/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Computer fryser / starter slet ikke !!
Fra : unn
Vist : 791 gange
200 point
Dato : 03-03-04 00:06

Hej,

min PC opfører sig underligt.... hvis den har stået stille et stykke tid (1 dags tid) vil den ikke starte op i første forsøg. Nogle gange starter den XP, men låser/fryser efter få minutter. Andre gange tænder den slet ikke skærmen men står bare og "tikker" på dvd drevet og brænderen. Jeg har haft hele skidtet skilt ad og renset alt, men efter få ganges brug gjorde den præcis det samme igen. Det underlige er dog at efter flere slukninger/reset'ninger begynder skidtet at køre og kører upåklageligt indtil maskinen igen har været slukket i et stykke tid. Som om noget lige skal varme op inden møget vil køre....

Min konfiguration :
ECS K7S6A
AMD Athlon 2100+
512 MD Ram
120gb Seagate Barracuda
80gb Maxtor
GF3 TI200 / 128mb
Soundblaster Audigy
Windows XP Home

Jeg har prøvet at teste ramklodserne med memtest86, ikke nogle fejl (men hvis fejlen kun er periodisk kan det vel også sagtens lade sig gøre)

HJÆLP !! Er på bar bund.....

Har villet udskifte ramklodser samt teste ved at skifte harddisk, men jeg bor i Sierra Leone (Vestafrika) og reservedele er MEGA dyre, så om der ikke skulle være nogle af jer kloge hoveder på kandu.dk der kan hjælpe.

På forhånd tak for hjælpen,

Mvh
Unn

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 03-03-04 00:22

Prøv at tjekke om der kan været noget i BIOS indstillingerne, der ændrer sig efter at have været slukket et stykke tid.
Defekt knapbatteri måske.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 03-03-04 00:30

Havde samme problem med min! Det var en defekt strømforsyning!

Kommentar
Fra : Annehvid

Dato : 03-03-04 01:04

jeg havde også sådanne prob med min puter .... det var et ram der sad løst , hvis ikke det er det der er galt.... så kan du prøv, at tage det lille flade runde batteri ud i 10 sek .... så skulle din bios blive som da fabrikken lavede den ...håber da en af de 2 muligheder kan hjælpe ... ellers held og lykke med det *SS* venlig hilsen Anne

Kommentar
Fra : Misteryman

Dato : 03-03-04 01:22

Har du set efter om den evt. Bliver for varm? Og har du set dit skærmkort efter? Evt. Testet med et andet?

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 03-03-04 07:41

Der er 2 muligheder..
- Dit lithiumbatteri er dårligt - det er enten et "knap"-batteri (som før nævnt) eller andet batteri, der er forbundet til motherboardet.
- Dit system har en "kold" lodning.. d.v.s. når maskinen bliver kold, mister lodningen forbindelsen, og den kommer igen når maskinen opnår en vis temperatur.

Kan være at din air-condition skal sættes lidt op i temperatur.. hvis der f.eks bliver temperatur under 15gr om natten i rummet (Eller lad være at slukke for maskinen.)

mvh
Jens

Accepteret svar
Fra : cad

Modtaget 200 point
Dato : 03-03-04 08:52

Fjern dvd drevet og brænderen fra bundkortet, sæt Bios til Default Settings / factory settings og start maskinen op...
Hvis du kun har flg,tilsluttet; netkort,skærm,tastatur,mus,harddisk,diskettedrev .... vil det være mere overskueligt for dig,,

kik lidt på dette link, her er manual og drivere : http://www.ecs.com.tw/download/dw_spec.asp?product_id=77

hvad siger den så :) ??????

Kommentar
Fra : Zerg911

Dato : 03-03-04 09:05

hihi.. nogle gange ser det ud somom at folk slet ikke tænker over hvad de skriver til selve spørgsmålet (ikk fordi jeg ved hvad der er galt) Men jeg læste lige svarene.
Annehvid "jeg havde også sådanne prob med min puter .... det var et ram der sad løst , hvis ikke det er det der er galt.... " <--- "hvis den har stået stille et stykke tid (1 dags tid) vil den ikke starte op i første forsøg." Nok ikke rammene så
Misteryman "Har du set efter om den evt. Bliver for varm?" <--- Hvis den har kørt fejlfrit dagen før?

Syntes bare lige det var nogle sjove kommentar :->
mvH
Zerg
(ikk noget ondt ment

Kommentar
Fra : unn

Dato : 03-03-04 21:56

Hej igen,

tak for alle jeres kommentarer. Jeg vil dog give Zerg ret i meget af det han siger.......
Jeg har haft prøvet at fjerne dvd og brænder, samt idag lige prøvet at udskifte ramblokkene til nogle andre... samme problem.... dog startede den lige med det samme da jeg satte de gamle i igen.... mystisk.....

Hvis strømforsyning har en fejl, ville den vel ikke fryse i windows uden at skærmbilledet forsvandt helt eller ???

Mvh
Unn

Kommentar
Fra : cad

Dato : 03-03-04 22:15

prøv at højreklikke på "denne computer" og vælg "administrer" og derefter "systemværktøjer" og så "system".........

Her finder du en masse oplysninger om hændelser, der måske giver et hint.......

Startede den med det samme med de gamle ramblokke, hvor dvd og brænder var taget fra ??????

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 04-03-04 00:31

Jo hvis harddisken f.eks ikke fik nok strøm? Har du osse sat din skærm til strømforsyningen!

Kommentar
Fra : unn

Dato : 04-03-04 00:42

Hej,

kan ikke finde noget der giver mening i denne computer, administrer osv osv.... det eneste jeg kan se er at der er sket en masse fejl med dhcp i gennem tiden... mit netværk giver mig automatisk ip adresse, derfor bruges dette dhcp.
Nej, den startede ikke med det samme med de gamle ramblokke hvor brænder og dvd var taget fra.

Min skærm kører ikke på strømforsyningen, men har seperat strømforsyning.

Mvh
Unn

Godkendelse af svar
Fra : unn

Dato : 11-03-04 23:52

Tak for svaret cad. Ved ikke om det var det der gjorde det eller fordi jeg fik sat en UPS på maskinen. Det kunne jo også skyldes hvos der var svingninger i strømmen... men nu virker den ihvertifald.

Alle jer andre skal da også have en tak for hjælpen !

Mvh
Unn