/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Redigering af filnavne, shareware
Fra : perchris
Vist : 829 gange
100 point
Dato : 24-04-02 00:25

Jeg har brug for et godt shareware program, der kan ændre/redigere/nummerere navnene på mine filer.
feks. alle billeder jeg har taget i dag og givet et navn og lagt i en bestemt folder vil jeg gerne have en dato foran: yymmdd_navn.jpg
eller alle filer i en folder skal have fjernet en bestemt streng feks:[1] som i filen navn[1].jpg
Eller en funktion der kunne tilføje et fortløbende nummer til et filnavn, når filnavnet optræder flere gange i en gruppe foldere, så at alle filer kan læggen i samme folder.
Rigtig godt kunne jeg tænke mig at kunne kopiere alle filnavne i en folder til en .txt fil og redigere navnene der, og så uploade de ændrede filnavne til filerne igen.
Kender du et program der kan noget af dette?
Venlig hilsen
Per

Accepteret svar
Fra : Bjarne_H

Modtaget 110 point
Dato : 24-04-02 01:49

Hej Perchris!

Acdsee kan klare det meste af det du efterspørger, og samtidig er det et fortrinligt program det visning og redigering af billeder.

Prøv http://www.acdsystems.com/products/acdsee/

Desuden kan du få en gratis CD med programmet og flere andre fra HP via dette link:

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 24-04-02 01:51

Hej igen!

Linket manglede: http://www.hp-hjemme.dk/billedverden/

Der kan du læse nærmere vedrørende betingelser.

Mvh
Bjarne H

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 24-04-02 02:17

Hej igen Perchris!

Efterfølgende er et link til et freewareprogram "Xnview" der også kan noget af det du efterspørger, programmet er ligesom Acdsee også et billedbehandlingsprogram.

http://www.xnview.com

Mvh
Bjarne H

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 25-04-02 13:08

"perchris" <perchris.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:_7lx8.2063$kp3.212641@news010.worldonline.dk...
> Jeg har brug for et godt shareware program, der kan
> ændre/redigere/nummerere navnene på mine filer.
> feks. alle billeder jeg har taget i dag og givet et navn og lagt i en
> bestemt folder vil jeg gerne have en dato foran: yymmdd_navn.jpg
> eller alle filer i en folder skal have fjernet en bestemt streng
> feks:[1] som i filen navn[1].jpg
> Eller en funktion der kunne tilføje et fortløbende nummer til et
> filnavn, når filnavnet optræder flere gange i en gruppe foldere, så at
> alle filer kan læggen i samme folder.
> Rigtig godt kunne jeg tænke mig at kunne kopiere alle filnavne i en
> folder til en .txt fil og redigere navnene der, og så uploade de ændrede
> filnavne til filerne igen.
> Kender du et program der kan noget af dette?
> Venlig hilsen
> Per
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

http://www.irfanview.com

Med venlig hilsen

Henrik

Kommentar
Fra : perchris

Dato : 30-04-02 23:06

Bjarne_H
Jeg har fået CD'en fra HP
Acdsee er et glimrende program og kan fint klare de mest almindelige filnavnændringer.
xnview kan en masse spændende ting, men dens rename funktion er bedre hos Acdsee.
irfanview som Henrik foreslår er også ud til at være et suverent program, jeg skal se nærmere på det.

Imidlertid har jeg fudnet frem til at Windows Commander nok bliver det program jeg vil benydte til filnavne, jeg bruger det i forvejen, men vidste ikke at det havde et "skjult" Multi-rename tool.

Windows Commander Version 5.00 (wc32v500.EXE 04 Mar 02)
kan hentes her:
http://www.ghisler.com/euro.htm

Har et "Multi-rename tool"
Denne funktion har et meget rigt udvalg af
muligheder for at redigere filnavne.

vælgsætning
vælg:ændre knappanel
vælg:tilføj
vælg:cm_MultiRenameFiles
vælg:et ikon til funktionen feks: [A][B]

Venlig hilsen
Perchris

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 01-05-02 00:51

Hej Perchris!

Godt at høre du kunne bruge noget af det. Sjovt nok jeg har også prøvet Windows Commander, var noget af det første jeg tænkte på; men fik det ikke undersøgt nærmere; men tak så ved jeg det. Kunne værejeg skulle prøve, at studere det lidt nærmere.

Jeg bruger selv Acdsee (den version fra HP), selvom jeg har mange andre billedprogrammer.

Mvh
Bjarne H