/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
misbrug af dankort ????
Fra : sofla
Vist : 795 gange
100 point
Dato : 29-02-04 19:20

Hej !
Hvis en fyr lader sin kæreste ( som han selvfølgelig stoler på) bruge sit dankort, og hun så gentagne gange overtrækker det, dog ikke uden at hun har meddelt banken det midlertidige overtræk, og banken så spærrer kortet alligevel, kan han så få sit dankort igen, hvis han sletter hendes fuldmagt i banken ??
Det skal lige tilføjes at overtrækket aldrig har været flere tusinde og at det højst har drejet sig om 3-4 dage. overtrækket er altid blevet indfriet til den angivne dato.
Jeg synes måske nok med de oplysninger, at banken overreagerer, eller hvad ???
Hilsen sofla

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 29-02-04 19:35

hej.

Spørgsmålet er jo om man kan stole på personen, hvilket han åbenbart ikke kan.

Hvis der ikke er en kassekredit på dankortet ville jeg som bank da også blive "sur", hvis der bliver ved med at komme overtræk på.
Det er så det moralske.

I øvrigt kan jeg slet ikke forstå, at man kan udstede en fuldmagt til en anden person til at hæve på sit dankort. Jeg mener dankortet er helt personligt, og en fuldmagt kan jo forfalskes, og så lige det med billedet der ikke passer.
Det er det juridiske.

Jeg syntes at fyren skulle bestille en ny kode til dankortet og så iøvrigt fremover lade være med at låne det ud.

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : Mordex

Dato : 29-02-04 19:36

Hej.
Når der kommer overtræk på en konto, kan banken lukke kortet. Man vil normalt få kortet igen når overtrækket bliver indbetalt. Sker dette flere gange, vil banken nok sige stop på et tidspunkt, og ikke give kortet igen, da kortindhaveren har bevist, ikke at kunne styre sit forbrug.
Jeg mener selv at hvis det drejer sig om små beløb i få dage, burde banken ikke lukke kortet medmindre de pr. brev har bedt om at indbetale beløbet. Men....det jo bankens penge, og er der ikke aftalt en kassekredit, så har de ret til at lukke som de vil.

Mordex.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-02-04 20:57

Man kan godt være 2 om en konto, men ikke om eet dankort.
Hvis kontoen står i begge navne vil i også få 2 dankort med hver sin kode (medmindre i kun beder om et).
Hvis en person overlader sit dankort til en anden kan banken jo ikke have tillid til kunden.
Pinkoden er personlig.

Accepteret svar
Fra : Franksp

Modtaget 100 point
Dato : 29-02-04 21:59

Hej sofla

Dit spørgsmål går på, om du kan få dit dankort tilbage. Ja, det tror jeg du kan, hvis det ikke er er sket mange gange og hvis du kan overbevise banken om, at det er din kæreste der har gjort det. Det er selvfølgelig umuligt/svært for dig, at overbevise banken om det, men hvis du går op og taler med dem, og fortæller "historien/hændelsesforløbet" og at det ikke vil ske mere, så er jeg sikker på at du får dit dankort tilbage. Gør det på et tidspunkt, hvor der ikke er overtræk. Og pas så på, at der ikke igen bliver et "ikke legalt" overtræk, for så "smutter" det, og du får det ikke igen. Det vil normalt være muligt/legalt at foretage et overtræk, hvis det er efter aftale med banken.

Med venlig hilsen
Frank (Bankrådgiver)

Godkendelse af svar
Fra : sofla

Dato : 04-03-04 12:07

Tak for svaret Franksp.

Vedkommende har fået sit kort igen, og alle er glade.

Tak for hjælpen !
hilsen
sofla