/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Hækkeplanter
Fra : stig54
Vist : 1680 gange
50 point
Dato : 01-03-04 17:50

Jeg har et gammelt hegn/hæk på ca 30 m som er sammensat af alt muligt lige fra torn til pil, kirsebær og ribesbuske.
Kan jeg uden og fjerne hegnet først sætte afstikkere af ribes eller evt. små indkøbte bøgeplanter og så om nogen år fjerne det gamle hegn
Det er ikke lige sagen at fjerne det gamle hegn først.
Gåde råd udbedes

Kommentar
Fra : wipo

Dato : 01-03-04 19:05

hej stig54
jeg ville nok alligevel fjerne det gamle hegn først
når du planter nyt får de jo de første år et meget sart rodnet og skal du så hen og fjerne gamle planter kan du risikere at ødelægge de nye
F.eks. med Torn og Pil. De har mange rødder, og alt efter alder er de virkelig lange.
Har prøvet at fjerne en 30 år gammel tjørnehæk. Måtte bruge spil for at trække dem fri
mvh. wipo

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 01-03-04 19:15

Så store er torne heller ikke, det er nærmest sådan nogen stikkerter lige som brombær, ideen var at lade de nye vokse op og så konstant skære de gamle af forneden og nærmest hade dem væk.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 01-03-04 19:40

til Stig 54 ja men det bliver jo ikke en snorlige hæk du får ud af det. Kender du en hækplante som navr? Den tåler en masse skygge og den gror hurtigt til. bare du klipper så de nye planter har plads til at brede sig, det vil da sikkert gå fint både med ribes og bøg også. de gamle pil er nok det største problem de er ikke let at "hade" væk. Jeg ville da prøve.
mvh Valde.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 01-03-04 19:47

Af bitter erfaring er det bedst at fjerne eksisterende hegn først. Så er du sikker på at hegnet kommer til at stå det rigtige sted. Planter du indenfor det eksisterende hegn kommer du let en 1 meter længere ind i haven, samtidig vil den gamle hæk skygge for den nye og måske hæmme væksten.
Sidst men ikke mindst, så bliver det jo ikke lettere at fjerne den gamle hæk fordi du venter,tværtimod.

//bentjuul

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 01-03-04 20:12

fra Valde.

Hvis det er en snorlige hæk, der er lige høj over det hele du vil have, så er der kun en løsning: Sæt en buldoser på, væk med skittet, og plant nyt. Det hele kommer jo an på omgivelserne naturen og smag og behag! En gradvis udskiftning vil da lykkes efterhånden, og ikke i løbet af denne sommer.
mvh. Valde.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 01-03-04 20:50

Det gør ikke noget at det ikke bliver en snorlige hæk, det er ikke et parcelhuskvarter, det lyder spændende med navr, det kender jeg ikke. Bøgehæk har jeg i forvejen, er der nogen erfaringer med bambus eller cypres ellers snupper jeg navr

Kommentar
Fra : gamle61

Dato : 01-03-04 20:56

stig54 - det fremgår ikke af dit sp. hvorfor du vil af med den gamle , eller hvordan du bor , eller hvor gammel du er .
grunden til alle disse ting er , at har du en dejlig lukket have og fjerner den store hæk , vil der blive meget åbent og over begloet i flere år , og er du voksen , er det et kæmpe arbejde - endelig synes jeg at en blandet hæk er smuk , min fik nogle sår ved at noget gik ud , der har jeg plantet efter med blomstrende buske og således fornyet og tætnet den
og min erfaring siger mig at der ikke kan gro noget der skal være smukt i skyggen af noget der er gammelt
godt råd - tag en stille øl og tænk længe inden du rykker noget op , det tager mange år at gro til igen - god arbejdslyst - gamle61

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 01-03-04 22:40

Jeg er 49, hækken er ikke særlig stor og total åben om vinteren, men en 5-6 år kan jeg nok leve med den mens noget andet vokser op. Jeg bor meget nesomt om sommeren men mange turister om sommeren, så indblik er vi vant til, men en hæk er jo ikke at kimse ad. Du har ret at en blandet hæk er smuk, men når det er lange vildskud der stikker hist og pist er det ikke kønt, jeg kunne godt tænke mig ribes hele vejen, men det kræver vist fjernelse af den gamle hæk først.
Spørgsmålet gik på: Hvilke planter kan klare at vokse op i et hegn der ikke er særlig fyldigt, men med store rødder(sådan cirka), meningen var så at skære de gamle planter ned igen og igen. Jeg tør ikke gifte dem på grund af rodnetsberøring til den tid. Det er en idé jeg har haft længe.

Kommentar
Fra : gamle61

Dato : 01-03-04 23:36

synes idden er go' og rebis kan godt trives i dryp fra de store - du skal bare klippe så meget fri at de nye kan få en naturlig opvækst - og det kan på grund af de store rødder være nødvendig at hjælpevande om sommeren
og når så tiden kommer at de gamle planter er overflødig kapper du dem 15 cm. over jorden og borer et 10-12 m/m hul i rodstumpen og det hul fylder du med saltsyre , så ser du ikke mere til den , og syren skader ikke de nye
go' arbejdslyst - mvh. gamle61

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 02-03-04 07:34

Så tror jeg vi holder os til ribes, der har jeg jo i forvejen to buske, er der ikke noget med at man kan tage nogen rod eller sideskud fra dem og plante.
Skader saltsyren ikke hvis rødderene er vokset sammen

Accepteret svar
Fra : A.C.Rosmon

Modtaget 50 point
Dato : 02-03-04 08:12

Jeg ville bruge salpetersyre, og dække stubben. fylde efter en gang i mellem, og efter nogle måneder sætte ild til stubben, der så vil brænde væk, da den så vil virke som en lunte.

Ribes vil jeg tage og klippe grene af nu, fra sidste års afhærdede vækst. klip dem i ca. 20 cm stykker, og sæt dem i potter med en god jordblanding, der er gennemvandet. Kom en tætsluttende plastikpose om. sæt dem lyst og lunt, og lad dem sætte rødder. Plantes ud sidst på foråret.

Eller gå på planteskolen når frostengår af jorden, og køb barfodsplanter, de er billige. Sæt dem så tidligt som muligt. Det er lettere at holde vand ved planterne , hvis du planter en 3 dage før fuldmåne, da vandet da står højt i jorden, og planterne har en uges tid inden de skal til at slås for at få vand.

Godkendelse af svar
Fra : stig54

Dato : 02-03-04 09:46

Tak for svaret A.C.Rosmon.
Det er et noget jeg vil prøve, har tidligere prøet at tage grene fra ribesen men de døde måske manglede plasticposen.
God vind

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 02-03-04 12:34

Til Stig 54
Prøv også forsytia, de er endnu nemmere at få til at slå rod end ribes, der er mange andre der kan formeres på den måde, som A C Rosmon beskriver, jeg har stiklingsformeret mange planter på den måde, du skal lige have "opskriften" på den jordblanding jeg bruger det er: en trediedel alm. havejord + en trediedel skarp grus + en trediedel halvformuldede blade og andre små plantedeledele, - det er vigtigt at der kommer ilt til rødderne, - ellers kan jorden sammensættes på andre måder.
mvh. Valde.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 02-03-04 12:54

Til Stig 54!
Jeg burde måske have kommenteret brugen af stærke syrer! Men det er jo ikke min have, mine fugle, mine mus, mine pindsvin eller mine regnorme, det går ud over! Forresten tror jeg ikke på at det "bræder som en lunte"!
Tænk lige på det med syren - fuglene kan man vel beskytte ved at dække over!
mvh. Valde.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 02-03-04 13:38

Jeg tænker over det, ellers er der altid round up hi hi, de kan vel også hades væk

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 02-03-04 14:33

Ved at bruge salpetersyre, får du dannet en cellulose nitrat, der harstor lighed med skydebomuld, der blev brugt som lunter, og vil derfor brænde op. når syrevirkningen fra salpetersyren er væk, og det kan kalk hjælpe med til, så er resterne ren gødning, hvorimod clor stadigt kan skade visse planter. syrevirkningen fra salpetersyren vil aftage efterhånden som den nedbryder cellulosen.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 02-03-04 23:41

jae - nu har jeg jo ikke opfundet krudtet, så den med skydebomuld må jeg nok lade ligge- - jeg er nu også mere bekymret for pindsvinene og andet småkravl!
mvh. Valde.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 03-03-04 08:52

Tak for hjælpen til jer alle