/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Gnist i ægteskabet
Fra : misand
Vist : 1290 gange
100 point
Dato : 28-02-04 20:31

Er der nogen der ved hvordan man "aflader" en sofa af microfiber for statisk elektricitet. Der er kommet lige lovlig meget "gnist" i ægteskabet og det gør faktisk ondt af og til.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 28-02-04 21:03

Man skal have noget på, som nedsætter overfladespændingen (den var god, ikke?). Svaret er kvaternære ammoniumforbindelser, som bl. a. også findes i tekstilskyllemidler til vaskemaskine sammen med noget fedtet stads. En anelse Rodalon i en del mere vand i en sprayflaske (strygefugter), som sofadyret får et meget svagt pust af - kun en svag tåge hen over hele sofaen. eventuelt også på siderne, men ingen steder så meget, at den blir mærkbart fugtig.
Måske kan lidt af det fra vaskerummet - Bamseline, og hvad det nu hedder - osse bruges i stærk fortynding, men der er som nævnt noget klistret i.
Rodalon og andre kvaternære ammoniumforbindelser køber du i større supermarkeder, hos Matas og på apoteket. Eller evt. i havecenter eller byggemarked. En stærk Rodalon bruges nemlig osse til bekæmpelse af alger. Men du skal kun bruge noget i stil med ½ % aktivstof i din spray, og den i byggemarkedet holder 10 % så vidt jeg mindes, skal altså fortyndes med 19 gange så meget vand. Og kun en MEGET tynd tåge!!!

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 28-02-04 21:10

Brug en klud med skyllemiddel på Mvh sune

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 28-02-04 21:17

Det har også noget at gører med hvor isoleret i er fra jord i har garanteret også sutsko med kunstige såler på prøv om ikke der er anderledes uden sko på Og så kan man få sådan et gummibånd med kobbertråde i man også kan bruge til at aflede statisk elektricitet i biler med jeg tænkte om man kunne monterer sådan en der hænger på gulvet og aflader sofaen Mvh sune

Accepteret svar
Fra : lillespir

Modtaget 110 point
Dato : 28-02-04 21:37

Hej Misand.

Du kan prøve at hæve fugtigheden i det rum hvor sofaen står.
Jeg har haft held med det her i huset, ved hjælp af vand der står i en vase over radiatoren.

Hilsen Rita

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 01-03-04 10:23

Lillespir - det er uhyrligt dumt at øge sin luftfugtighed. Det er ikke godt for dit helbred og din bolig. Luftfugtigheden i danske boliger er i forvejen alt for høj, idet bygningsreglementets krav til ventilation er for ringe, specielt sammenlignet med vore nordiske naboer.

At fjerne statisk elektricitet med øget luftfugtighed kan man kun ryste på hovedet af.

Har du et "utæthedsskifte" på f. eks 25 m3/h (ekstremt tæt hus). koster udskiftning af de 25m3/h ved -12° ca 300W. Skal du hæve den relative luftfugtighed på denne luftmængden bare 10% skal du fordampe 0,07 l vand/timer eller en liter på 14 timer. Ergo rækker fordampningen fra en kande vand ingen steder. Tværtimod giver den perfekt grobund for alt mulig væmmeligt, der holder af at bo i varmt og fugtigt miljø. Helt slemt er det med vandfordamperne man kan hænge på radiatoren. De kan være helt levende af mug og skimmel indeni. Kanden giver kun psykologisk effekt, så bevares.

Er du i tvivl om fornuften i det skrevne, forsøger du at få fat på "Rådhusundersøgelsen", der vedrører klimaet på en række rådhuset. Det er grim læsning at se sygestatistikken på de rådhuse der har befugtningsanlæg. Ellers kan henvises til dr. med. Jens Korsgaard. Han flyver i hovedet af dig hvis du bruger ordet befugtning. I det gamle bygningsreglement var det direkte FORBUDT at befugte, med mindre særlige produktionsmæssige eller sundhedsmæssige grunde talte herfor. Der skulle søges tilladelse i hvert enkelt tilfælde.

Jeg er selv astmatiker og kender rimelig til dette emne.

Iøvrigt er symptomerne på "indeklimasyge" såsom husstøvmideallergi (for høj luftfugtighed) nøjagtig det samme som generne ved ekstrem for lav luftfugtighed.

Kommentar
Fra : misand

Dato : 01-03-04 21:29

Nu var det jo ikke en doktor-afhandling om luftfugtighed, jeg var ude efter, men derimod en afhjælpning af statisk elektricitet i en sofa.....
Jeg afhjælper i forvejen udtørring af luften;læs brændeovn; med en kedel på brændeovnen. Og ja, tæthed, eller rettere utætheden, klarer et gl. hus fra '56 selv....
Og jo "befugtning" er en rigtig god ting, spec. hvis man har en gl. Morsø og gulvbrædderne er ved at krybe sammen af tørke.....
Er i øvrigt ved at afprøve de udemærkede forslag, hvorefter pointene tildeles....

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 06-03-04 08:49

Er i blevet afledet Mvh Sune

Kommentar
Fra : misand

Dato : 06-03-04 09:11

Nej, ikke endnu, my little watchdog, hungry for points .....
Nu er det jo ikke lige en ramklods der skal skiftes og problemet er løst, vel ....
Patience, dear !!!!

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 07-03-04 14:16

Nej der er bare så mange åbne spørgsmål så det ville da være dejligt om folk ville lukke dem men selvfølgelig skal man da også have tid til det ,men var det mig der fik stød ville jeg da fluks se at afprøve ideerne måske lige bortset fra der der fugt noget **SS**Fortsat god Søndag Mvh Sune

Godkendelse af svar
Fra : misand

Dato : 20-03-04 14:48

Tak for svaret lillespir.