/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Maxi tilkørsel af stempel+cylinder
Fra : Viktor_PM
Vist : 867 gange
40 point
Dato : 29-02-04 19:12

Hej alle sammen...

jeg har endelig fået taget mig sammen til at købe et splinter nyt stempel, til min 45 cylinder. Men jeg har fået noget forskelligt at vide, angående tilkørsel. Nogen siger det skal ligge 24 timer i olie, og at det skal køres til i 300km. Og andre siger at jeg kun skal smøre stempelringen med olie, og at den kun skal køres til i 50km. Hmmm hjælp!!!

Kommentar
Fra : Mordex

Dato : 29-02-04 19:17

Et nyt stempel skal helst ligge i olie i 24 timer, og hvis cylinderen er tilkørt, skal et nyt stempel ikke tilkøres.

Mordex.

Kommentar
Fra : Mordex

Dato : 29-02-04 19:17

Hvor mange km. har cylinderen kørt?

Kommentar
Fra : xtrain

Dato : 29-02-04 19:20

hej.. når du montere det giver du cyl og stem en gang olie så det har noget til at starte op med og så ville jeg hælde 1% mere olie i benzinet bare den første tank... og så bare stille og rolig der udaf ik noget med at race.. og efter en tank ell to kan du begynde at gi den lidt på håndtaget..

xtrain..

Kommentar
Fra : Jon

Dato : 29-02-04 20:14

Sådan har jeg kørt mange cylinder kit til igennem de sidste par år, har kun sat et stempel, og det var pga. forkert dyse...!

1) Montér cylinderkittet og smør stemplet godt ind i 2-takts olie!

2) Start scooteren og lad den stå i tomgang i ca. 10 minutter så den er nogenlunde varm

3) Sluk motoren igen og lad den køle af i ca. 10 minutter

4) Start motoren og lad den stå i 5 minutter. Kør derefter de første 2 km med meget lidt gas....det vil sige max. 10-15 km/t

5) Kør de næste 10 km med ca. 30-40 km/t

6) Kør de næste 5 km med op til halv gas!

7) De næste 10 km må du max give 2/3 gas

8 ) De sidste 10-15 km må du ikke køre med bundgas ret længe af gangen...jeg vil sige max bundgas i 20-30 sekunder.

9) Så er din cylinder ved at være tilkørt, og du kan nu roligt blæse den af!

Især nedkøling og opvarmning er meget vigtigt!!!

Kommentar
Fra : Mordex

Dato : 29-02-04 20:20

Men her er det stempel han spørger om.

Kommentar
Fra : trytter

Dato : 29-02-04 21:55

bare smør det godt ind i 2 takts olie og så kan du bare køre et stempel behøver ikk køres til....husk at lukke dit spørgsmål

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 29-02-04 22:11

Et nyt stempel skal køres til, næsten som et komplet tun.
Det er jo hovedsagelig stempelet og specielt stempelringene der skal finde cylinderens facon.
Det er fuldstændig rigtigt som Jon skriver, bare med den tilføjelse at en lille sjat extra 2-takts olie i benzintanken, er godt. Men vigtigst at knallerten har en tilstrækkelig stor strålespids, da det er benzinen der køler motoren indvendig. Så faktisk kan man få smeltninger og sætninger af stempel selv ved en tilkørt motor, hvis den kører med for lille dyse. Der er heller ikke trækkraft nok.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Mordex

Dato : 29-02-04 22:14

>>Palle
Et nyt stempel skal for det meste ikke køres til. Kun hvis cylinderen ikke har kørt for meget.

Men det er bl.a. min mening, og vi skal jo ikke altid være enige.

Mordex.

Accepteret svar
Fra : Jon

Modtaget 40 point
Dato : 29-02-04 22:44

Mordex > At kører til, betyder jo at matrialerne skal arbejdes "sammen", altså både cylinder og stempel skal tilpasses hinanden... Derfor er en cylinder der har været kørt til, ikke nødvendigvis bare klar til at man smider et nyt stempel i og så bare giver den røvfuld...!

Palle > Helt enig, tænkte jeg ikke lige over at skrive, det er jo self. meget vigtigt!

Kommentar
Fra : Mordex

Dato : 29-02-04 22:50

>>Jon
Som sagt, vi skal ikke alle være enige.
Jeg har selv sat et nyt stempel på et par gange, og givet den gas med det samme uden at der skete noget.
Det kan godt være du har prøvet det flere gange, men jeg har min mening.

Jeg har desuden snakket og spurgt i forskellige forretninger, og fået at vide at så længe cylinderen er kørt til er det ok.

Men alle har sin mening om det. Forskellige mennesker siger noget forskelligt, som Viktor_PM selv siger.

Mordex.

Kommentar
Fra : Jon

Dato : 29-02-04 22:54

Jeps helt enig Mordex, tilkørsel er tit en ting folk har meget forskellige meninger om!

Jeg ved godt at man sagtens kan være heldig som dig, så der ikke sker noget ved det, men du kan altså også være meget uheldig og ødelægge store dele af din motor, derfor vil jeg altid mene at det er de par timers arbejde værd at kører ordentligt til!

Jeg har da også prøvet at smide et helt nyt cylinder kit på, og bare give det røvfuld fra første sekundt, det var så også meget for at teste om det kunne klare det, da det var en sponsor gave, men jeg kunne da aldrig finde på at brage et nut tun af på den måde!

Kommentar
Fra : Mordex

Dato : 29-02-04 23:09

>>Jon, nu har jeg fået din mening og dine ord om tilkørsel af et nyt stempel, så det kan godt være at jeg vil være mere forsigtig når jeg køber og sætter et nyt stempel på.

Mordex.

Godkendelse af svar
Fra : Viktor_PM

Dato : 29-02-04 23:33

Tak for svaret Jon.