/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
licens.hvordan
Fra : polpot
Vist : 653 gange
100 point
Dato : 02-03-04 15:11

hvordan foregår det rent i praksis, hvis man afviser en licensman ved sin hoveddør, og nægter ham adgang.
Kan han så komme ind alligevel, eller skaffer de en dommerkendelse.
eller hvor meget gør de ud af det.
spørgsmålet skyldes min søn er flyttet hjemmefra, og jeg har sagt til ham, der nok ikke sker noget ved at undlade at betale.

Accepteret svar
Fra : Better_Performance

Modtaget 110 point
Dato : 02-03-04 15:17

Licensinspektøren har ingen hjemmel til at komme ind i lejligheden, han må faktisk ikke en gang spørge om lov til det.

Kommentar
Fra : ofa

Dato : 02-03-04 15:24

Den er helt gal,de kommer med kongens foged ,2 elektrikere,-klipper ledningen til dit tv og går med stikket,så pas bare på!!! Det er ikke det rene sjov at skylde licens.ZZ

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 02-03-04 15:27

For at skylde licens skal det jo først konstateres om du er licenspligtig.

Licensinspektøren er ham der kommer rundt og besøger mennesker der ikke er tilmeldt licenskontoret for at høre om det virkelig kan være rigtigt at de hverken har fjernsyn eller TV, han giver så muligheden for at blive tilmeldt, hvilket man i følge loven alligevel skal gøre senest 14 dage efter man har anskaffet licenspligtigt udstyr.

Kommentar
Fra : jesper6

Dato : 02-03-04 15:51

Licensmanden har som tidligere skrevet ingen hjemmel til at komme ind og se og i er lincenspligtige. Dog skal det understreges at din søn også er licenspligtig selv om han kun har en evt bilradio.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 02-03-04 15:51

Licensmanden har ingen adgang.
Men glem ikke at DR er en statsinstitution og hvis de har mistanke om snyd kan de skaffe sig adgang.
Og som en tilføjelse - det hjælper ikke at det er komputeren man bruger som fjernsyn eller radio.
Betal og se glad ud. Det er dyrt at stå foran fogden.

Kommentar
Fra : polpot

Dato : 02-03-04 16:55

hej refi.
mener du at hvis man ejer en pc,er man så også licenspligtig??

Kommentar
Fra : refi

Dato : 02-03-04 16:58

Nej

Kommentar
Fra : refi

Dato : 02-03-04 17:03

Jeg omformulerer lidt.
Du kan selvfølgelig bruge Pcen til fjernsyn og radio. Det er DR der skal bevise at du er licenspligtig.
Men i det lange løb går det ikke.
Og som allerede er nævnt så er det ligegyldigt om det er en autoradio eller en transistor.
Realistisk set er der ingen vej udenom.
Video og DVD siger jo også alt.
Jeg tror ikke at du kan bilde DR ind at ingen af disse ting findes i lejligheden eller værelset.

Kommentar
Fra : polpot

Dato : 02-03-04 17:07

jeg mener nu at have læst et sted, at for at være licenspligtig, skal man eje en enhed med tuner, altså tv eller video eller radio.
det er jo et fåtal af dvdér der har indbygget en tuner.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 02-03-04 17:17

Det er også korrekt.
Det er derfor jeg siger at den med PC ikke går - der er jo i så tilfælde TV-kort i.
Det jeg mener med DVD er at det nok er et meget lille fåtal der f.eks. har en DVD samling på hylden og INGEN fjernsyn.

Kommentar
Fra : polpot

Dato : 02-03-04 17:27

ha ha ja ok, der twistede du den lige lidt der....point taken

Godkendelse af svar
Fra : polpot

Dato : 02-03-04 17:28

Tak for svaret Better_Performance.