/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Linux / Spørgsmål
10  BjarneD 875
Hvilken firewall ville kunne opfylde vor~
Fra : Djurhuus
Vist : 319 gange
100 point
Dato : 29-02-04 17:45

Jeg bor på et kollegie med 300 lejemål.
Vi er igang med en større omstrukturering af vores netværk og vil gerne i samme omgang tilføre en firewall til systemet, der med sikkerhed er kraftig nok til ikke at blive flaskehals for vores trafik ind/ud af kollegiet.
Derfor søger vi kvalifiseret råd om hardware/software i denne forbindelse.

Krav:

Gerne software baseret f.eks Linux baseret firewall (med web interface) eller måske noget som kan køre på en Sun Ultra1/Ultra10 (også helst noget med web interface).
Skal gerne have DMZ, DHCP, VPN, div. proxier og logning (også gerne grafisk).
Hvis muligt da også gerne antispam og antivirus.
Og til sidst det helt umulige - næsten gratis (eller i hvert fald billig).

Vi haft kigget på tyske ASTARO som kan det meste af det vi har brug for, men som vil koste os over 60.000 kr over de næste 3 år. alene i licenser.

Hvad kan I råde os til?
Er det helt galt med software eller vil det bedre kunne svare sig med en hardware baseret firewall - evt. hvilken i en rimelig prisklasse.

Venligst
Djurhuus

Kommentar
Fra : japp

Dato : 11-03-04 12:55

Linux kan sagtens klare ærterne for jer og det er helt gratis. Men i slipper ikke for at læse lidt. På en linux maskine bruger man noget som heder iptables som firewall. Men da iptables i sig selv er en støre afære at konfigurere er der heldigvis et hav af værktøjer der kan gøre det for en. De flese Linux distrupisioner kommer med værktøjer til den slags. Ønsker man at styre serveren fra et html interface skal man have fat i noget der heder webmin http://www.webmin.com/ .
Det kan være lidt forvirende at finde ud af hvilken distrupision man skal hente da der er mange, og ligeså mange meninger om hvad der er godt. Har man ikke prøvet Linux før ville Redhat, SuSe eller lignene dist være oplagt. Her er lige nogle links til nogle rigtigt gode danske bøger hvor i kan finde alt hvad i har brug for.

Den her bog fortæller kort om de største distrupitioner.
http://www.linuxbog.dk/distro/bog/index.html.php

Den her er rigtigt god til at komme igang med
http://www.linuxbog.dk/unix/bog/index.html.php

Der er flere bøger her.
http://www.linuxbog.dk/

Man kan faktisk godt få linux som kan køre på sun maskiner. Solaris til x86 baserede maskiner kan hentes gratis til privat forbrug. jeg ved ikke om sparc versionen ogse kan hentes gratis.
God fornøjelse.

Kommentar
Fra : ZeroX

Dato : 30-03-04 23:25

Ellers kan i opsætte en proxy server og smide shorewall ind på den. Shorewall er en meget god firewall som er let at opsætte.
Jeg kan desværre ikke huske addressen på shorewall men prøv (www.google.com)

Ellers kan i være old-school og selv opsætte firewallen med iptables

Kommentar
Fra : ZeroX

Dato : 30-03-04 23:26

Og så kan i bagved firewallen sætte vpn, dhcp og lign op

Kommentar
Fra : duckit.dk

Dato : 16-04-04 11:28

Jeg har sat flere firewalls op og hvis det skal være helt gratis vil jeg anbefale www.ipcop.org jeg har sat den op på en 400 mhz maskine hvor den klarer 120 bruger uden problemer. den har vpn dhcp keyword filtering og en masse andet via plugins, bla ad blocker og den har transparent proxy så i kan få fart på nettet.
Den er nem at sætte op med web interface tager vel en 10 minutter og sætte det hele op.
Ellers kan ´jeg virkelig godt lide astaro men som i har erfaret er prisen lidt i overkanten for en lille virksomhed eller kolegie.
håber jeg var til hjælp.

Mvh Jens
Support og Teknik