/ Forside/ Teknologi / Internet / E-Mail / Spørgsmål
10  bentjuul 3460
Besvar mail i Outlook 2003
Fra : jesper0812
Vist : 389 gange
200 point
Dato : 01-03-04 23:01

Jeg er løbet ind i et problem efter at jeg opgraderede til office 2003, nemlig dette:
Jeg har X som ISP og modtager mail herigennem. Jeg er imidlertid koblet på et LAN hvor jeg bruger en anden udbyder Y til at sende mails med, nemlig ejeren af LAN'ets ISP. I Outlook 2002 kunne jeg snildt modtage mails vha X og besvare mails via Y, blot ved at trykke på besvar-knappen.
I Outlook 2003 tvinges jeg umiddelbart til at benytte samme server X til at sende svar via, som den server som har leveret mailen.

Jeg behøver vel ikke at skrive at pop3 og smtp er korrekt udfyldt.

Jeg vil blot høre om det er muligt at angive at Outlook ALTID skal benytte LAN'ets ISP ?

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 01-03-04 23:29

Jeg har stofa som isp, men befinder mig ofte andre steder! Så det er et interessant spørgsmål du stiller! Jeg Kan modtage post fra stofa, men det har godtnok aldrig lykkedes mig at sende fra stofa's mailserver med mindre jeg er logget på stofa! Men måske skal man skifte tilbage til outlook 2002? Min teori omkring dette er at mailserveren checker om man er inden for deres ip grænse og så nægter at sende hvis man er udenfor! Hvad der vel osse er rimeligt nok da man jo belaster deres mailserver ved at sende, og der jo heller ikke er nogen mulighed for at klage til abuse adminestratoren hvis enhver kunne sende fra ligegyldigt hvilken server!

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 02-03-04 00:18

Man kan jo kun sende via den smtp man har fået tildelt af den ISP man er logget på hos.
Hvis du for eksempel vil bruge din firmakonto hjemmefra skal du bare ændre smtp serveren til den som din iSP har tildelt dig. Du kan sagtens bruge mailadressen hvor som helst.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 02-03-04 00:29

Lyder som om vi er enige Bjarne?

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 02-03-04 00:31

Det vil sige at du kan oprette en email adresse hos en udbyder, og så sende fra en anden udbyder? Så tror fan det er svært at opspore spam mails!

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 02-03-04 00:39

Ja enige, og hvis du åbner egenskaber for mailen kan du se en masse oplysninger om afsenderens isp.
Jeg har for eksempel frit antal e-mail adresser fra min webhost via eget domænenavn og det forudsætter jo netop at alle webhostens forskellige kunder bruger deres ISP SMTP da min webhost ikke udbyder forbindelser.
Bjarne

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 02-03-04 00:42

Så du kan ikke sende fra en emailkonto der ikke tilhører din ISP, eller hvad?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 02-03-04 00:46

nej ikke medmindre jeg er logget på hos en anden ISP hvor jeg så skal anvende dennes SMTP

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 02-03-04 00:47

Eller sagt på en anden måde jeg kan sende med alle de forskellige e-mailkonti jeg vil, men de skal alle anvende den samme SMTP server.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 02-03-04 00:50

Hmm! Ikke for at være pernittengryn Kan du have flere ISP'er og så bare vilkårligt bruge mailserveren fra de andre ISP'er til at sende mail fra? Jeg mener hvis du er logget ind på X og checker din mail, kan du svare fra Y's mailserver?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 02-03-04 01:00

Lige præcis ikke.
Jeg kan da godt have flere ISP afhængig af hvor mange forbindelser jeg råder over, men jeg kan kun sende fra SMTP serveren fra din iSP jeg er logget på uanset hvilken jeg vælger. Det jeg kan er at ændre SMTP serverangivelsen i den enkelte mailkonto så den passer med den ISP jeg sender med. Modtagelse er som bekendt intet problem.
Jeg har f.eks en bærbar, som har indbygget modem og hvis det var tilsluttet Tiscali så måtte jeg have Tiscalis SMTP for at sende og når jeg så er hjemme og kobler på min ADSL med TDC så må jeg have TDC's SMTP for at sende. Jeg har løst noget sådant på firmabasis hvor den analoge iSP var Cybercity og den digitale TDC, ved at lave to ens mailkonti hvor jeg lavede forskellig SMTP serverangivelse og navngav dem f. eks, konto TDC og Konto Cyberc.
Skal vi tage den en gang til for Arveprins Knud

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 02-03-04 01:01

2. linie 2. ord din = den

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 02-03-04 01:06

Så er vi enige Så problemet ligger ikke i Outlook men i ISP settings ok?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 02-03-04 01:10

Ja helt præcist mailkontoens SMTP (SimpleMailTransferProtocol)

Kommentar
Fra : jesper0812

Dato : 02-03-04 07:47

Hej Gutter.

I har glemt at jeg skriver at problemet er opstået efter opgradering. Altså har jeg i lang tid benyttet mig af X til at modtage og Y til at sende.
Da det eneste jeg har gjort er, at opgradere Outlook, ligger problemet her.

Det i snakker om er "relay access denied" hvilket betyder, at hvis jeg ikke benytter x som dialup, kan jeg ikke sende og heller ikke abb. newsserveren hos x.
Men jeg kan godt modtage Mail på X og bruge SMTP fra Y. Det har jeg altså gjort i lang tid.
At X så ikke modtager penge er jo en detalje som skal tages i betragtning.

Håber stadig at i kan finde ud af hvad der er ændret.

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 02-03-04 07:52

Jeg prøver lige at se om jeg har forstået det hele rigtigt.

Du har to forskellige opkoblinger du benytter?

Jeg sidder i samme situation, nemlig at når jeg arbejder hjemmefra er koblet op via Cybercity ADSL, og på kontoret via LAN

Jeg har oprettet to profiler i min Outlook hvor jeg har angivet sammedatafil, samme konti, men forskellige SMTP'er, når jeg åbner Outlook vælger jeg så den profil der svarer til den opkobling jeg befinder mig ved

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 02-03-04 10:50

...hvilket jeg har prøvet at forklare ayt man skal

Kommentar
Fra : jesper0812

Dato : 02-03-04 17:15

Hos ISP X kan man modtage mails (POP3) uanset hvordan man har fået forbindelse til serveren. Men man kan ikke sende (SMTP) og benytte news, med mindre man har benyttet dialup. Derfor har jeg haft X i POP3 og Y i SMTP i samme profil uden problemer i lang tid. Efter opgradering til office 2003 sker der det, at en modtaget mail, når denne besvares, automatisk besvares via X SMTP. Før opgradering skete besvarelsen via Y SMTP, eftersom det var de oplysninger som jeg har skrevet i "konti" . Jeg kan desværre ikke bruge svaret, at det har du prøvet at forklare mig, at man skal. Det skulle man vel også i Outlook 2002.

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 02-03-04 17:18

Hmm, har du afprøvet det??

Der er en talemåde der siger: Hvis det du gør ikke virker, så gør noget andet... Og så er det vel underordnet hvordan tingene var før

Kommentar
Fra : jesper0812

Dato : 02-03-04 18:09

Nej nu må du holde op !!
Hvorfor tror du at jeg skriver om der er nogen der har forslag til hvordan jeg løser det opståede problem. Det er sgu da netop fordi jeg gør noget andet.
Hvis du ikke kan bidrage med andet end banaliteter, så frabeder jeg mig din hjælp.
At du også skriver at det er underordnet hvordan tingene var før, er også noget vrøvl.
Det betyder jo netop, at det burde kunne lade sig gøre, via indstillinger at få Outlook til at opføre sig som forrige udgave.

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 02-03-04 18:13

Tal pænt til folk der prøver at hjælpe.

Jeg forsvinder fra tråden nu

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 02-03-04 18:56

Har du sat Y mailserver til standard under konti og post?

Kommentar
Fra : jesper0812

Dato : 02-03-04 19:30

Ja, under konti har jeg skrevet mail.x.dk (pop3) og smtp.y.dk og denne konto er sat som standard. Outlook 2003 har selv importeret disse oplysninger fra Outlook 2002, hvor disse indstilllinger virkede. Hvad der er sket er mig en gåde !

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 02-03-04 19:53

Jesper jeg bruger ikke selv Outlook og kender derfor alt for lidt til den, men med den sammenhæng du beskriver kunne jeg godt forestille mig at et så alsidigt program kan konfigureres anderledes.
Den der relay access du omtalte har vist ikke noget med dette at gøre da denial of relay access så vidt jeg husker er en udelukkelse af servere der kan sende spam.
For mig lyder det som om du ikke forstår det jeg beskriver.
Du må kun have SMTP server angivelse fra den InternetServiceProvider du anvender uanset hvor selve e-mail kontoen er placeret, og det der kan være sket efter opdateringen er at sikkerheden internt er forbedret, og derfor syntes jeg at du skylder Better_Performance en undskyldning. Man må aldrig låse sig fast i at det har virket før og hvis du ikke vil afprøve rimelige forslag bør du finde en anden måde at få løst dine problemer.
Hvis du ikke kan tåle denne slags realiteter vil jeg fjerne det lille flueben nederst på siden og lykkeligt glemme alt om dit problem. Der er mange der sætter pris på den hjælp der ydes her og Better_Performance er yderst seriøs og derfor har du ikke behandlet ham rimeligt.
Bjarne

Kommentar
Fra : jesper0812

Dato : 02-03-04 20:34

OK - I må ikke så tvivl om jeg værdsætter den hjælp der ydes her på sitet, for det gør jeg. Jeg mener bare at man bør komme med konkrete løsningsforslag, hvis man har nogle, og ikke ordsprog eller lignende som blot fortæller, at man skal prøve at løse problemet, hvilket jeg jo vitterligt ER i gang med. Derfor denne tråd. Grunden til at jeg bruger betegnelsen "relay access denied" er, at da vi lavede lan'et kunne jeg ikke sende via Tiscali, da jeg ikke længere benyttede modem (Halleluja). Fejlmeddelelsen var " relay access denied". Denne meddelelse fremkom når jeg prøvede at sende via Tiscalis server. Vi troede først at Lan'ets IP var blokeret p..g.a. denne måske havde været benyttet til afsendelse af spam. Løsningen, på det tidspunkt, var ganske rigtigt at vi alle benyttede SMTP for den udbyder LAN'et er tilmeldt. Sådan har vi "kørt" i et godt stykke tid. Altså i mit tilfælde med tiscali i pop3 og anden ISP under SMTP. Kun denne konto er aktiv og dermed standard. Sandsynlighen for at sikkerheden er blevet skærpet eller lignende præcis samtidig med min opdatering, anser jeg for at være til stede, og heller ikke meget mere end dette. Hvis jeg på nogen måde har overreageret, og udvist manglende taknemmelighed over for forslag, undskylder jeg hermed - Dette har ikke været min hensigt.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 02-03-04 20:45

OK - Det regnede jeg da også med.
Jeg må tilstå, at hver gang du skriver mere om problemet bliver jeg lidt mere i tvivl om årsagen.
Pyt med den relay access man kan ikke helt stole på fejlmeddelelser der jo alene er et udslag af de valg mennesker giver computeren.
Jeg skal lige have det meget firkantet sat på plads inde i hovedet så jeg spørger lidt.
Hvilken ISP er din PC tilsluttet X eller Y?
Har du tidligere sendt via det LAN din PC er tilsluttet?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 02-03-04 20:57

Hvis du ikke længere kan sende via LAN til Y (smtp) må det være fordi du ikke får adgang til at sende på grund af en blokering i den opdaterede Outlook.
Hvis det forholder sig sådan rækker min viden ikke til løsning af problemet og jeg vil foreslå at du opretter et 1 points spørgsmål hvor du efterlyser en ekspert i opsætning af Outlook 2003. Dem er der ikke mange af, men jeg tror at vi er kørt fast. Du skal så bare henvise til dette spørgsmål så dine 200 p. ikke bliver spildt.
Jeg må tilstå, at jeg hoppede ind i spg. på grund af det svar der allerede var givet og som burde uddybes.

Kommentar
Fra : jesper0812

Dato : 02-03-04 21:34

Jeg er tilsluttet Y og kan sagtens modtage via X. Problemet er at når jeg BESVARER en mail, så ser det ud som om at jeg bliver tvunget til at afsendt den via samme server som mailen er modtaget med X. Her er problemet, jeg kan ikke sende via X- kun modtage.
Mailen er altså modtaget af X og skal afsendes via Y. Dette har ikke tidligere givet problemer.

Kommentar
Fra : jesper0812

Dato : 02-03-04 21:36

Jeg glemte lige at skrive, at jeg sagtens kan sende en ny mail via Y (SMTP)

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 02-03-04 21:47

Det jeg tænker mest på er at du må have x kontoen opsat til x som standard og derfor står den til automatisk at sende fra x.
Prøv lige at tjekke dine konti for systemet kan ikke vælge iSP x som afsender hvis denne ikke er angivet med SMTP fra X, men hvis du har flere forskellige SMTP angivelser kan det være svært for systemet at finde rundt i dem.

Kommentar
Fra : jesper0812

Dato : 02-03-04 21:54

Jeg har kun 1 konto. Nemlig, mail.tiscali.dk (POP3) og smtp.y.dk.(SMTP), altså ikke flere konti.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 02-03-04 22:06

Jeg er ikke helt sikker på jeg forstår problemet, men prøver alligevel.
Du modtager en mail fra din x-adresse.
Denne vil du videresende men fra y-adressen. Er dette korrekt

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 02-03-04 22:07

Mystikken stiger, men lad os se om der er en viis mand der bider på
Bjarne

Kommentar
Fra : jesper0812

Dato : 02-03-04 22:08

nej ikke adressen, men mailen modtages via isp x og sendes via isp y. Angivet i samme konto. Det er samme e-mail adresse.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 02-03-04 22:12

Helt forstået! Det jeg ikke forstår er hvordan den så kan komme i tanke om at sende fra X når den ikke kender X's SMTP. eller...?

Kommentar
Fra : jesper0812

Dato : 02-03-04 22:15

Du har en pointe, det forståe jeg heller ikke. Men jeg kan garantere at der intet står om tiscali i SMTP, men udelukkende smtp.y.dk.
Så informationen må Outlook få fra den modtagne mail, da problemet jo kun opstår når jeg BESVARER mails.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 02-03-04 22:18

Ja, men hvordan?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 02-03-04 22:20

Kunne du så ikke blot kopiere mailen ind i en ny mail.

Kommentar
Fra : jesper0812

Dato : 02-03-04 22:21

aner det ikke - jeg ved kun at det hele virkede med outlook 2002 - men jeg vil nødigt vende tilbage til Outlook 2002. Jeg vil hellere have løst problemet.
Måske skulle jeg sideløbende med dette gå til Microsoft Office Knowledge Base

Kommentar
Fra : jesper0812

Dato : 02-03-04 22:22

Det med at kopiere ind i en ny mail - gør jeg også af nød, og det virker.
Det virker bare ikke som en optimalt løsning.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 02-03-04 22:26

Hvis det virker med kopiering kan det kun være fordi Outlook selv "stjæler" modtageroplysningerne med over og bruger dem.

Kommentar
Fra : jesper0812

Dato : 02-03-04 22:27

Det er også min fornemmelse. Det må dog være noget helt nyt i Outlook 2003, eftersom det ikke tidligere har været noget problem.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 02-03-04 22:34

Du må skulle lede efter et sted hvor du kan sætte den til at bruge en fast afsender

Kommentar
Fra : jesper0812

Dato : 02-03-04 22:35

Jeg har kigget og kigget ......... Kan ikke finde det. Har en ide om at den feature eksisterer.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 02-03-04 22:43

Måske en løsning.
Har lige eksperimenteret lidt med et kandubrev og det virkede.
Når du vil videresende en mail lukker mailen op så du kan skrive til hvem du vil sende den.
Hvis du der går i indstillinger kan du bestemme hvorfra mailen skal komme.
Har du der kun din egen mailadresse kan du oprette en mere men med y som udbyder og så sige den skal bruges.
Altså din mailadresse 2 gange med forskellig opsætning.

Kommentar
Fra : jesper0812

Dato : 02-03-04 22:54

Tak, skal tidligt op. Jeg håber at det virker når jeg kigger på det i morgen. Godnat !

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 02-03-04 23:41

Det er muligt der findes en løsning, men to ting.
De fleste af os bruger formentlig outlook ekspress, og for det andet, når det virkede i 2002 udgaven hvorfor så ikke gå tilbage til den?

Hvem ved, måske kan det slet ikke lade sig gøre i 2003 udgaven??

Det er ikke altid noget kan forklares, men så må man acceptere tingenes tilstand.

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 02-03-04 23:50

Ellebye>> En mild formulering når noget virker håbløst, du vil kunne lære af den første svarer her:
http://www.kandu.dk/dk/spg/34579

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 03-03-04 00:00

Nu syntes jeg ikke lige man umiddelbart kan sammenligne ram's svar med mit.
I øvrigt er det ligegyldigt i hvilken gruppe spørgeren har lagt sit spørgsmål, det er jo de samme personer der følger med.

Og lige til slut, hvorfor droppe noget der duer, det KUNNE være det ikke virkede i den nye version?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 03-03-04 00:07

Ellebye>> Nej ingen sammenligning, men jeg har det bare svært med at opgive noget der burde virke. Desværre har jeg aldrig set en nyere Outlook i drift så nu da jeg har konstateret, at basisviden ikke rækker må jeg give op. Hvad mener du for øvrigt med at de samme følger der med?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 03-03-04 00:08

<- ->

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 03-03-04 01:39

ellebye

Accepteret svar
Fra : Better_Performance

Modtaget 200 point
Dato : 03-03-04 06:35

Sidder og tænker efter nærlæsning om du i konfigurationen af din konto (Indstillinger -> Email konti -> Rediger -> Flere indstillinger -> Server til udgående post) har flueben i til at sætte flueben i "Serveren til udgående post (SMTP) kræver godkendelse ?

Hvis denne er aktiveret vil den som default kræve at SMTP er den samme som POP3, uanset hvad der i ørigt er skrevet ind i indstillingerne

Godkendelse af svar
Fra : jesper0812

Dato : 03-03-04 08:18

Tak til Better_Performance.
Se, her er et svar som jeg kan bruge til noget, hvorfor du får pointene.
Nu virker det igen

Beklager at vi kom skævt ind på hinanden.

I øvrigt tak til alle som forsøgte at hjælpe.