/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Vaskemaskine nægter centrifugering
Fra : pfan
Vist : 3887 gange
100 point
Dato : 01-03-04 10:45

Vores AEG Øko-lavamat 645 har opgivet at centrifugere,men fungerer ellers tilfredsstillende.Er der ideer til fejl-finding? Evt `fejlfindings-link`På forhånd tak. Pfan

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 01-03-04 10:50

Jeg vil som i et tidligere spørgsmål besvaret i går mene det er kullene i motoren MvhSune
http://www.kandu.dk/dk/spg/34329

Kommentar
Fra : nettesber

Dato : 01-03-04 10:53

Nu kender jeg ikke din vaskemaskinemodel,
men ved, at vil min vaskemaskine ikke centrifugere,
er det som oftest fordi trevlefilteret er fuldt.

Mvh
Nette

Kommentar
Fra : pfan

Dato : 01-03-04 11:00

Hej Sune.-Det er vel de samme kul, der får den almindelige vaskemotor til at dreje - og det fejler ikke noget. Er der en separat centrifugerem?
iø tak for henvisningen! Mvh Pfan

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 01-03-04 11:10

Der må stå vand i maskinen, så nægter den at centifugere.
Er din si eller afløbsslange tilstoppet.
Måske smider den heller ikke alt vand ud mellem vasken og skylleprogrammet, selvom du siger at den vasker fint.
Check først si og slange og prøv at køre et skylleprogram med centrifugering med tom maskine og se om den pumper alt vand ud, dvs udpumningspumpen skal køreefter skylleprogrammet et stykke tid efter der ikke kommer mere vand ud

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 01-03-04 11:12

Det var det samme med min når kullene er ved at gå kan den godt trække motoren men ikke når den belastes meget hvilket den gør når der centrifugeres Og jeg har min viden fra en elektriker som jeg kontaktede da min lavede den fejl Kullene er jo temmelig lange sådan ca 8 cm og da jeg skiftede mine var der vel 2 cm tilbage så kan den fjeder der holder dem ind mod ankeret i motoren ikke rigtigt holde trykket mere og derved opstår der en dårlig forbindelse ved belastning Mvh sune

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 01-03-04 11:14

hvis det skulle være på grund af vand i maskinen ville den da centrifugerer bare dårligt Mvh Sune

Kommentar
Fra : sambo

Dato : 01-03-04 11:34

Nej jeg må give stig54 ret, fejlen findes sikkert i manglende udpumpning og kan være en for stoppelse af udpumpningsystemet en fejl i en trykmåler switch der styre dette eller en defekt pumpe.

mvh sambo

Accepteret svar
Fra : Sunowich

Modtaget 110 point
Dato : 01-03-04 11:51

Pfan Prøv evt at ringe til en elekrtiker indenfor området fortæl om symptomer eller mangel på samme Og få et råd det koster ikke noget Mvh sune

Godkendelse af svar
Fra : pfan

Dato : 01-03-04 12:30

Tak for svaret Sunowich.Det var hurtigt - og jeg fik min link! Mvh Pfan

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 01-03-04 12:36

Ringede du til en trikker ?? der er vist andre her på kandu der er meget interesseret i at hører det også Mvh sune

Kommentar
Fra : pfan

Dato : 01-03-04 12:46

Endnu ikke, Jeg vil se om der er noget med afløbet, eller kullene først.Hvis jeg må give op, skal jeg nok indrømme det -her. Mvh Pfan

Kommentar
Fra : Mogens_F

Dato : 28-02-05 09:09

Hej

Jeg har i går fikset min Øko Lavamat.
Det så ud som om det multistik der forbandt programvælgeren til maskinen, havde rystet sig løst. Efter at have trykket det fast fungerer centrifugen igen.

PS: Kan nogen sige præcis hvordan man skifter kullene hvis det er nødvendigt? Jeg kan ikke umiddelbart se hvordan man kan få dem lirket løs.