/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Genfrysning af pålæg??
Fra : nicolehh
Vist : 3409 gange
250 point
Dato : 03-03-04 17:27

Jeg har noget pålæg i fryseren som ikke er skåret op, men jeg ved ikke om det er sundhedsmæssigt forsvarligt at tø det op, skære det og fryse det igen i mindre portioner???

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 260 point
Dato : 03-03-04 17:33

Det ser ud til at du godt kan gøre det, men læs lige denne side
http://www.vom.dk/visdebat.asp?debatid=333

mvh ans

Kommentar
Fra : ibenboel

Dato : 03-03-04 17:34

Hvis du har en skæremaskine kan du så ikke skære det uden optøning og så fryse igen. Jeg ville ikke tø op og så fryse igen.

Kommentar
Fra : 1003jeppe

Dato : 03-03-04 17:44

Genindfrys aldrig madvarer risikoen er for stor !! køb ell lån en El frostkniv, og skær det ud du skal bruge, resten tilbage i fryseren, men hvor gammelt er det pålæg egentlig, check det lige hilsen, jeppe1003

Kommentar
Fra : afinn

Dato : 03-03-04 17:50

Genindfrys aldrig madvarer, skal du gøre det, skal du koge det først, skær det i skiver og frys det igen.

Finn

Kommentar
Fra : nicolehh

Dato : 03-03-04 19:17

ibenboel>
Jeg har en skæremaskine, men jeg tør ikke satse dens liv på om den kan skære frosen kødpålæg...

1003jeppe>
Pålæget er ret frisk, men det er kommet frossent, da jeg først har modtaget det i dag!

afinn>
Jeg kan da ikke koge pålæg?!?!!

Ans> kigger lige på dit link og vender tilbage... *ss*

Kommentar
Fra : nicolehh

Dato : 03-03-04 19:22

ans> takker for linket, det var et godt og faktisk også brugbart link, men det var mere om madvarer generelt, men jeg syntes at have hørt at der er andre "regler" for pålæg, da det jo ofte har været varmebehandlet inden nedfrysning?!??

Kommentar
Fra : LA5

Dato : 03-03-04 21:30

Jeg ville tø pålægget, så det er knabt optøøet... Skynde mig at fryse det i små portioner, så sker der ingen bakterieudvikling. Se http://www.sovsogsmovs.dk/hygiejne.asp

Der er de sidste år lettet på reglerne omkring optøning/nedfrysning.

Jeg kan ikke huske, hvor jeg har læst det, men min mor som altid har været striks med disse ting, er af samme mening efter hun har hørt eller læst om det i et eller andet forbrugermagasin.

Kommentar
Fra : nicolehh

Dato : 03-03-04 22:23

LA5> også tak til dig for dit link...

Er der slet ingen steder på nettet, hvor man kan læse om optøning/nedfrysning af pålæg??

Kommentar
Fra : 1003jeppe

Dato : 03-03-04 22:55

M.h.t. fødevarehygiejne så kik lige på denne side.http://www.madogsundhed.dk/16_leksikalt/nedkoeling.htm
HILSEN JEPPE1003

Kommentar
Fra : afinn

Dato : 04-03-04 08:50

Visse typer pålæg kan man godt give et opkog.
Finn

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 05-03-04 15:10

Du må under ingen omstændigheder genfryse madvarer uden at have kogt/stegt/bagt dem.

frieda
Hjemkundskabslærer

Kommentar
Fra : nicolehh

Dato : 08-03-04 22:06

Undskyld at jeg ikke har været inde for at kommentere eller lukke, men jeg er lige kommet hjem fra sygehuset med min datter, kigger ind igen når der er overskud!

Foreløbig tak for samtlige svar!

Kommentar
Fra : afinn

Dato : 08-03-04 22:33

Helt i orden, tænk ikke på det.
Finn

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 09-03-04 06:36

Håber, din datter (og du) er okay nu
Frieda

Kommentar
Fra : dscoop80

Dato : 12-03-04 11:12

1 gang kan du nok godt gøre det! men ville personligt ikke selv gøre MERE end 1 gang!...

Kommentar
Fra : nicolehh

Dato : 12-03-04 20:23

Syntes det er svært at blive klog på hvad man kan og ikke kan/må med optøning og genfrysning, men der er åbenbart ingen der kender noget til link om pålæg og genfrysning, eller??

frieda> jo tak hun har det fint, ikke helt på toppen, men klar til mandag morgen, håber jeg!

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 12-03-04 21:42

Godt, din datter har det bedre.
Du må kun genfryse madvarer, der i mellemtiden er blvet stegt/kogt/bagt.
Den eneste løsning på pålægget er, hvis du kan skære det frossent.
Ellers må du inviterer til en større påskefrokost

Kommentar
Fra : nicolehh

Dato : 13-03-04 09:08

Frieda> men når jeg læser nogle af de link der er lagt her, står der jo at det er forsvarligt at optø ved fx. at lægge i koldt vandbad og derefter genfryse, syntes det er svært at blive klog på hvad man må...

Men det er vel sådan med mange ting, nogen mener noget, andre noget andet!?!!!

Og det bliver nok lidt kedeligt i længden, hvis vi skal have det samme pålæg på brødet en hel uge, før vi kan skifte til det næste!!

Ellers må jeg vel se om jeg kan komme i kontakt med en der har sådan en EL-frostkniv!

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 13-03-04 10:11

Jeg vil bestemt ikke påstå, at jeg er højeste autoritet ( som hjemkundskabslærer.
Men fik i sin tid at vide, at mange af de tilfælde, hvor vi siger, vi har Roskildesyge/maveinfluenza etc., faktisk er levnedsmiddelforgiftning.
Siden dengang tager jeg personligt ingen chancer.
Er jeg i tvivl, ryger det ud; også selvom jeg har det enormt dårligt med at smide mad ud og hver gang sværger: Aldrig mere.
Hvad med at holde den der store påskefrokost og få ryddet ud i fryseren!

Kommentar
Fra : nicolehh

Dato : 13-03-04 12:50

Frieda> hvis jeg havde familie og venner + plads nok, ville det da ikke være et problem at holde stor frokost, og så få udrydet det pålæg, men problemet er bare at pålægget er noget jeg har købt hjem til madpakkerne, og regnede faktisk ikke med at det var SÅ store, hele stykker (spar10)

Hvis jeg læser det link fra ans, og går videre derfra til forbrugerstyrelsen, står der:

"Genindfrysning
Frosne varer, der er optøet ved køleskabstemperatur, og kun netop er blevet bløde, kan altid genindfryses uden risiko.

Hvis madvarerne har ligget til optøning på køkkenbordet, og dermed er blevet varme på overfladen, må det tilrådes at tilberede maden, køle den hurtigt af og derefter fryse den ned igen."

Det må man da kunne regne med er rigtigt, eller??
Mener da bare at hvis det kommer fra forbrugerstyrelsen, men ikke er rigtigt, hvor skal man så kunne hente sine informationer korrekt!?!

Godkendelse af svar
Fra : nicolehh

Dato : 19-03-04 08:44

Tak for svaret ans.