/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
"Rense" diskette
Fra : kakaduu
Vist : 515 gange
100 point
Dato : 03-03-04 12:47

Hvordan kan jeg "rense" en diskette for al slags virus. Er det nok at formatere den?

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 03-03-04 12:48

Du kan da lige køre en scanning på den først mvh Sune

Kommentar
Fra : refi

Dato : 03-03-04 12:49

Ja det er nok

Kommentar
Fra : arlet

Dato : 03-03-04 12:49

Ja, det er nok at formater den, så er alle vira væk

Kommentar
Fra : gril

Dato : 03-03-04 13:19

nej det er ikke nok jeg har en orm som bliver ved med at være der også når den er formateret jeg har formateret den 4 gange men den bliver ved med at være der hvad kan man gør?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 03-03-04 13:23

Hvis du formaterer en diskette (ikke at misforstå med slette) er ALT væk.
Hvis ikke det er det vil den jo skrive at der er fejl.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 03-03-04 13:25

Hvis du har en orm der kommer igen på disketten, er det din maskine der er virus i og IKKE disketten.

Kommentar
Fra : gril

Dato : 03-03-04 13:32

Er det ikke Harddisken vil snakker om?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 03-03-04 13:36

Ikke ifølge spørgeren

Kommentar
Fra : ofa

Dato : 03-03-04 14:24

Smid den discette a h.. til,1,50 kr

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 03-03-04 14:29

Enig med ofa... yt til højre (i øvrigt nogle dyre disketter du har)
Jeg har en hel skuffe fuld... du må købe dem for 0,5 kr/stk. Disketter er en "død sild"

Kommentar
Fra : refi

Dato : 03-03-04 14:40

Gem dem i 20 år så er du en rig mand.
De bliver en sjælden vare.
Har forøvrigt selv 300 5 1/4" og de er ikke til at stoppe i den nye maskine

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 03-03-04 15:12

refi... bare fold dem et par gange
Har selv et par stykker af dem. Sjovt at tænke tilbage... tænk sig hvis udviklingen var lige så hurtig inden for biler

Kommentar
Fra : gril

Dato : 03-03-04 15:17

der er en udvikling som går hurtigere og det er pest

Kommentar
Fra : bne

Dato : 03-03-04 15:21

Den moderne verden......
Jeg er faktisk i besiddelse af et par 8" floppy'er - men de bliver for tykke til at gå i mit 3½"-drev, når jeg folder dem
Jeg tror nu heller ikke programmerne på dem er særligt brugbart idag.

Tilbage til org. spørgsmålet :
Kør en scanning med dit antivirusprogram - så bør dataene være rene - ellers : To bad !

Kommentar
Fra : refi

Dato : 03-03-04 15:24

Spørgsmåler er jo besvaret op til flere gange - så vi mangler bare spørgeren.

Kommentar
Fra : bigdane_dk

Dato : 03-03-04 17:01

hejsa,

Et lille hurtigt tillægsspørgsmål,

Hvad med en bootsektorvirus? så vidt jeg ved, så forsvinder den IKKE ved formattering

men boot fra et rent system, og så en

fdisk /mbr

så skulle den være i vinkel.

der er et par oplysninger jeg mangler for at føle at spørgsmålet er HELT krystalklart for mig...
operativsystem, og virus

men som Sune sagde.. en skanning først, så er det klaret.... under alle omstændigheder

jeg vil aldrig stole på at en formattering er nok.

Mvh
Bent

Kommentar
Fra : refi

Dato : 03-03-04 17:18

VI SNAKKER DISKETTER
Så der er da ingen grund til alt det bøvl.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 03-03-04 17:19

Bent - stol du bare på at formatering er godt nok

Kommentar
Fra : myg

Dato : 03-03-04 20:42

En "lille" ting mere: formater med parameteren /u så kan diskettens indhold ikke genskabes (der bliver ikke dannet en mirror-fil) - altså:
format a: /u

Kommentar
Fra : kakaduu

Dato : 04-03-04 10:35

Jeg har vist vækket en masse mennesker...

Mit problem ser ud til at være boot-sektor-virus.
Scanning med antivirusprogram finder ikke noget.

Det gerne vil vide er:
Hvordan "renser" jeg en diskette 100% ????
Kan "format a:/u" klare det???

Mvh
Jens

Kommentar
Fra : refi

Dato : 04-03-04 11:30

Den ER renset 100 % ved en FORMATERING

Kommentar
Fra : bigdane_dk

Dato : 04-03-04 12:13

hejsa kakaduu,

Hvordan kan du sige at det er en boot-sektor-virus?

ved du hvad den hedder?

jeg mener... når nu et antivirus prg ikke kan finde den??????

Mvh
Bent

Kommentar
Fra : kakaduu

Dato : 04-03-04 12:21

Jeg ved ikke hvordan en formatering udføres. Mit gæt har hele tiden været at alt slettes, men det kunne være at det kun er "indholdsfortegnelsen" der slettes. Jeg tro at jeg vil bruge en livline og spørge publikum:

-Hvem siger ALT
-Hvem siger INDHOLDSFORTEGNELSEN

Kommentar
Fra : refi

Dato : 04-03-04 12:26

Hold dog op med at tæske rundt i alt det der ikke har noget med sagen at gøre...................
HVIS DU FORMATERER EN DISKETTE ER ALT VÆK.
Længere er den historie ikke.
Du formaterer disketten enten i stifinder eller i denne komputer.
Højreklik - tryk formater

Voila

Kommentar
Fra : kakaduu

Dato : 04-03-04 12:26

Hej Bent
Ved et uheld er jeg kommet til at boote på en diskette, som jeg har scannet uden at finde virus. PC'en bliver meget hurtig meget syg

Mvh
Jens

Kommentar
Fra : refi

Dato : 04-03-04 12:31

"kakaduu"
Der er INGEN bootsector på en diskette.

Kommentar
Fra : bigdane_dk

Dato : 04-03-04 15:09

>>refi

og hvor har du lige det fra??

Hvis det er rigtigt, så er der da sket ting og sager siden jeg lærte om floppy'er...

Mvh
Bent

Kommentar
Fra : refi

Dato : 04-03-04 15:21

"bigdane_dk"
Der skulle have stået DEN og ikke EN.
Men vi kører i ring - Hvis disketten er formateret uden fejlmelding - er der ingen virus på den.
Spørgsmålet var hvordan man "renser" en diskette.
Svaret er FORMATER DEN
Hvordan vil du få en "bootsector virus" over på en diskette med mindre du gør det med vilje?

Kommentar
Fra : myg

Dato : 04-03-04 16:02

refi
Bare lige et spørgsmål:
Hvis alt er væk når man formaterer en diskette, hvorfor har man så kommandoen unformat, der kan genskabe disketten?????
Den virker ikke hvis man bruge format med /u

Kommentar
Fra : refi

Dato : 04-03-04 16:11

Jamen kør da bare med format /u.
Der er stadig ingen virus på disketten hvis den er formateret uden fejl MED ELLER UDEN U

Accepteret svar
Fra : myg

Modtaget 100 point
Dato : 04-03-04 16:27

Til refi:
Du har ikke ret !!!
Hvis der er virus i en fil på disketten, vil den stadig være der efter en alm. formatering, simpelthen fordi at filen stadig er der.
Det der sker ved en alm. formatering er, at kun fat'en, bibliotek og systemfilerne overskrives med 0'er - dataområdet forbliver intakt (gælder ikke med DOS versioner før ver. 5), og derfor er virussen også intakt.
Data kan genskabes med "unformat", fordi der er lavet en mirrorfil, der indeholder de oplysninger, der skal til for at genskabe fat-tabellerne og biblioteket - minus det første bogstav i hver filnavn - det skal man selv indsætte.
Hvis du bruger "format a: /u" overskrives hele dataområdet og virus'en (og alt andet) er væk!

Er du stadig ikke overbevist, så læs dog lidt i "edb-biblen" - DOS-håndbogen af Per Gjerløv.
Den er god at blive klog af - også selv om DOS er på vej ud af styresystemerne!

Til kakaduu -
Jeg håber også du fik svar på spørgsmålet.
Altså ud i DOS'en og formatere (brug evt. menuen KØR med kommandoen "command.com" for at komme i DOS).
Held og lykke.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 04-03-04 16:31

Ja - der var engang.
Som tidligere er sagt - en ny koster 50 øre. Smid den ud.
Det er spild af tid at diskutere alt andet end det det drejer sig om.
Mirrorfil eller ej - er den formateret uden fejl ER DER INGEN VIRUS.

Kommentar
Fra : myg

Dato : 04-03-04 16:34

Jeg er enig med dig i (refi), at det eneste fornuftige er at kyle disketten ad h... til.

Resten har du stadig ikke ret i !!!

Og det var så alt fra min side.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 04-03-04 21:25

"kakaduu"
Husk venligst at lukke dit spørgsmål

Kommentar
Fra : kakaduu

Dato : 05-03-04 09:59

Tak myg.
Endelig en der kan/vil stille skarpt
mvh/kakaduu

Godkendelse af svar
Fra : kakaduu