/ Forside/ Interesser / Dyr / Heste / Spørgsmål
10  jannie73 328
misrøgt og mishandling; Abekys
Fra : Jackie79b
Vist : 1240 gange
50 point
Dato : 28-02-04 21:37

Til debat.
Der er meget fokus på mishandling og misrøgt, og man ser ofte på diverse forums hvordan folk hidser hinanden op over dette. Alle skynder sig at tage så snart ordene misrøgt og mishandling kommer ind.
Eksemplet med "mishandling!!!" af Abekys kan bruges her: En pige som jeg ikke tror er særlig gammel kommer ind og udtaler at en hun kender, mishandler sin hest. Ingen spørger indtil hvordan hun kender denne pige, om det er hendes lillesøster, veninde, fjende, nabo eller noget hun har hørt af andre. Om hun har set disse sadelsår eller om det er noget hun mener at have hørt nogen sige.
At anmelde andre mennesker for misrøgt er en alvorlig sag, var der heldigvis en der sagde i den diskution, men det var også det nærmeste man kom på overvejelser omkring den sag, resten gik ud at det skulle meldes!
Abekys mente pigen misrøgtede sin hest fordi hun klippede hestens hale (?!), brugte en for lille sadel så hesten fik sadelsår, slog hesten i hovedet med en pisk og ikke gav den ormekur og andre sprøjter (?!).
Ingen kommenterede om det er misrøgt at klippe en hests hale!!? Hvilket det selvfølgelig ikke er! Det er normalt at klippe sin hest hale når den trænger. Ingen kommenterede at denne pige tilsyneladende havde ansvaret alene for sin hest fordi hendes forældre ikke vidste noget om heste. Man køber ikke en hest (eller noget andet dyr) til sit barn uden at vide hvordan det passes, det vil altid være de voksnes (forældrene) ansvar at dyret bliver passet ordentligt. Ligesom det er forældrene og alle andre voksne omkring barnet, herunder ridelære etc. at fortælle hvad man gør og hvad man ikke gør ved sin hest, som eksemplet med at hun slog sin hest i hovedet med pisken. Det er også forældre der skal sørge for ormekur og dyrlæge, ligesom det er forældrene der skal sørge for at finde en sadel som passer, hvordan skal et barn kunne det?! Og nu må pigen pga. det ikke få dyr igen. Det blev vist kun kommenteret med at så endte det jo godt. For hvem? Da ikke for pigen. Nej hun var ikke født med viden til at passe en hest. Ingen er født med den viden, det var de voksne som fejlede.
Opfordre hermed folk (især de som altid flyver i flint) til at bruge deres hjerne til at tænke med.

Kommentar
Fra : Jackie79b

Dato : 28-02-04 21:46

Jeg ved godt at der ikke direkte er noget spørgsmål i ovenstående som jeg ønsker svar på. Men der er stadig 50 point til en af de som gider debatere mishandling/misrøgt.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 28-02-04 21:58

Du har da ret meget langt hen ad vejen, men du bemærkede åbenbart ikke, at der var nogen der satte spørgsmålstegn ved seriøsiteten i netop dette eksempel. Hetzen kom og endda så voldsomt, at de tvivlende trak sig tilbage igen, men hvis vi nu vender det om og ser på det positive i, at nogen kerer sig om problemet så kan man da konstatere, at det var/er der, og så vidt jeg husker kom der også glimrende forslag om at kontakte personer, der har forstand på heste og deres trivsel, at der også var følelsesladede indlæg gør vel ikke noget.
Jeg ved at der foregår noget, som kan kaldes mishandling i heste kredse, og derfor er der vel også grund til at tage tingene alvorligt, og der er faktisk kun en alvorlig fejl i de indlæg der kom og det var opfordringen til politianmeldelse. Dels har Politiet rigeligt med opgaver i forvejen og ofte vil sagen ikke blive undersøgt ordentligt på grund af resourceproblemer, dels er det psykologisk forkert fordi de fleste mennesker opfatter anmeldelse til Politiet, som stikkeri/anmelderi. Ved selv den mindste mistanke må det være korrekt at kontakte en dyreværnsforening og det kunne jo være at man allerede ved samtalen kan finde ud af om der er tale om mishandling.
Jeg har dig alvorligt mistænkt for direkte eller indirekte at gå et ærinde for de hestesportsfolk og hestehandlere der rent faktisk mishandler dyrene. Der er jo ikke meget mening i at falde over nogle almindelige mennesker, der tør give udtryk for deres mishag og eksemplet med Abekys er ikke særligt godt fordi man i et forum som dette er nødt til i en vis udstrækning, at lade tvivlen komme spørgeren til gode og så forsøge at rådgive efter bedste evne for ikke at skræmme nogen bort, der ikke formulerer sig særligt godt, men som dog har ret til velmente råd.
Som nævnt kan jeg godt se sagen fra din side, men der er mange vinkler og alle skal vel med.
Mvh
Bjarne

Kommentar
Fra : Jackie79b

Dato : 28-02-04 22:10

Hej Bjarne.
Ja jeg risikere jo at blive mistænkt for mange ting når jeg sådan stikker snuden ud hvor man ikke skal. Og selvfølgelig skal man gøre noget hvis man mener et dyr bliver misrøgtet, jeg mener bare at folk bør tænke sig om. I eksemplet med Abekys var der nogen som mente at det måske var fri fantasi, det lod jeg godt mærke til. Men det ændrede sig jo til sidst hvor hun kom med endnu et indlæg om at pigen ikke måtte have dyr længere. Og hvor det blev betragtet som en god slutning. En anden slutning kunne have været at forældrene havde taget deres ansvar alvorligt efter vennernes påtale og at deres hestekyndige venner havde hjulpet pigen på rette spor?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 28-02-04 22:27

Ja det har du selvfølgelig ret i, men man kan da ikke svare pigen med en forklaring om forældrenes ansvar. Man kunne jo også vende det om og sige, at der er noget galt når Abekys henvender sig her i stedet for til sine forældre eller voksne med forbindelse til rideklubben, men sådan ser verden jo ikke ud, og dette forum er ikke et panel af sagkyndige på forskellige områder, men en bred gruppe af mennesker (brugere), der prøver at hjælpe efter bedste evne, og jeg syntes ikke at slutningen på den nævnte "tråd" kan bruges til andet end at konstatere, at nogen var lettede over, at Abekys ikke var en sagesløs der var blevet skræmt bort.
Alle er anonyme her hvilket har mange fordele, men også ulemper, og jeg har svært ved at se hvordan dette forum kunne have udvirket, at din slutningsmodel var blevet virkelighed. Det er snarere et opdragelses og samfundsproblem, som jeg gerne så løst.

Kommentar
Fra : Jackie79b

Dato : 29-02-04 06:12

Man kunne godt have svaret pigen at det er voksnes ansvar og at hun måske burde tale med nogen voksne (f.eks. fra hendes rideklub) om det. Måske kunne mange sager undgås hvis folk var lidt mere villige til hjælpe og interessere sig for hinanden istedet for bare at melde hinanden?

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 29-02-04 07:24

Jeg vil give dig ret langt hen af vejen, men i dette tilfælde ville det ikke hjæpe at holde formaningstaler/forklare pigen, at det er devoksnes ansvar. Hun fortæller netop,at forældrene (den anden piges) ikke vil høre på hende. Sagen ender med at erfarne hestefolk blander sig (på den anden piges bopæl!) og dermed ender sagen i og for sig godt nok - for abekys vel at mærke. Det var ikke den anden pige, der havde et spørgsmål til debat.

En af mine kæpheste er konfirmationsheste og jeg vil meget gerne være med til at starte en saglig og faglig debat i en sober tone. Jerg er enig i, at det er forældrenes ansvar. Men hvad hjælper det, når samme forældre ikke er hestekyndige? Eller bare tror de er? Pt kender jeg til et sted (ingen nævnt, ingen glemt!) hvor tingene tilsyneladende foregår på et fornuftigt plan - men graver man lidt dybere og tjekker fodermængder, adgang til vand og stråfoder mv., halter projektet i foruroligende grad. Og her taler vi voksne mennesker, der holder heste. Er det sådanne mennesker børnene lærer af, har de ikke mange chancer.

Jeg vil give abekys ret i, at det tangerer misrøgt at ride en hest med sadelsår samt at ride med en utilpasset sadel. Vidste du, at 70 % af vore rideheste går med sadler, der ikke passer? Måske ikke, så de direkte giver sadelsår, men at de ligger så trykket ikke bliver fordelt ordentligt på hestens ryg- medfølgende problemer er heste med ondt de særeste steder, heste der løber eller har andre unoder. Hvem skal lære børnene at finde korrekt udstyr, når kun 30 ud af 100 ryttere ved hvordan en sadel skal ligge - eller har omløb nok i hovedet til at prioritere økonomisk, så det er en sadel der står øverst på indkøbslisten?

Jeg tror i og gfor sig at forældrene godt vil lære at hjælpe ungerne med deres heste. Men hvem skal lære dem det? Ridelejre, ponypleje mv er ikke just tilpasset forældre, vel? Og selvom man kan læse sig til meget, er der ofte langt fra teorien i "hestens røgt og pleje" til praksis.

Jeg har mange skrækhistorier, hvor forældre hjælper børn uden at resultatet er godt. Fordi børnene ofte ved mere end samme forældre og derfor får dem overbevist om at det de foretager sig er ok.

Der burde følge et kursus i horsemanship, fodring og rytteretik med enhver pony elkler hest, der bliver solgt. Ønsketænkning, I know.

Jeg gør hvad jeg kan. jeg skal afholde ridelejr for begyndere og håber at kunne starte ugen med et forefrad for forældrene.. Men lad os se om de gider...

mvh Christina

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 29-02-04 07:25

uha...det er morgen....det der forefrad er et foredrag!!!

Kommentar
Fra : Jackie79b

Dato : 29-02-04 17:26

Hej Skingur.

Det er selvfølgelig et problem hvis de voksnes viden ikke er god nok eller hvis de voksne ikke gider lære. Så kunne man sige at dansk rideforbund måske havde et ansvar? At rideskolerne som vi kender dem i dag ikke er gode nok? Det vil altid være ens eget ansvar (som voksen) at lære hvad man skal, det er klart, men rideskolerne koncenterer sig idag næsten kun om ridning og man skal jo kunne andet end at ride for at have heste og det kunne vel godt ændres? Man kunne godt forestille sig at dansk rideforbund kunne udøve lidt af sin magt på det område, og kræve at en del af rideundervisningen er at lære at passe en hest.
Ja gu er det synd hvis hesten får sadelmærker efter sadlen, det var jeg altså ikke uenig i!! Men det er stadig de voksnes ansvar at sørge for at det er iorden, ikke pigens.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 29-02-04 17:40

....men det kan man da ikke sige til et barn. Det er da pædagogisk forkert at sige: Det er ikke dit ansvar, det er de voksnes. At det så er moralsk og pædagogisk rigtigt (endda psykologisk)er rigtigt, at forældrene skal tage mere vare på deres børn er jo noget helt andet.
bjarne

Kommentar
Fra : jannie73

Dato : 29-02-04 17:58

Hej...
Nu kender jeg godt nok ikke den pågældende sag, men forslaget om at dansk rideforbund skal tage noget ansvar på dette område med mishandling af heste er i og for sig godt nok, men som jeg ser det har de desværre nok problemer i egne rækker.. Altså på de rideskoler der under DRF. Et stort problem er at deres ridecentre ikke engang sørger for ordentlig pleje til deres heste og ponyer.. det kan godt være at det ikke er sådan alle steder men i det område hvor jeg bor er der problemer med dette.
Endvidere så giver jeg skingur ret i det med konfirmationsheste og så dem der synes at deres barn/barnebarn skal have en shetlænder,fordi at den er så lille at den passer fint i størrelsen, men en shetlænder er altså ikke en børnehest i mine øjne.

Kommentar
Fra : jannie73

Dato : 29-02-04 18:07

upzz da
har læst den nu.. men gik ud fra at det var en "ældre" sag, og eftersom jeg er ny her havde jeg ikke ledt efter den...

hilsen jannie

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 50 point
Dato : 29-02-04 18:37

Jeg lægger lige et link til den omtalte tråd på så andre kan følge med uden at skulle lede
http://www.kandu.dk/dk/spg/33189

Bjarne

Godkendelse af svar
Fra : Jackie79b

Dato : 03-03-04 20:56

Havde jo lovet point ikke. :)

Kommentar
Fra : Jackie79b

Dato : 03-03-04 21:06

Hej!

Kan ikke se hvorfor det skulle være mere besværligt at fortælle pigen at hun skulle tale med nogle voksne fra hendes rideklub (bemærk at jeg ikke havde skrevet at det var den anden piges forældre hun skulle henvende sig til. Gik ud fra som en selvfølgelig at I forstod at det ikke var dem jeg mente, eftersom hun allerede havde talt med dem.) Hvorfor skulle det være svære at tale med nogle voksne om det, end det skulle være at melde det?

Det var ikke så meget en debat om hvad der er misrøgt og hvad der ikke er, jeg gerne ville have haft. Men om hvordan man reagere.

Jeg skrev: "Måske kunne mange sager undgås hvis folk var lidt mere villige til hjælpe og interessere sig for hinanden istedet for bare at melde hinanden?"

Det sidste var sådan set essensen af hvad jeg ville ud med!

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 03-03-04 21:17

Hej Jackie.
Først jeg tror ikke at point har nogen betydning i et "spørgsmål" som dette, og du kunne nøjes med 1.
For at citere en liile glad herre, i bagklogskabens ulideligt klare lys vil jeg give dig ret og det tror jeg at andre også vil, men for et par stykker handlede det meget om dyremishandling, som er en hjertesag, og på den måde blev det overset, at der kunne ligge noget helt andet bag.
Jeg tror da at du med dine indlæg har givet stof til eftertanke og det kan jo være, at det kan ses næste gang et sådan "nødråb" bliver besvaret.
Det er ikke kun i dyremishandlingsspørgsmål, at der bliver svaret rimeligt følesladet, det sker også i juridiske hvor man lufter sin harme og giver et svar der ikke passer til realiteterne, men er det ikke menneskeligt og er det ikke derfor der findes professionelle rådgivere.
Tak for en udbytterig diskussion.
Bjarne