/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Hvor kommer lyden fra?
Fra : alfa
Vist : 600 gange
200 point
Dato : 03-03-04 22:43

JEg har lige samlet min nye comp: Athlon barton 2 Ghz, TT silent boost køler (3400+), 512 mb ddr ram (dane elec) og Abit NF7-S bundkort. Da jeg havde sat det hele til, så det fint ud, den fandt mine CD-rom drev og cpu, men efter ca. 10-20 sek. begyndte den at sige en mærkelig lyd fra kabinettet, kan ikke helt høre hvor det kommer fra, det lyder som om når et kabel går imod en køler, men det ved jeg det ikke er, for har tjekket flere gange, og der går ikke noget imod.
Efter første gang den begyndte med de lyde, skyndte jeg mig og slukke, og prøvede at tænde den igen 30 sek. efter, og den samme lyd kom igen, men denne gang viste den i boot-up'en i dos, et eller andet med "CPU has changed......." og så skyndte jeg mig og slukke, så vidt jeg kan se, er det min CPU det er galt med, har brugt det medfølgende kølepasta i et tyndt låg på cpu-kernen, og var meget forsigtig da jeg skulle sætte køleren på, så forstår ik hvad der kan være galt, tør ik rigtigt at tænde igen, hvis nu CPU'en brænder af??

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 03-03-04 22:47

Hvis du tror at det er ventilatoren på din CPU kan du jo fjerne stikket i et par sekunder. CPU'en burde ikke kunne brænde af når den ikke arbejder rigtigt og ikke særligt længe.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 03-03-04 22:49

Det er vel ikke en mini lydgiver på bundkortet der hyler ( lille rund boks med hul i toppen). Det kunne jo tænkes at du skal flytte en jumper for at give CPU'en den rigtige frekvens. Læs manualen grundigt.

Kommentar
Fra : alfa

Dato : 03-03-04 22:54

Men der går alligevel 10-20 sek før det starter, så længe tør jeg ikke at køre uden køler. Min kammerat havde også et problem med hans computer, med at CPU'en bygyndte at sige sjove lyde, som om at jernspåner går imod hinanden, og den brændte af. Kan det være tegn på at CPU'en er ved at ryge når den begynder med de lyde, somom et kabel går imod en køler??, jeg kunne dog ikke lugte noget, for jeg har hørt at man hurtigt og tydeligt kan lugte hvis den er ved at brænde af

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 03-03-04 23:01

Det kan du nemt finde ud af.
Hvis du sætter fingeren forsigtigt på den ventilator du er i tvivl om.... så stopper den med at køre og så finder du derved ud af om lyden også stopper.
God fornøjelse.
PS det er ikke farligt du midster ikke ne finger
mvh Benjamin

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 03-03-04 23:02

Jeg har aldrig hørt om at CPU en selv kunne sige lyde, men det jeg mente er at du jo kunne tage stikket til ventilatoren af når den siger noget, men jeg syntes at du først skal gennemgå alle jumper settings. Med den fejlmeddelelse på skærmen må der være noget galt med frekvensen.
Du har vel sat CPU en rigtigt i stikket uden at bøje eller knække noget.
Du skal også læse afsnittet i manualen vedrørede BIOS indstillinger.
Jeg fatter simpelt hen ikke at så mange selv roder med bundkort og CPU uden at sætte sig ordenligt ind i hvordan det skal monteres. Det er jo kostbare sager og du ved jo hvor let det kan gå galt, så læs manualen grundigt og giv dig god tid.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 03-03-04 23:03

..er du sikker Benjamin

Kommentar
Fra : refi

Dato : 03-03-04 23:04

Har selv været ude for det samme.
Et "lille dunk" på komputeren og den holdt op.
Det viste sig at være køleren der kom i svingninger og de stoppede som sagt ved et lille dask.

Kommentar
Fra : biksen.dk

Dato : 03-03-04 23:06

det kan den hvis der kommer formeget spændning til den har slev oplevet det og den brændte desværre af så tjeck om det er et jumperless bundkort, hvis dette er tilfældet ville jeg går i bios og sætte den til default, prøver igen og siger den ikke noget der så sætte den stille og roligt op i hastighed samt spændning

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 03-03-04 23:10

Ha selvfølgelig er jeg sikker.... Det er jo en ventilator og ikke en rundsav....
Den starter jo op igen når han flytter fingeren
mvh Benjamin

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 03-03-04 23:12

ja og forhåbentlig med alle vinger i behold (ikke fingre)

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 03-03-04 23:27

Hej igen
På adressen http://www.legitreviews.com/Reviews/ttsb_1.shtml kan du se en køler - som dun k´nok af billed kan se er det ofte at ledninger til motor løber på indersiden af ventilator ophænget.
Det kan være her at den ene ledning stritter lidt ud og lige skal lægges lidt ind. Det er ukke et ukendt ventilator problem.
Det med at stoppe ventilatoren er der ingen problemer i (BjarneD) Forstår ikke din usikkerhed omkring dette emne.
Det er en helt normal måde at se om støjfra ventilatore skyldes slør slid eller fremmedlegmer.
Hvis der findes bedre billeder af din ventilator må du lige sende et link.
mvh Benjamin

Kommentar
Fra : alfa

Dato : 03-03-04 23:28

kan jeg så ændre frekvensen i bios, eller skal jeg gøre det på selve bundkortet, CPU'en kan klare 333 mhz, så det kunne da være at bundkortet måske står til 400 (det er det højeste den kan, måske er det standard også)?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 03-03-04 23:34

Du skal læse Alfa, grundigt

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 03-03-04 23:37

Hvis det er vinge støj - hjælper det ikke at ændre BIOS indstillinger.
Kontroler af om dit bundkort er sat korrekt opsaat skader dog aldirg.
mvh Benjamin

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 03-03-04 23:41

Benjamin>> "CPU has changed" denne fejlmeddelelse blev skrevet og derfor skriver jeg at han skal læse for han aner ikke hvad han laver.

Kommentar
Fra : alfa

Dato : 04-03-04 00:07

Jeg er igang med at læse, og opdaterer herinde, så snart jeg finder ud af noget, men tak for hjælpen ind til videre

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 200 point
Dato : 04-03-04 00:12

Det lyder godt. Du er nødt til at vide hvordan dit bundkort skal indstilles til processoren og det hele skulle stå i manualen. Sørg nu at få styr på frekvenserne for FSB frekvens er ikke det samme som clock frekvens.

Bjarne

Kommentar
Fra : alfa

Dato : 04-03-04 20:18

lige en opdatering. Når jeg starter computeren står der "CPU is unworkable or has changed, please check softmenu II" press F1 to continue or del to enter setup. Jeg gik så ind i bios og var inde i softmenu II, der står CPU'en også til 2800+, men den kører kun 1250 mhz (står der i dos lige når jeg starter op) og multiplieren står også til 12,5 og fsb'en eller clock frekvensen (eller hvad den nu lige kaldes) står på 100 mhz, så jeg forstår ikke at den heller ikke finder ud af det selv, for bundkortet mener jeg 100% er jumperfrit, fordi at alt kan ordnes direkte fra bios'en (fra softmenu II).
Men jeg prøvede at hive strømstikket fra køleren, lige så snart den begyndte med den lyd der (efter ca. 45 sek). Det hjalp ikke, lyden blev bare ved, selvom køleren stoppede, men når jeg så slukker computeren begynder lyden at gå ned i omdrejninger, og det kunne godt lyde som om at det var min strømforsyning, at lyden kom fra, men hvorfor begynder den så med de lyde på ca. samme tid hver gang jeg starter computeren op, og den har aldrig gjort det før??

Kommentar
Fra : refi

Dato : 04-03-04 20:29

Lyder lidt som jeg foreslog - at det er din blæser der kommer i svingninger

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 04-03-04 20:34

Jeg kan godt se hvad du mener.
FSB betyder FrontSideBus og må ikke forveksles med clock frekvensen der er ca. det halve.
Se her: http://wombat.doc.ic.ac.uk/foldoc/foldoc.cgi?front+side+bus
Det er normalt, at en forkert indstilling vil få computeren til at lukke ned og komme med den beskrevne fejlmeddelelse, men jeg kan ikke rigtigt greje det med lyden. Jeg spekulerer stadig på om det er en hæs lydgiver du har, men det er jo umuligt at vurdere når man ikke selv har hørt lyden.

Kommentar
Fra : alfa

Dato : 04-03-04 20:43

jeg tror jeg først vil prøve med en anden strømforsyning, kunne være at der pludselig er sket noget med den. Men det med at den kun kører 1250 Mhz forstår jeg så ikke..

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 04-03-04 20:46

Jeg er ved at forsøge at hente en manual men Abit siden er bare megasløv.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 04-03-04 21:11

Du har ret frekvensen skal sættes i BIOS, og den skulle være overclock sikret hvilket er årsag til den fejlmeddelelse der kommer. manualen anbefaler at starte op med automatisk??

Kommentar
Fra : alfa

Dato : 04-03-04 21:16

ahh, ok, det vil sige at der er et eller andet som står forkert, enten på bundkortet eller i bios, (men regner med at det er i bios, da det er derfra overclockning sker), sådan at computeren tror at den er clocket. Hvilken side står det på, for har også downloadet manualen?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 04-03-04 21:21

Se under BIOS S. 44 kap. 3.1

Kommentar
Fra : alfa

Dato : 04-03-04 21:45

jeg synes ik lige jeg kan finde det, snakker vi om den samme manual: http://www.abit-usa.com/downloads/manual/nf7.zip

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 04-03-04 21:51

Ja den er god nok.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 04-03-04 21:54

Jeg hentede på global så måske er sidenummeret anderledes. Kigger

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 04-03-04 22:02

s. 67 ->

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 04-03-04 22:05

der er meget stor forskel på de to manualer, gad vide om det snyder dig.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 04-03-04 22:09
Kommentar
Fra : alfa

Dato : 04-03-04 22:26

heh, det kan godt være det er mig, men jeg synes ikke jeg lige kan se noget om den fejlmeddelse der, men hvis du gider at kopiere den herind, så ville jeg blive glad

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 04-03-04 22:34

Den pdf side er desværre kopisikret.
Det er nu ikke selve fejlmeddelelsen der står noget om, men der er en sammenhæng der giver mening.
Prøv at se om du kan finde en der sat sådan et Abit motherboard op, for så vidt jeg kan se så har du rodet med noget forkert og der er for mange misforståelser.
Hvad med lyden er du kommet nærmere der. Det ser ikke ud til at der er indbygget højtaler i bundkort sikker kun eb i kabinnettet hvis den da er sat til.

Kommentar
Fra : alfa

Dato : 04-03-04 22:50

Jeg har ikke rigtig fundet ud af noget med lyden, kun at den ikke kommer fra køleren, men jeg prøver med en anden strømforsyning først, og hvis ik det virker, kan jeg da udelukke det problem.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 04-03-04 22:57

Det er da en effektiv måde at udelukke på.

Kommentar
Fra : alfa

Dato : 05-03-04 00:07

Jeg har fundet ud af mit første problem nu, det var min chip køler, som åbentbart af en eller anden grund lige pludselig begyndte at sige sjove lyde, skete også for mit gamle bundkort. Lige så snart jeg tager strømmen fra køleren, stopper lyden, og lige så snart jeg sætter strømmen til igen, kommer lyden få sek. efter. Nu skal jeg bare have fundet ud af det problem, med at den kun finder 1250 mhz

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 05-03-04 00:13

Prøv at starte lavt og arbejde dig op. Det der med frekvens og multiplier er noget mærkeligt noget på AMD så lad vær emed at tage noget for givet. Du må endelig ikke tvinge, men det kan jo heller ikke helt udelukkes, at der er fejl på boardet. Jeg fandt ikke noget på Abits FAQ side, men det er også en af de dåligste med hensyn til support. De fleste bundkort producenter har en side med CPU support.
Held og lykke med det.
Bjarne

Kommentar
Fra : refi

Dato : 05-03-04 02:12

Det lyder da som om min formodning med køleren var rigtig.

Godkendelse af svar
Fra : alfa

Dato : 07-03-04 14:48

Jeg har fundet ud af problemet nu, det var fsb'en der skulle ændres, den kunne åbentbart ikke selv finde ud af det. Så den kører perfekt nu, med 2 ghz 40 grader. Pyhaa, det bliver svært at give point, men jeg synes du skal have dem bjarne, for du har "hængt på" i længst tid, og været en stor hjælp, men selvfølgelig også tak til jer andre.

Kommentar
Fra : alfa

Dato : 07-03-04 14:51

og du havde ret i det med køleren refi, den begynder af en eller anden grund med at sige lyde, det er sikkert nok svingningerne som gør det, for lige pludselig stopper den igen med de lyde..

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 07-03-04 15:02

Hej Alfa.
Jeg er sikker på at du har mere forstand på bundkort opsætning nu.
Godt det lykkedes.
Hilsen
Bjarne