/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Hjælp omkring kølersystemet!
Fra : Aetherius
Vist : 437 gange
177 point
Dato : 29-02-04 16:10

Har et problem men min SR 50 Ditech..
Der er gået hul i en af mine slanger fra køleren til motoren, og har nu skiftet den, men nu vil min motor ikke blive kølet af.. Har både prøvet med gul og blå kølervæske, og har skruet slangen af en gang til, hvor der løb kølervæske fra motoren, så det kommer frem.. er også 99,99 % sikker på det er monteret korrekt..
hvad kan problemet være?

På forhånd tak
Aetherius

Kommentar
Fra : xtrain

Dato : 29-02-04 16:13

hej... kunde der måske være luft i systemet..

Kommentar
Fra : Aetherius

Dato : 29-02-04 16:17

Ja, da jeg puttede slangen på var der luft i slangen self, men det er jo umuligt at få ud..
Tror ikke dette er problemet, men kunne være.. ;)

Aetherius

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 29-02-04 16:45

Udluftningen finder du på det højeste sted i systemet.
Start motoren og åben for udluftningen, så skulle det
fungere.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 29-02-04 17:13

Du skal normalt ikke blande flere væsker sammen, men have en 1/2 del vand og 1/2 del blå kølevædske.
Hvis der er luftlommer, kan vandet ikke cirkulere rigtigt, og køler så ikke motoren.
Tænk også på at motoren skal op i en bestemt temperatur, før termostaten åbner ud til køleren, og cirkulerer vandet derud.
Luften stiger jo opad, og hvis der er nogle luftlommer, kan det være at du skal ligge knallerten ned, selvfølgelig med køledæksel på.
Så kan du også se om der svinder i væsken, når den kommer op at stå igen.
Husk også at køleren ikke skal være hel fuld, men mellem minium og maximum, for væsken skal jo udvide sig når den bliver varm.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Aetherius

Dato : 29-02-04 18:02

Til Teil: Udluftningen, kan du sige helt præcis hvor jeg finder den, og hvordan den ser ud...??? Jeg har jo ikke pillet ved den så hvorfor skulle den være lukket..
Til Palle: Jeg har prøvet at give maks gas i fem min, og varmemåleren viste rød(kritisk). Så den ville jo være gået i gang ikke?? kan den være i stykker?? og hvis luflommer er tilfældet, hvordan fjerner man dem så???

Kommentar
Fra : xtrain

Dato : 29-02-04 18:06

det er der hvor du hælder vand på køleren.. der kommer luften ud så af med hætten og kør den godtvarm så skulde det gerne komme..

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 177 point
Dato : 29-02-04 18:20

Nu giver du vel ikke max gas på en motor der ikke har noget at trække på, det er den bedste måde at ødelægge den på, og den varmer faktisk udemærket i tomgang, derimod kan det være en fordel lige at gasse op kortvarig, for at få vandpumpen op på max.
Luftlommer fjerner normalt sig selv, men kan hjælpes hurtigere på vej op i expansionbeholderen, ved at ligge knallerten ned kortvarig, på begge sider med motoren i gang. Der er sjældent nogen udluftning, da expansionbeholderen skal være det højeste sted.
En termostat er mekanisk virkende, og plejer ikke at gå i stykker, den har kun den funktion at få motoren op på temperatur inden der cirkuleres noget ud i køleren.
Men selvfølgelig kan termostat og vandpumpe være delvis tilstoppede, og så må de renses, og kan delvis renses ved at hælde alt væske ud, og si det gennem et kaffefilter.
Hvis der ikke cirkulerer noget vand, vil slangerne heller ikke blive varme, og motoren vil på "landevejen" tage skade af overhedning.
Hvis der er en knallertmekaniker der kender maskinerne, er det nok klogt at ringe og høre om han kender problemet.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Aetherius

Dato : 29-02-04 19:51

Vil prøve mig frem imorgen med at tømme luftlommerne, kan ikke se noget nu..
Skriver tilbage hurtigst muligt..

MVH
Aetherius

Godkendelse af svar
Fra : Aetherius

Dato : 01-03-04 14:38

Mange tak for hjælpen, har nu fundet ud af problemet, som var luft i systemet.. Scooteren virker helt fint nu, så det er jo perfekt..

Ville godt have delt pointne mellem jer alle 3, men giver dem til pallebhansen, da jeg mener han hjalp mig mest..
Tak for hjælpen..

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 01-03-04 21:18

Jeg siger tak, men har i dag været oppe og tale med West-import, hvor jeg lige nævnte problemet (som jo kun opstår når man skifter cylinder eller tømmer kølevandet)
De sagde, at der somregel er en lille udluftning på topstykket (det vidste jeg godt, men havde glemt det) Teil nævnte godt nok udluftningen på det højeste sted, men svarede ikke da du skrev hvor. Nu er topstykket jo ikke det højeste sted, men et sted hvor luftlommen kan stå.
Nå men Kim fra west-import sagde den udluftning brugte de ikke, men gjorde som du: Uden dæksel på expansionbeholderen, skal man kun lige linde slangerne (Næsten uden der kommer vædske), men det kunne være et problem, og de lagde den også lidt ned på siderne samtidig med de gjorde det. Og der kunne gå nogen tid før alt luft var ude.
Nå men tillykke med, du kan race igen, ville faktisk også gerne have en sådan herremaskine, men selv som brugt er de ret dyre.
VH Palle Hansen