/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Olielampe i Mazda diesel !
Fra : B2200
Vist : 548 gange
20 point
Dato : 29-02-04 16:56

Olielampen i min B2200 lyser efter kort tids kørsel, og "sirenen " er på , olien er skiftet, og olietrykskontakten er checket advarslen skulle vel forsvinde når stikket tages af kontakten ??. Hænger der andet på lampen eller hvad ?? .
er her en der er i besiddelse af et ledningsdiagram til bilen .(1992 - R22 motor - Diesel )

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 29-02-04 17:03

Det ku jo være pumpen der er stået af sååe stop lige Mvh sune

Kommentar
Fra : DenNysgerrige

Dato : 29-02-04 18:27

Hej, formoder du har kontrolleret oliestanden på motoren, olie kontakten danner stel når trykket ikke er højt nok i motoren, og hvis du tager ledninger af burde lampem lyse konstant, men det kan som sunowich skriver også være at oliepumpen er stået af i svinget. Mvh DenNysgerrige

Accepteret svar
Fra : egoland

Modtaget 20 point
Dato : 29-02-04 19:04

Det kunne være olifilteret, der stoppet. Har du skiftet olie/filter for nylig? OG for bilens skyld: Købt noget ordentlig olie, og ikke et eller andet varehus/byggemarkedspjask, der hurtigt taber smøreevnen og bliver tyndt. Køb evt. noget mere tyktflydende, fx 15W40 delsynt.

Kommentar
Fra : egoland

Dato : 29-02-04 19:14

Egoland igen:
Men det kan jo også tænkes, motoren bare er slidt op!

Kommentar
Fra : DenNysgerrige

Dato : 29-02-04 19:34

Div olier fra supermarkedere er altså ganske fine, kan sågar køre på servoolie, det renser bedre end alle de rensemidler man kan købe til motorer, men man skal huske at skifte ofte, ved hver 5000 km, ellers bliver din motor slidt op, for der begynder olien at miste sin smøre evne. Du kan jo også prøve at afmontere ventildækslet og se om der kommer olie op der, hvis der gør burde din pumpe være okay, ellers er der jo også den mulighed at du sætter en olietryksmåler der hvor din oliekontakt sidder, så får du et bedre billede af hvordan din pumpe har det! Mvh DenNysgerrige.

Kommentar
Fra : K.I.A

Dato : 02-03-04 01:02

Jeg havde en Polo der pga underkompression pressede olie op hvor den ku finde plads til det. Det var ikke umiddelbart at se uadtil, men f.eks smed den olie op i strømfordeleren. Olietryks måleren lyste næsten ustanseligt.

Godkendelse af svar
Fra : B2200

Dato : 03-03-04 11:48

Tak for svaret egoland.jeg havde ikke lige tænkt på oliefiltret ( filtrene) . dette er normalt noget der bliver ordnet på værksted - men Mazdaen er lige købt - som bil nr.2
                        John (B2200)