/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Hundetræning Odense (SØ) og alene hjemme~
Fra : kengron
Vist : 3763 gange
20 point
Dato : 29-02-04 10:01

Hej Hundevenner..

Vi har lige (for 4 uger uger siden) anskaffet os en pragtfuld labrador han er 15 uger nu. (Mor formel1/labrador Far Labrador), og vil gerne snart starte træning med ham, men synes ikke jeg har kunnet finde noget i området. Vi bor i Odense SØ, Slørhatten, og har ikke bil, hvorfor det ikke bør være mere end ca 3 km herfra. Håber nogen har indspil til dette.
Han er allerede rigtig god, men vi kæmper en kamp med at være alene hjemme. Vi kan ikke gå fra ham mere end ca 1 minut, før han "græder" og kradser på døren. Nogen der har lignende erfaringer og løsninger på dette??

Mvh

kengron (kengron@hotmail.com)

Kommentar
Fra : drebis

Dato : 29-02-04 10:06

Hvad gør I, når han skal være alene hjemme??

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 29-02-04 10:11

Hvis han har stambog, så prøv retrieverklubben ellers Dkk, DCH lokalt. Tag ikke så tungt, at du ikke har transport, du kan muligvis køre med andre fra holdet. Hold dig ikke tilbage.
Alene hjemme problematikken er alindelig kendt. Prøv at se på nogle af de andre svar under hunde, her vil du kunne se nogle svar på dit "problem". Men ellers skal du træne han i at være alene. Spred evt nogle godbidder i de rum han er, som han skal lede efter lige inden du går. Lad være at gøre et nummer ud af du forlader ham. Bare gå. Gør det nogle gange af flere og flere minutter, så lærer du ham, at du kommer igen, og at der iøvrigt ikke sker noget imellemtiden.

Kommentar
Fra : bvh

Dato : 29-02-04 10:18

Det er en smertefuld proces for en hund, når døren bliver lukket og den kan høre at I forsvinder. Vore schæfertæve er nu efterhånden 8 mdr. gammel og havde i begyndelsen det samme problem som du beskriver (det har alle hunde).
Hver gang vi skulle noget, fik den et kødben at gnave i. Det vil sige vi gjorde afskedsituationen til en god oplevelse med kødben eller griseører. Når vi har den med i bilen og ikke kan tage den med, hvor vort ærinde er, har vi også altid noget godt med. Så nu glæder den sig nærmest til at vi går, fordi den så får noget..
Hvis I skal ud, så vent med at fodre den indtil lige før I går osv. osv.
Træn den i at i går. Det vil sige: "Lad som om" og bliv langsomt længere og længere tid væk..
Husk på at det tager et stykke tid at lære hunden sådan noget, så tag jer tid til til at "træne" den op.
Med hensyn til at starte træning med ham (16 uger), betår det formodentligt i, at han skal møde andre hunde, andre situationer-..Træningen bør i hvert fald kun bestå i legetræning og endnu mere vigtigt "Træning af jer selv".

Kommentar
Fra : lunadc

Dato : 29-02-04 11:29

http://www.dch-odense.dk/index_8.htm
Prøv at se denne hjemmeside vedr. træning, (16 uger er slet ikke for tidligt efter min mening, men jeg mener nu også at alt træning skal være leg, også når hunden er voksen).
Bodil

Kommentar
Fra : bvh

Dato : 29-02-04 11:42

Til lunaadc: Det er i orden at du mener at al træning er leg, men det gør sig nu kun gældende inden for visse hundesportsgrene.
Nogle af diciplinerne i f.eks. PH/BHP er eksempelvist bestemt ikke leg, hvis man starter for tidligt. Her indgår dicipliner hvor man skal vide ganske nøje, hvornår der kan startes på dem...I min tid som hundetræner har jeg set mange hunde blive ødelagt af for ivrige og tidlige hundeførere..
mvh bvh

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 29-02-04 13:55

Hej, kengron.
Når jeg går fra Silke (golden retriever af jagttypen) så tager jeg en håndfuld frolic eller lignende uimodståelige godter. De bliver brækket i små stykker og gemt rundt omkring i huset, under tæpper og hynder, i sofaen, i hundekurven og i kassen med hundelegetøj. Silke sidder imens og venter tålmodigt, og den sidste godte smider jeg så hen til hende og siger "værsko', -mor kommer snart igen". Og så går jeg. Silke har så travlt med at finde godter mens jeg tager af sted, og bagefter tror jeg ikke der er nogen problemer. Selvfølgelig er hun luftet grundigt inden.

Det du kan gøre, er at opbygge nogle gode ritualer omkring det at gå fra din hvalp. Hvis han også kan lide og bruge næsen, så er det sådan noget, I skal finde på.

-Og så skal alene-hjemme-træningen selvfølgelig helst optrappes ganske langsomt.
Hvis han græder og kradser på døren efter 1 minut, så skal I sørge for at komme tilbage til ham efter ½ minut. Når I har gjort det mange gange, så kan I efterhånden forlænge tiden lidt efter lidt.

I må IKKE stå udenfor og vente på, at han begynder at græde, og så reagere ved at skælde ud eller gå ind til ham. -For så vil han selvfølgelig hyle hver gang I forlader ham, -for så kommer I jo tilbage.

Jeg er helt enig med Bodil i at træning skal være en sjov og positiv leg. Også for voksne hunde. Og det gælder måske især for retrievere. I hvert fald har jeg aldrig kunnet få den mere bestemte træning til at virke for min egen Silke. Men det har ikke været noget problem med mine tidligere hunde (som ikke var retrievere). Dengang troede jeg ikke, at der fandtes anden mulighed. Så de fandt sig fredsommeligt i vrede NEJ!'er og ryk i halsbåndet.

Legetræning er en træningsmetode. Ikke en diciplin. Så selvfølgelig kan man bruge den inden for diverse dicipliner. Hvordan resultatet bliver afhænger af såvel træner som fører. Fuldstændig ligesom når man bruger skrappere træningsmetoder. -Jeg synes bare, at man har det rarere og sjovere sammen i de år man træner sin hund hvis man bruger en legetræningsmetode.

Men hvordan du vælger at træne din hund, det er dit valg. Du skal bare vide, at der er forskellige metoder. Kik på de forskellige hjemmesider om hundetræning så du får lidt ide om, hvad der findes og hvad der passer til lige netop jer. -Jeg har forøvrigt heller ikke bil så jeg tager troligt bussen til træning hver lørdag. Det må man da også kunne i Odense.
Held og lykke med det.

Kommentar
Fra : kengron

Dato : 29-02-04 18:26

Jeg siger en foreløbig tak, for de mange rare svar.
Mangler dog stadig noget omkring træning i Odense SØ, men det er måske fordi der ikke er noget.
Til de (den), der havde lidt med "træning" af hunde er jeg helt klar over at man ikke dresserer en hvalp, men blot leger tingene ind i den. Har tidligere trænet i DCH i Tønder, så jeg pæser ikke noget frem, men sætter heller ikke begrænsninger for en Hund der er vild med nye opgaver og udfordringer.
Vi gør det nu, at vi går fra ham 10-12 gange pr. dag, ULTRA-kort, for han hyler og kradser efter mindre end 1 minut, somme tider lidt mere... endnu en gang mange tak for de foreløbig mange gode svar

KEN:)

Kommentar
Fra : vildskud

Dato : 12-03-04 10:10

Hej Kengron

Du skriver, at I går fra ham 10-12 gange på en dag. Går I ud af hoveddøren hvergang?
Væn ham først til, at man kan forlade ham i husets forskellige rum, uden at der sker noget ved det. Benyt jer gerne af, at han ligger og sover - det har faktisk en betydning, selvom han sover. Sørg for, at han er aktiveret inden I går ind i et andet rum. Prøv at lade et familiemedlem være sammen med ham i stuen, mens et andet familie-medlem går på toilettet etc. Er han midt i en god leg, så gå ud af rummet et kort øjeblik og kom tilbage uden at tage notits af situationen. Det skal være sådan, at han er ligeglad med at I går fra rum til rum. Først når han kan klare dette, kan I prøve at gå ud ad hoveddøren I MEGET KORT TID. Gå fx. ud ad døren, luk den efter jer og tæl til 2, hvorefter I går ind igen... Uden at sige noget til hvalpen. Det kan være en god idé, at sige et bestemt ord når I går. Fx. "farvel" eller "hej hej" eller "på gensyn"... Med tiden vil hunden lære, at det betyder "mor/far går - men kommer igen"...
Mht. hundetræning, så har jeg en kollega i Odense. Vi er begge uddannede professionelle hundeinstruktører og benytter os kun af positive metoder. Hun kan også være behjælpelig med alene-hjemme - træningen.
Jeg synes du skal ringe til hende - måske ved hun noget om busser eller evt. kørelejlighed.
Held og lykke!
www.respekt.bmsol.dk
Tlf. : 60 19 46 07

Vh. vildskud