/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
Hvad hedder maskinen?????
Fra : octopussy
Vist : 599 gange
20 point
Dato : 01-03-04 13:34

På et album fra Den Gale Pose, det album der hedder "definitionen af en stodder" på nummer 13 på cd'en, synger en af dem igennem en maskine. Det er den der med kvalitets-tid. Jeg tror de kalder maskinen en talkbox. Den får stemmen til at lyde totalt hyper. Er der nogen der ved noget om den maskine? Hvad koster den og hvor kan man få den??? Hvis der var nogen der kunne forklare lidt om den, ville jeg blive glad.

På forhånd tak!!!!

Accepteret svar
Fra : fluffyclaus

Modtaget 20 point
Dato : 16-03-04 16:16

hmmm.....der er ufatteligt mange maskiner der kan få stemmen til at lyde sådan...talkbox er som sagt en af dem...talkbox er den maskine der kan få folk der mangler stemmen, til at kunne udtrykke sig ved hjælp af en pudseløjerlig dims der bliver trykket mod halsen, eller en slange i munden.....men i dette tilfælde vil jeg vove med 99% sikkerhed at påstå at der er tale om en vocoder (mange folk forveksler dem...også prof. folk....desværre).......en vocoder er et analogt tangent instrument der deler stemmen op i bånd, eksempelvis : 20-500Hz, 500hz- 2Mhz, 2Mhz-5Mhz osv. man kan så skifte mellem båndende og skifte formanter (a,e,i,o,u,y,æ,ø,å) og derved manipulere med din stemmes karakteristika ved hjælp af analoge filtre, og derefter spille med din manipulerede stemme på tangenterne....så hvis du synger "røvhul" i mikrofonen kan du altså spille på tangenterne med en manipuleret/robotiseret udgave af ordet røvhul.....det er ganske underholdene at lege med......de kan købes i moderne digitale udgaver i mange forretninger.....men hvis du vil have den fede lyd skal du have en analog vocoder....de dukker jævligt op i den blå avis: http://www.dba.dk ellers kan du købe en noget ringere digital udgave i en forretning som musikhuset AAGE : http://www.aage.dk der sidder en vocoder i en maskine som KORG Microkorg og samtidigt får du en masse fede analog lyde med for den beskedne sum af 4000.-.....håber du fik de informationer du manglede.....ellers spørger du bare igen....skal nok svare for et minimum af point;)

Kommentar
Fra : octopussy

Dato : 23-03-04 10:37

tak for hjælpen fluffyclaus

Godkendelse af svar
Fra : octopussy

Dato : 31-10-06 11:02

Tak for svaret fluffyclaus.