/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Kan man beholde sin læge når man flytter~
Fra : Bragesvej
Vist : 3400 gange
20 point
Dato : 28-02-04 15:02

Da vi er meget glad for vores læge, kan man så beholde ham når man flytter ud af den komunne hvor han bor i ?

Kommentar
Fra : jonassr

Dato : 28-02-04 15:04

Det er jeg næsten helt sikker på du kan men det er jo lidt bøvlet at rejse langt efter sin læge jo

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 28-02-04 15:06

Det kan i ikke.
I får mulighed for at vælge læge indenfor distriktet,
tilhørende jeres nye adresse.

Kommentar
Fra : stormfeldt

Dato : 28-02-04 15:06

Det kommer an på hvor langt man flytter, og muligvis også hvilken kommune du bor i. Jeg fandt dette. Men du kan læse mere her.: https://esb.kk.dk/ebs/lskift/start.jsp
Det er muligt at vælge en ny læge indenfor en radius af 5 km fra din bopæl.

Hvis du ønsker en lægepraksis, der ligger mere end 5 km fra din bopæl, skal du have lægens skriftlige accept af, at lægen er villig til at tage på sygebesøg i dagarbejdstiden. Du skal anvende en blanket for at indhente lægens accept. Blanketten kan du få i Københavns Folkeregister eller du kan hente den på Københavns Kommunes hjemmeside: www.kk.dk under Sundhed og sygdom. Den udfyldte blanket indsendes til Københavns Folkeregister, Dahlerupsgade 6, 1640 København V.

Hilsen Stormfeldt

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 28-02-04 15:06

hvis din læge vil beholde dig så er det muligt hvis afstanden ikke er for stor, jeg flyttede fra Ishøj til Vestsjælland og skiftede bare til gruppe 1 så er der frit valg, men du skal så selv betale dine lægebesøg, jeg gør det gerne for at beholde min læge.

Per

Kommentar
Fra : ans

Dato : 28-02-04 15:11

> bibsamie
Du skal være i gruppe 2 for at beholde din egen læge og ikke gruppe 1, som du skriver.
mvh ans

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 28-02-04 15:14

ans

det var dog fandens så klog du er!!!! har lige kikket efter du har selvfølgelig ret jeg er gruppe 2 men ideen er jo god nok ik

per

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 28-02-04 15:15

I så tilfælde nogen har tiltro til regeringen (det er en helt anden sag) så sigter de på at oprette "Frit valg af egen læge" ..... således at man kan vælge læge der f.eks lægger tættere på ens arbejdsplads (for dem der arbejder langt væk hjemmefra f.eks) HVORNÅR og OM det indføres er jeg ikke sikker på. Men ellers som det er og har været altid tilsigtes det, at man vælger/tildeles privatpraktiserende læge indenfor en 10 kms radius af ens hjem, i København dog 5 km.

God weekend
Karina

P.S indrømmer blankt jeg ikke gider læse lovtekster... er ikke lige i humør til det, men på denne side fremgår det rent faktisk, at "Friere valg af læge" (bemærk ordet "friere" og at man ikke bruger ordet "frit") er indført i 2003 - dog med noget om, at lægen KAN afvise patienter der bor længere væk end 15 km.

Læs mere her:
http://www.moderniseringsprogram.dk/visArtikel.asp?artikelId=5190

- og spørg ellers på din kommune ellers hos din læge.

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 28-02-04 15:18

Jeg føler at de så mordene lægehuse er for overfladiske her i vestsjælland 10 minutter og så NÆSTE hos min læge i Ishøj får jeg den tid jeg beder om. (Torben Hessov)

per

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 28-02-04 15:21

mord på lægehuse ??

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 28-02-04 15:32

Teil

ha du er nok trikki hva

mordene = mordenrne

men det er jo klat at du ikke forstod den teil så undskyld.

per

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 28-02-04 15:34

Jeg blev nervøs, er man begyndt med meget aktiv dødshjælp i dk.

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 30 point
Dato : 28-02-04 15:50

Bragesvej
Nu ved jeg jo ikke hvor du bor, men her er reglerne for Vejle Amt. Jeg vil da mene at de samme regler gælder i hele landet. Er det langt fra jeres nuværende bopæl at I skal flytte?
http://www.vejleamt.dk/web/shf.nsf/url/D816FA47E06034D241256B3B004F5227

mvh ans

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 28-02-04 16:18

Ja ans - det er nogen´lunde det samme man kan læse i mit indlæg længere oppe altså:
man kan få lov at have læge længere væk end en radius af 15 km, men lægen man vil have eller blive hos KAN hvis vedkommende ønsker det afvise een.
Så Bragesvej!!! Op og snak med doktormanden, og spørg om han vil beholde jer *S

Husk "det friere lægevalg" indført i april 2003

God weekend....

Karina

Godkendelse af svar
Fra : Bragesvej

Dato : 28-02-04 17:06

Tak for svaret ans, og til Fnollerpige

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 28-02-04 17:09

Anytime .....
blev selv klogere, da jeg jo osse indtil jeg læste om det friere lægevalg troede at man skulle have læge i den kommune man så flyttede til. Faktisk kommer det min ældste papsøn til gode, han opholder sig mest i Hvidovre, har adresse hos os i Præstø, og det er noget bøvl med at søge læge i hverdagene - så skal da have informeret ham om det her...

God weekend

Karina

Kommentar
Fra : ans

Dato : 28-02-04 17:16

Det har i mange år været tilladt at have sin læge i nabokommunen. Jeg har de sidste 14 år haft læge i min nabokommune.

mvh ans