

Kommentar
Fra : refi

Dato : 04-03-04 00:29

Helt iorden.

"webcam"
Du har da ret - jeg ville blot ikke gå SÅ hårdt frem, da mange teenagere blot får "forkølelsessår" som totalt forsvinder med årene.
Og så er det ikke herpes.

Kommentar
Fra : fridaflip

Dato : 04-03-04 00:32

Hmm....

Kommentar
Fra : fridaflip

Dato : 04-03-04 00:34

Der findes to former for herpes......

http://www.glaxosmithkline.dk/Medicin/Herpes.asp

Frida...