/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Anlæg af græsplæne
Fra : nehau
Vist : 715 gange
100 point
Dato : 25-04-02 07:56

Er det nødvendigt at lave fald væk fra hus og terrasse, når man anlægger en græsplæne ?
Er det tilstrækkeligt at lave græsplænen plan, i højde med en terasse ?

Kommentar
Fra : Ishoey

Dato : 25-04-02 08:15

Hej

Jeg vil lave et fald væk fra hus og terrasse på ca. 5 til 10 cm pr m.
Hvis det var mig!

Hilsen
Ishoey

Kommentar
Fra : Ishoey

Dato : 25-04-02 09:18

Hej Igen

Det er på den først m. fra hus eller terrasse (Okay)

Hilsen
Ishoey

Accepteret svar
Fra : rcn

Modtaget 100 point
Dato : 25-04-02 09:46

Det kommer helt an på hvordan din plæne afsluttes ind mod huset. Er der en rækker sten/fliser? Eller går græsset helt ind til soklen?
Hvis der en en belagt zone imellem hus og græs, bør den have en hældning væk fra huset på 10-25 promille 1-2,5 cm pr. m, da en belægning nemmere leder vandet væk (jo mere jævn belægning jo mindre promilletal). Er det græs, ligger promilletallet på 25-35 altså 2,5-3,5 cm pr. m.
Ishoeys forslag om hele 5-10 cm er stærkt overdrevet, da langt de fleste huse har gulvniveauet hævet over terræn. 10 cm pr. m vil være meget synligt og se ud som om huset har hevet græstæppet op omkring sig istedet for at stå på fladen, som vel er det udtryk, vi helst vil ha'?

Mange hilsner

Rikke