/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Svagt antennesignal på Sverige 1
Fra : nyfigen
Vist : 750 gange
300 point
Dato : 29-02-04 18:56

Jeg har en antennemast på en lav skorsten i Kastrup. På masten er 4 antenner til
- DR1 og TV2 (Hove)
- DR2 (Gladsaxe)
- Lokal (23&60) (Gladsaxe)
- Sverige 1, 2 og 4 (Hørby?)

Alle kanaler er gode bortset fra Sverige 1 (kanal 43) og kanal 60.
Jeg har hørt, at 60 er meget svag, så det er vel ikke så underligt at billedet er dårligt.
Derimod undrer det mig at 43 er så dårlig. Forstærkningen i forstærkeren på masten er skruet helt op på max.

Antennen mod Sverige er ikke et kæmpe stativ, men det undrer mig at 43 er dårlig når 33 og 47 er god.

Hilsen nyfigen

Kommentar
Fra : 25

Dato : 29-02-04 19:12

Fælles 1-2-4-

Hvad har du af Antenne? Hvilken forstærkning er der i antennen? Der er stor forskel!!!

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 29-02-04 19:21

Og så lige at nævne skillefilter.
Mange ting hænger sammen før man kan få et godt signal.
Og som >25 anfører er en antenne ikke blot en antenne det er nærmest en videnskab.

Du har ikke overvejet at få en "antennemand" ud at se på dine antenner??

mvh
ellebye

Accepteret svar
Fra : stig54

Modtaget 300 point
Dato : 29-02-04 21:30

Nu ved jeg ikke lige hvordan det er hos dig, men her på Bornholm modtager vi sv1 på vhf og de andre på UHF.
Hvilken antenne modtager du på erdet en såkaldt fluesmækker eller sildebensantenne (flad lodret sidddene skaærm) eller er det en vandret med tværliggende pinde og en rund.
VHF rækker ikke så langt som UHF.

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 29-02-04 21:42

Det er ikke tilladt i flg. bygningsreglementet at have så mange antenner på en mast. Derudover er der noget som hedder respektafstande mellem antennerne, hvis du ukritisk sætter antenner på en mast med for kort afstand imellem ant. kan det give inteferens og signaltab. Mellem dine UHF antenner (SV) skal der f.eks. være mindst 80 cm. Tal med en professionel antenne mand og få en mast sat ned gennem taget eller på en høj mast i haven så spares du manmge forsøg og ærgelser.

mvh ole

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 29-02-04 23:30

Hvor står det i bygningsreglementet?
Det med afstanden mellem antennerne er tildels rigtigt.
Ligemeget hvad er du nød til at have en antenemand til at hjælpe dig kun han har en feltstyrkemåler der kan aflæse signalstyrken og få antennen rettet ind.
Har du set sverige 1 før uden problemer?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 01-03-04 10:36

Endelig er der jo osse den mulighed, at kabeltilslutningen er dårlig. Der skal ikke så meget til før en lille tynd tråd fra kabelskærmen kommer på afveje og over til den anden klemme. Ir og oxiderede tilslutningsklemmer laver osse ulykker (gjorde i hvert fald, den gang, jeg satte antenner op. Måske løses problemet ved omhyggelig kabelmontage plus en smule syrefri vaselin omkring og under skruerne og ingen strittere. Jeg går ud fra, at du er klar over, at inderlederen i kablet skal til én skrue og skærmen med alle stritterne under en bøjle.
mvh
pbp
Og så lige det med den rigtige retning. Sigt langs med antennebommen og se, om den er enig med naboernes, og tjek, at der ikke ligger en alubeklædt kæmpebygning lige i skudlinien.

Godkendelse af svar
Fra : nyfigen

Dato : 02-03-04 09:28

Tak for svaret stig54.
Dit svar gav mig inspiration til at forsøge, at få sverige 1 ned på VHF i stedet for at rode med den eksisterendde antenneinstallation, der fungerer rigtigt godt lige bortset fra kanal 43.
Det bliver ligesom i min ungdom, hvor vi modtog sverige 1 på kanal 2 (hvis den stadig eksisterer).

Mange hilsner
nyfigen