/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Problem med tomgang og gas
Fra : arnely
Vist : 701 gange
20 point
Dato : 02-03-04 16:23

Hej
Jeg har købt mig en brugt Piaggio Typhoon fra 1999.
Den køre godt og starter næsten altid med starteren (ikke i koldt og fugtigt vejr), så skal jeg bruge kickstarteren.
Men problemet er at den ikke vil gå i tomgang når motoren er varm og ligeledes ikke tage gassen af, når jeg ønsker det. Det er ligesom om at der er lidt forsinkelse på gassen, når jeg slipper på gas håndtaget og den holder nogle høje omdrjninger et par sekunder.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 02-03-04 16:56

Det er et spørgsmål om finindstilling af karburatoren, ikke tomgangsskruen men 1/4 omg. på den anden stilleskrue.
Man kan da heller ikke udelukke fejl på karburatoren.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : arnely

Dato : 02-03-04 17:56

Det vil jeg prøve, vender tilbage.
Mvh.
Morten

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 02-03-04 18:04

Hej
Har du prøvet at kontrolere om dit gaskabel har problemer med at retunere. Måsk trænger det til at blive smurt eller skiftet (Her tænker jeg på problemet med at gasholdes oppe når du slipper den)

Det andet problem med tom gang kan måske være lidt fugt i din kaburator, her kan du prøve at tilsætte lidt kaburatorsprit til benzinen. Men jeg er ikke 100% sikker på at det er problemet men det er et billigt forsøg.

mvh Benjamin

Kommentar
Fra : arnely

Dato : 03-03-04 08:16

Hej Benjamin

Har smurt gaskablet fra A-Z og justeret det. Vil prøve det med kaburatorsprit for og se om det kan hjælpe.
Men ellers prøver jeg og lige det Palle Hansen forslog i sit svar.
Mvh.
Morten

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 03-03-04 16:01

Karburatorsprit bruges når karburatoren iser helt til, og der dannes isklumper på den, det sker altid i fugtig og tåget vejr, ved temperaturer omkring -3 til +3 grader, og først efter 1 km eller mere, og har intet med koldstart at gøre. Det er særlig udtalt på knallerter der har lange indsugningsstudse.
Endvidere er karburatorsprit godt til at få vand ud af systemet, hvis der har samlet sig noget i tank eller bunden af karburatoren, på biler hindrer det vanddråber fryser i den lange kolde tilgang fra tanken. Og i sidste tilfælde kan den slet ikke starte, da benzinpumpen ikke kan suge benzinen.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : arnely

Dato : 03-03-04 17:05

Hej Palle
Skal det forståes at du fraråder at bruge sprit så ?
Hvilken vej skal jeg dreje den der skrue nu skriver om?
Mvh.
Morten

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 03-03-04 19:39

Nej det skader ikke med en sjat karburatorsprit, ca 2%, men det hjælper ikke lige på det problem du har nu.
Skruen skal nok indad, altså med uret, men du skal også prøve at stille på den medens motoren går, for at se hvor den skal stå, for at den slippe gassen. Men for at være sikker på at ændringen virker, er det bedst at motoren er varm. Hvis du får skruet alt for meget på den, er grundindstillingen altid skrue i bund, IKKE HÅRDT, og så 1 1/2 omg. ud.
Skruen har kun noget at gøre med tomgangen, og også start, så du behøver ikke at køre lange ture for at se hvordan den opfører sig ved bundgas, da det ikke ændres.
Hvis det ikke hjælper med skrueindstillingen, er der ikke andet for end, skille hele karburatoren ad, tage stilleskruer ud, og blæse alle huller mm igennem med trykluft.
VH Palle Hansen

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 20 point
Dato : 29-05-04 13:09

Spørgsmålet har stået længe, du skal huske at lukke det, ved at give point til det svar der kom nærmest.
Jeg siger ikke at jeg skal have dem, men kun at de skal uddeles, iflg. Kandu`s regler.
Og du har jo allerrede mistet pointene.
Du lukker spørgsmålet ved at klikke på accepter ude til højre for det svar du syntes.
Men mener du at du kan få mere ud af spørgsmålet, kan du komme med en kommentar, der måske sætter mere fut i svarene.

VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : arnely

Dato : 30-05-04 09:28

Tak for svaret pallebhansen.